Arabkorsning

Sv: Arabkorsning

Lisa3 skrev:
Vilka arabkorsningar får registeras?
Alla hästar/ponnier med 25% arabblod i stammen(tror jag) kan registreras som arabkorsning. I England är det endast 12,5% arabblod nödvändigt.
Tex om du betäcker ett sto med okänd stam med en hingst som är 50% arab kan du registrera avkomman.

Mitt föl född i år, halvblod/arab, registreras hos ASVH med gröna papper. Pappan är godkänd för halvblods aveln.

ALLA hästar får/kan/ska registreras på något ställe! Är det något särskild korsning eller ett särskilt register du funderar över?

shady skrev:
Mitt föl född i år, halvblod/arab, registreras hos ASVH med gröna papper. Pappan är godkänd för halvblods aveln.[/QUOTE
Vet du om det endast är El Catero som är godkänd för halvblodsavel?

För några år sedan när jag skulle registrera några korsningar fick jag beskad på att det är hingsten som avgör i vilket register hästen ska hamna i. I mina fall var bägge efter en avelsvärderad stamboksför arabhingst och den ena efter ett ridponnysto och den andra efter ett halvblodssto. Bägge blev därför registerade som partbreed arab.

För tillfället är det bara Elcatero 913 som är godkänd för halvblodsavel. Men det har funnits fler i hingstkatalogen för 2000 fanns också dessa med:
-Eldorado 831
-Mustang 839
-Red Baron 840

Jo det vet jag, men bara för att jag vet kanske inte alla andra vet det ;) . Har ju funnits några till men dom är ju inte i livet eller i avel längre.

Sorry, läste lite för fort. Ja det är bara han (Elcatero) som är godkänd för halvblods aveln.

Så vad det hela hänger på är alltså hingsten? Om man då har en korsning fjording/arab där pappan är arab och godkänd för avel, var ska den registreras? Min är registrerad som ridponny men har vuxit över ponnymåttet, vad gör man då och spelar det någon roll?

För att registreras som Partbred Arab gäller bara att det ska finnas sammanlagt 25% arabblod i stamtavlan någonstans.Kan komma från mammans eller pappans sida, spelar ingen roll. Din häst är ju 50% genom arabfar. Jag tror inte det spelar nån roll var din häst är registrerad om den vuxit över ponnymåttet. Ska du tävla är det viktiga väl att du har ett hästpass från nån förening.

Ok, tack! En liten undran då, var/i vilken avelsförening ska jag registrera hästen som partbreed arab?

Masse skrev:
För några år sedan när jag skulle registrera några korsningar fick jag beskad på att det är hingsten som avgör i vilket register hästen ska hamna i. I mina fall var bägge efter en avelsvärderad stamboksför arabhingst och den ena efter ett ridponnysto och den andra efter ett halvblodssto. Bägge blev därför registerade som partbreed arab.

Jag är ganska säker på att fölet undan ridponnysto skulle ha kunnat registreras i ASRP. Jag har även för mig att det är betydligt billigare än att registrera hos ARAB.

Nu är det ju så här att man får registrera som Partbred Arab (=arabkorsning) i ARAB så länge det finns MINST 12,5% arabblod i stammen. Det är alltså inte enbart i England detta gäller (numera, sedan ett bra tag tillbaka, d.v.s. sedan man antog namnet Partbred Arab ist. för arabkorsning).

Det är billigare att registrera i ARAB än i ASRP när det gäller Partbred Arab.

F.n. är det strul på ARAB's registratur, men det finns en vikarie insatt från SH, som sköter registraturen tills vidare. H*n kan säkerligen upplysa Dig om kostnader m.m.
046- 25 55 51 Ring ist. för maila = snabbare svar.

Vad tycker egentligen ni som sysslar med "ren" arabavel om alla dessa korsningar som finns? Skulle ni hellre se att araben inte korsades med diverse andra raser?

Jag har ju själv en arabhingst som tidigare betäckte en hel del ston av diverse raser. Jag ser inga som helst problem med detta. Araben har ju använts som förädlare i massor av olika raser. Halvblod, Trakhener, Selle Francais, Ridponnier osv osv. Vissa föredrar en ädlare typ av häst, andra vill ha en grövre, det måste finnas plats för alla.

Håller med Poloplayer! Araben har använts i alla tider till att förädla andra raser och det har fungerat alldeles utmärkt. Såklart... ! :love:
Själv har jag dock ingen tanke på att blanda. Varför ändra något som redan är perfekt? :angel:

Carina
www.silverarabians.com

Håller också med dig, araben är en förädlare som jag anser passar mkt bra till att förädla dom lite tyngre halvbloden med. Ja andra raser också då, men eftersom jag håller på med halvblod själv så.

Lite synd bara att man får höra hela tiden, inte betäckte du med en arab jä**l.

Det har redan svarats på denna frågan, men jag kan ju också skriva.
Jag har själv arabhingst och han betäcker även icke-araber. Allt för att förädla andra raser! Och det behövs många gånger anser jag....

Men precis som Carina, så säger jag....jag personligen sysslar inte själv med Partbred avel, utan håller mig till rena arabiska fullblod. Varför gå ifrån det som redan är perfekt?! *blink*

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18