Arabsto - frieserhingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
S

salander

Hej,
funderar på att betäcka mitt fyraåriga arabsto (152 cm) med en ganska rejäl frieserhingst på 167 cm. Men jag oroar mig för skillnaden i grovlek, snarare än skillnaden i höjd. Jag vet att det sägs att fölet anpassas efter mammans storlek och att frieserföl brukar vara små vid födseln - men jag oroar mig ändå, särskilt med tanke på att det är en förstfölerska.
Är det någon med erfarenhet av litet sto/stor hingst som har lust att komma med lite input, så vore jag tacksam. Jag vill absolut inte utsätta stoet för obetänkta risker. En godkänd frieserhingst (170 cm) tar emot stamboksförda ston av annan ras från 145 cm, och en annan (166) tar emot ston från 150 cm.
Tack på förhand

Sv: Arabsto - frieserhingst

Hej,
funderar på att betäcka mitt fyraåriga arabsto (152 cm) med en ganska rejäl frieserhingst på 167 cm. Men jag oroar mig för skillnaden i grovlek, snarare än skillnaden i höjd. Jag vet att det sägs att fölet anpassas efter mammans storlek och att frieserföl brukar vara små vid födseln - men jag oroar mig ändå, särskilt med tanke på att det är en förstfölerska.
Är det någon med erfarenhet av litet sto/stor hingst som har lust att komma med lite input, så vore jag tacksam. Jag vill absolut inte utsätta stoet för obetänkta risker. En godkänd frieserhingst (170 cm) tar emot stamboksförda ston av annan ras från 145 cm, och en annan (166) tar emot ston från 150 cm.
Tack på förhand

Av ren nyfikenhet: Varför korsa dem raserna?:confused::)

Nej använd du en stor PRE-hingst i stället! Den korsningen är väl beprövad och bli mycket bra! Arab & frieser låter för mej att korsa två raser med samma svagheter...

Jag tycker mycket om både arab och frieser, men finner samtidigt att en arab är lite för nätt för min smak, medan en frieser är lite för grov.
Jag vill få fram en lite kraftigare och högre häst med spänst, styrka, uthållighet och ridbarhet.
Ett problem med den härliga araben är ju tyvärr att många är så pass små att få människor vill rida dem, även om araberna skulle orka det utan problem. Man vill ju inte känna sig stor och klumpig på sin häst, men inte heller pytteliten.
Och t.ex. angloaraber känns inte så tilltalande för just mig.

Arab/frieser är en beprövad sporthäst ute i Europa och i Amerika, men inte så vanlig här i Sverige (än).

P.R.E. är absolut också en tilltalande möjlighet. Men även där blir det ju en grövre hingst till mitt nätta sto. Någon som har erfarenhet av detta?

Nej använd du en stor PRE-hingst i stället! Den korsningen är väl beprövad och bli mycket bra! Arab & frieser låter för mej att korsa två raser med samma svagheter...

Håller med...

varför inte köpa en sådan häst du vill ha istället för att försöka avla fram något misslyckat? Lika raser ska korsas tycker jag, hur snyggt är det om hästen får en arabsvans med kraftiga ben och litet huvud?

Men arab/pre är väl en ras om jag inte är helt ute och cyklar(hispanoarab?). Däremot förstår jag inte korsningen arab/friser.

vårt arabsto är dräktig o beräknas föla slutet av denna månad och hon är dräktig med en frieser.

som nämnt innan finns denna korsning redan och förekommer ofta i tex USA.

en film på korsning här (titta i hög kvalitét):
film

och vad är det som är så fantastiskt med just den korsningen? Vad har den för fördelar som inte tex ett halvblod har? Skulle vilja se en uppställd bild på en sådan korsning. Hästen i filmen imponerade inte på mig. Jag undrar med andra ord varför man korsar arab med frieser?

det finns bättre hästar än den på filmen, men jag har inte lagt ner tid på o leta till tråden, men tänkte ts kunde få ett litet hum om hur en kan bli iaf.

det finns ju en här på buke som föder upp den korsningen, malinJ tror jag nicket är.

varför drar du in halvblod i det hela, vem har nämnt ngt om halvblod?
varför måste halvblod alltid komma till tal om folk skriver om andra hästar?

därför att om man korsar två raser så måste det väl vara för att just den mixen är bättre än något som redan finns eller hur? Det är ju därför man korsade hästar just förr för att få fram bättre individer, det är det som jag tycker har spårat ur lite på senare år, precis allt ska korsas, den fulaste häst jag sett var en arab/islandshäst

nu är det ju dock så att arablodet faktiskt blandades in på frieserhästarna för att få en modern modell på dom...så att blanda in arab med frieser är inte direkt ngt som är ovanligt.

anledningen till att jag ville ha denna korsning va för att jag ville få fram:

* En häst som är ngt mer uthållig än en renrasig frieser. Araberna har bra lugnkapacitet och kan alltså förbättra detta till avkomman.

* En häst som inte blir för stor storlekshetsmässigt. dvs i höjd. Denna kombination kommer ge häst som är lagom i mankhöjd.

* Vill gärna ha en lite mer högrest häst och frieser är ju garanterat högresta.

* Tycker om arabhästarna men tycker många kan sakna en rund galopp. Ngt som utmärker frieserhästar är en stor rund galopp.

Jag tycker att det finns många verkligt fina arab/frieser, bl.a. det stoföl Stilett har till salu. En riktigt läcker liten dam.
Men eftersom mitt sto är en ung förstfölerska har jag nu bestämt mig för att välja en lägre och nättare hingst än den tilltänkta friesern - nämligen en godkänd P.R.E.

det är nog malinJ´s stoföl som du menar :-)

Hej Stilett,
aha, jag trodde det var din häst. Fin är hon i alla fall ;-)

Vad jag menar med samma svagheter är båda rasernas "svanhals" som gör det relativt svårt för dem att verkligen bära sej i rätt form och komma över ryggen. Ingen av raserna är ju den mest ridbara typen av häst (nu är jag insnöad dressyrnörd och utgår från det). PRE-hästen är byggd i "rätt form" och har väldigt lätt för samling och bärighet. Detta kompletterar araben oerhört bra. I kombination med storlek så får man en mycket trevlig häst med denna kombination. "rasen" kallas Hispano-arab och registreras med gröna papper. I bla Enland finns det framtaget en rasstandard och man håller utställningar. I rasens hemland Spanien är denna typ av häst mycket vanlig och har ett eget avelsförbund.

Jag tycker att det finns många verkligt fina arab/frieser, bl.a. det stoföl Stilett har till salu. En riktigt läcker liten dam.
Men eftersom mitt sto är en ung förstfölerska har jag nu bestämt mig för att välja en lägre och nättare hingst än den tilltänkta friesern - nämligen en godkänd P.R.E.

Bra beslut! (tycker jag såklart!) Lycka till, du blir garanterat nöjd! Vilken hingst har du valt?

Liknande trådar

Avel Vi funderar seriöst på att betäcka vårat arabsto med en ponny i år. Vi hoppas få fram en trevlig ridponny helst D. Stoet är drygt...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka