Sv: Arabiska Fullblod
Ja, det kan man verkligen undra!! Arab ut i svansspetsen ju!
Jag funderar ibland över vad som får folk att tycka att araber är stirriga.
Jag tänker på min Yazz, som har ett hypersnabbt rörelsemönster och är otroligt alert, ser och hör allt innan någon annan gör det. Samtidigt är hon den absolut modigaste i stallet.
När hon och Kanoria hade föl samtidigt, för många år sedan, var det hon som tog sig an allt som kunde vara en fara för de små. Jag såg flera gånger hur Yazz upptäckte något i skogsbrynet vid hagen t ex och gav en osynlig signal till fölen som direkt pep iväg till Kanoria. Kanoria tog med sig dem till andra änden av hagen och Yazz sprang med bestämda steg och många "tutningar" mot det farliga. Mycket fint att se deras samarbete!
Vid uteritter är det oftast hon som går först. Grannen, dottern och jag var ute och red, kom in i en skog där vi hörde något stort djur som gick omkring inne bland träden, men vi såg det inte. De andra hästarna blev skiträdda, Yazz också (och jag med!
) men hon klev på, en halv meter kort och två meter hög, men på hängande tygel och bestämda steg. De andra följde fnysande efter ...
Folk som inte är så "arabvana" kan kanske uppfatta henne som stirrig, vad vet jag? Trots att hon absolut inte är det, utan väldigt väldigt klok och alert, men det kanske man måste vara lite inkännande för att förstå?