Arabsto 19 år, dräktig??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 398

stallhh

Trådstartare
Vårt 19 åriga arabsto var iväg hos en hingst Maj-Augusti förra året.... hon slutade brunsta och vi trodde g´hon tagit sig och var lite senare iväg på undersökning på ATG,men enl dom fanns det inget liv,bara små cystor.... likadant andra gången hon slutade brunsta....bara cystor....så vi gav upp.
Igår var hennes juver fullt med mjölk,tog man på det så sprutade det ut.... kan hon va dräktigt trots allt? eller varför sätter det igång? Det är bara hon och ett annat sto i hagen.

Sv: Arabsto 19 år, dräktig??

Kan vara hormonrubbning och skendräktighet.

En granne till mej hade ett sto som veternären hävdade inte var dräktig. Kollade henne två gånger bara för säkerhets skull, den andra gången var av en annan veterinär. Detta var på hösten så han släppte ut stoet på bete och väntade in nästa vår.

Hur som helst när våren kom kom det också ett litet föl. Varför 2 st veterinärer inte såg fostret kan man undra över, men jag var med på den första UL:en och jag var där på morgonen någon timme efter att fölet föddes.

Miss sto fick en spark i hagen av annat sto förra sommaren så det bar av till ATG. När vi ändå var där dräktighetkollade vi också. Två vet kollade och ingen hittade liv. Tråkigt. Hon hade inte brunstat om sedan träffen med hingst och stoet hade alltid tagit sig på första brunst tidigare. Blev fundersam. Hade dock redan inbokat koll på ett ställe där man kollar dräktighet som levebröd (stuteri) och där hitttade deras vet liv direkt. Lättnad.
Hon har idag fyllt juvret och fölis sparkar för fullt.
All heder till ATG men jag dräktighetkollar inte där igen, inte ens om "jag ändå är där"...

Mitt sto kollades och vet hittade ingenting, efter ca 7 mån var jag väldigt misstänksam och när han då kollade var hon dräktig! Men han kollade aldrig med ul första gången iofs... men ändå!

Mjölken som kommer ut är gul,nästan som om det vore råmjölken....
detta stoet har haft 5 föl tidigare,men de sista 4 åren inte haft föl alls. Hon har allid tagit sig direkt innan,så vi tyckte det var lustigt att det inte blev nåt. och frågan är om de missat ett embryo eftersom det fanns flera cystor i livmodern,de är ju rätt så lika utseendemässigt.
Men,det är väl bara vänta och se antar jag....

När jag kollar färg och konstistens på en droppe mjölk och den börjar bli mjölkfärgad och är klibbig (trådig liksom) så brukar jag hårdvaka. Inom ett dygn kommer fölis.
Rådfråga en veterinär är mitt råd.

Har hon haft 4 föl så borde det rimligen synas på magen om hon är dräktig...

De har fri tillgång på hö och är allmänt rund om magen.....samt mkt vinterpäls ännu,så det är svårt att avgöra,och eftersom hon var hos hingsten ett flertal ggr under Maj-augusti,så skulle det kunna bli en fölis under sommaren,och då behöver det ju inte synas ännu....

De har fri tillgång på hö och är allmänt rund om magen.....samt mkt vinterpäls ännu,så det är svårt att avgöra,och eftersom hon var hos hingsten ett flertal ggr under Maj-augusti,så skulle det kunna bli en fölis under sommaren,och då behöver det ju inte synas ännu....

Fast om hon gått så långt i dräktigheten att hon fylld juvren med mjölk så borde det även synas på magen.

Lycka till!

Köpte i höstas ett sto och hon hade haft två föl, satt henne på hösilage i slutet av November, hade gått med hingst i våras flera som avlar kollade på henne men trodde inte hon var dräktig, jag tog blodprov på henne i feb för att utesluta att hon skulle vara dräktig ,för vi tänkte tävla och träna med henne och åka mycket transport hon hade blivit lite bukigare men inte ens min vet såg att hon var högdräktig fick vänta 5 veckor på svaret från SLU och dagen innan jag fick svaret stod ett piggt föl inne hos henne när jag skulle ta ut dem, snacka om att bli chockad, ingenting klart i stallet men allt har gått jättebra hittills och fölet är tre veckor nu.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 638
Senast: iNHALE
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 229
Senast: Moa092
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: ginnies
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka