arabiskt fullblod

fiaskurken

Trådstartare
Någon här som har en sådan pålle? Skulle gärna vilja veta lite mer om dem... Bland annat snittet i mankhöjden, hur mycket skulle ni låta er häst bära i kilo. Generellt nu, vet att det är väldigt individuellt :) Eller någon som kan tipsa om någon bra sida? Hjälp! ;)

Jag har en egen nu. har haft mycke kontakt med denna ras. Du kan kolla på min hemsida www.hayah.cjb.net har kopierat info om den från svenska arabhästföreningen. www.sahf.se. Det är en smäcker viktbärande ras. Skulle faktiskt inte dra mig att sätta en 90-100 kg person på ryggen om dom är väl musklade eller vana den vikten.

Hej,

Arabiska fullblod varierar i mkh mellan ca 145 - 155 cm.

Många av 'nutidens' araber blir ofta över 150 cm och några blir t.o.m över 160 cm.

Vad sen en specifik häst kan bära i vikt, varierar ju också.. beroende av hur just den hästen är byggd och vad den skall prestera med en viss ryttare på ryggen!

Det är omöjligt att säga här och nu.. att en häst med en viss mkh kan bära en människa med en viss vikt!

Jag har en på foder, han är ca 150-155 i mankhöjd, rätt liten alltså, men maffig för att vara arab, jag skulle nog låta honom ta max 70-80 kg, själv väger jag knappt 50 så det är nog ingen fara :p

Med tanke på att det finns en minimivikt på 75 kg inom distansen (SM och internationellt) och dessa araber (vissa på ponnymått) går 16 mil på en dag så kan man räkna att araber orkar bra mycket mer än 75 kg vid "normal" ridning.
// Linda

jag har ingen ren arab, då hon är russ o fullblod också, men hon är 143 cm hög, rättså viktbärande men inte för tillfället då hon är dräktig.. :p

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 834
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 769
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka