Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Om man kopierar webbadressen som går direkt till bilden spelar det ingen roll om loggen är öppen eller om bilden är offentlig, den bör synas ändå.

Senast ändrad:

KL
Igår var det dags för premiär uppsittningen på M. Förväntade mig liiiite rodeo men han va snäll som ett litet lamm :love:
För er som inte vet så är han min första arab, va väl inte meningen att jag skulle köpa just en arab men jag blev kär och nu tror jag inte att det blir annat än araber i framtiden :angel:

maranten2_zpsfb58b367.jpg

Maranten_zps9a1fc236.jpg

Tixi, har man väl börjat med araber är man fast sen ...;) Finn liksom ingen annan ras som duger!:d

Hade folk här igår som skulle provrida en av hästarna, och de imponerades stort av Pakistan som stod i boxen bredvid nybrunstiga Plannja som flirtade och skvätte och hade sig.... han hummade lite på henne, var lite vacker en stund men ställde sig sedan att tugga på sitt hö. De är så coola!!

nu är du fast i träsket!! jag försökte lämna rasen och prova andra vyer men det gick ju inte, nu är jag tillbaka igen :D man förstår hur mkt man saknar dom om man är borta från dom några år.

Blir lite imponerad (och kanske lite smått avundsjuk ;)) på era lugna araber! Min grabb är allt annat än lugn! Han är nog mer så som de flesta "ickearabmänniskor" föreställer sig att en arab är ;) :P. Han är otroligt känslig, ganska nervös och rör sig då mycket i snabbt. Han gillar att röra sig, mycket :). Han kan relativt lätt få panik om han blir rädd eller nervös. Vi jobbar naturligtvis på de här bitarna och det går framåt. Han är en väldigt känslig o lyhörd häst som läser minsta rörelse, som tur är, för det gör honom enkel för mig att hantera :P. Men jag vill ju helst inte att någon annan ska röra honom ;)

Men han är fantastisk och hans underbara sidor överväger såklart det andra :). Han är förresten efter El Nabila B - Wadim

Klart att det är individuellt, det där! Har en liten sådan hispetossa här jag också, men det känns som om det är mer "arabotypiskt" att de är sådana när man har lärt känna rasen väl och sett hur de flesta är.

Eftersom araber har ett snabbt och lätt rörelsemönster märks det kanske mer om en individ råkar vara lite nervöst lagd?

Jag har nog också trott att araber är ganska "hispiga" överlag innan jag skaffade en, men nu känns det som att jag aldrig vill byta. Jag har ju fått tag på min drömkille nu ;) men innan hade jag ett sto,ung och väldigt vig och lätt och såg spöken, men aldrig att hon gjorde något dumt eller reagerade två gånger för samma "farliga" grej. Och hennes mamma var helt underbar, men så var hon över tjugo när jag tog över henne. Jag tror ju att det är så att dom blir bara trevligare med åren och hanteringen...Min tränare säger också att -Ja, han är ju arab så han har ju förstått det här redan, om vi ska göra om något vi nyss lärt oss. Men jag är ju som sagt helfrälst..:love:

haha, underbart när tränarna inser hur intelligenta araberna är och att man faktiskt måste ligga före i tanken hela tiden för att de inte ska manövrera ut en och tröttna!:D

Precis, det är en verklig balansgång det där. Arabhästar kräver i regel att få använda både huvudet och kroppen i större utsträckning än andra och det gäller att man kan avväga utmaningarna så det blir "lagom" svårt. ;)

Av mina fyra Araber har alla varit olika till sättet men gemensamt för dem (och alla de andra araber jag ridit/tränat) är att de alltid är vakna och intresserade av omgivningen, nyfikna och alerta liksom.

Sen har vissa varit helt stencoola och aldrig någonsin visat oro/rädsla/obehag medan andra har skyggat och blåst upp sig i tid och otid :angel:

Erucj tittar gärna på "allt" och jag kan erkänna att det är påfrestande ibland men han är ändå en tuff häst som inte blir rädd för någonting.

Ser ofta ut på det här viset:

EStill+12.jpg

Faktiskt väldigt färska bilder, vi har ingen vår än som ni ser... :devil:

EStill+2.jpg

EStill+3.jpg

EStill+6.jpg

EStill+7.jpg

När jag ser oss på bild kan man ju verkligen undra hur folk inte kan se att det är en Arab :eek:

Ja, det kan man verkligen undra!! Arab ut i svansspetsen ju!

Jag funderar ibland över vad som får folk att tycka att araber är stirriga.

Jag tänker på min Yazz, som har ett hypersnabbt rörelsemönster och är otroligt alert, ser och hör allt innan någon annan gör det. Samtidigt är hon den absolut modigaste i stallet.
När hon och Kanoria hade föl samtidigt, för många år sedan, var det hon som tog sig an allt som kunde vara en fara för de små. Jag såg flera gånger hur Yazz upptäckte något i skogsbrynet vid hagen t ex och gav en osynlig signal till fölen som direkt pep iväg till Kanoria. Kanoria tog med sig dem till andra änden av hagen och Yazz sprang med bestämda steg och många "tutningar" mot det farliga. Mycket fint att se deras samarbete!:love:

Vid uteritter är det oftast hon som går först. Grannen, dottern och jag var ute och red, kom in i en skog där vi hörde något stort djur som gick omkring inne bland träden, men vi såg det inte. De andra hästarna blev skiträdda, Yazz också (och jag med!:eek:) men hon klev på, en halv meter kort och två meter hög, men på hängande tygel och bestämda steg. De andra följde fnysande efter ...

Folk som inte är så "arabvana" kan kanske uppfatta henne som stirrig, vad vet jag? Trots att hon absolut inte är det, utan väldigt väldigt klok och alert, men det kanske man måste vara lite inkännande för att förstå?

Min älskade Yazz, här tar hon sig an en presenning som är blå och otäck ... men hon stod stilla på den efter en stund!:laugh:

307454_252595191438718_173258_n.jpg

Väldigt intressant det här.

Yazz låter just som en modig häst, tycker man kan till viss del kan skilja på orädda och modiga hästar, att gå på/göra något trots att det känns otäckt är modigt medan en häst som är helt orädd helt enkelt inte bryr sig och går på ändå, liksom.. ja blev ju kristallklart det här :p

Min Bambi hette Bambi for a reason, han skyggade en del och stod då med benen typ två meter isär och frös sedan så -i den välkända Bambi-posen ;)

Han var mycket lojal och gjorde alltid det jag ville men han kunde bli skrämd, där fick jag ibland göra halt och andas en stund framför läskiga saker som brasor eller träbroar med forsande vatten under t ex, han skulle förstås ha klampat på ändå utan protest men då med puls i 250.

Sitt sista år i livet hade han blivit en mycket självsäker häst som till och med läts leda flocken en del tillsammans med Lutzian som säkerligen hade haft det största inflytandet på hans psyke även om man skulle vilja ta åt sig äran själv :angel:

Lutzian var som det fromma lejon vi alla känner till från Arabens mytomspunna historia. Han var inte en häst, Lutzian var ett väsen.

Det låter som om Bambi också är en modig häst, tycker jag! Förstår precis vad du menar med att de gör det som är otäckt fast de helst skulle vilja springa därifrån- det tycker jag är MOD!

Araber kan vara just det, ett väsen. Undrar hur många andra hästraser som har det själsliga djupet? Kanske låter flummigt, men jag tycker det är vad det handlar om. Ett själsligt djup, som några få individer har. Är ju så bland oss människor också ....;)

Minns när Yazz skulle följa med som stöttande sällskap till en nervös travarkorsning när den skulle undersökas för hälta.

Travaren kunde inte stå stilla, hispade hit och dit, slog efter veterinärerna. Jag stod där med Yazz en bit ifrån, och efter en stund gick Yazz självmant fram till den andra hästen, lade sin hals mot hennes med huvudet över mankammen och stod så tills allt var klart. Jag var helt tårögd och veterinärerna sa att de aldrig sett något liknande ....

Hon har en son som går lös i skogen med matte, som en hund, och letar upp kantareller åt henne. Det gick snabbt för honom att lista ut att matte letade efter de där gula svamparna, och han stannar vid dem när han hittar dem och markerar för matte att "här är en sån där!".

Min högsta önskan när det gäller Yazz är att jag ska lyckas få ett föl till efter henne som jag behåller. Hon är 22 år och har inte fått föl på 12 år, men nu i vår har hon kastat lystna blickar efter Pakistan ....

Jag skulle nog säga att min P ändå är en modig häst, han har modet att möta sina rädslor :). Han reagerar på allt (!) men det går också över väldigt fort.

Att många upplever araber som stirriga kan kanske bero på deras känslighet och snabba reaktionsförmåga? Det är inte alla som skulle kunna hantera min kille, han skulle ta åt sig alldeles för mkt om du ex är för hård, högljudd, burdus och okänslig i din hantering. Det skulle vara enkelt att "knäcka" honom. Glad att jag har eget stall (och också en av anledningarna till det :)).

Jag älskar denna känslighet, vi har den bästa kommunikation man kan tänka sig. Han vill alltid vara med och nära mig och en sådan samhörighet som vi har, har jag nog aldrig känt med någon annan häst. Men jag upplever att man kanske behöver ha denna känslighet själv också för att relationen ska bli sådan? Jag behöver bara be honom en gång om saker, sedan kan jag ibland behöva vänta men han vet alltid vad jag vill:love:

Jag tror att man behöver ha den där känsligheten själv, precis som du skriver. Man kan säkert öva upp den om man inte har den från början, så att säga, men man måste vara medveten om att araberna har den, parat med en ovanligt hög intelligens.
Det gjordes en undersökning om intelligensen hos olika hästraser för ett antal år sedan, jag läste den och det visade sig att araben var överlägsen, följd av någon amerikansk ras, Tennessee Walking horse har jag för mig ....

För mig är det just kombinationen av att de är så känsliga och smarta (!) parat med att de är "lätta"/smidiga samtidigt som de i regel är riktiga kraftpaket/krutdurkar som gör de så överlägsna som ridhästar.

Det går säkert att hitta den känslan inom andra raser men jag har inte gjort det hittills ;)

Samtidigt tycker jag ju att min b-ponny är det bästa som hänt mig :angel:, men det beror på en hel massa andra faktorer :D

Ja det är spännande hur de är.

Pselma är kort sagt inte rädd för något. Hon är oxå miljötränad ganska så extremt med både eld, raketer och smällare. Eld reagerar hon inte det minsta över, ber jag henne gå över så finns ingen tvekan någonstans. Blir hon väl rädd så är det oftast för något helt ofarligt, och oftast så har hon då stått ett par dagar innan ;)

Ella däremot är ganska tittig, och skulle upplevas som nervös av många människor. Men jag har sällan suttit på en häst som går så mkt framåt utan att tveka! Visst, det är spöken bakom många grejjer, och hon flyttar sig för dessa grejjer, men utan att minska farten framåt det minsta! Jag tror att hon skulle bli en mkt bra distanshäst med sitt temprament!
Men hennes mod är som sagt stort, och jag tror att med mer ridning så kommer det bara vara öronen som går åt sidorna. Men man får passa sig lite när man rider henne, minsta lilla man tappar fokus och hon ökar farten! Lite ovanligt med en häst som är riden så lite.
Hon är ju under igångsättning lite smått nu. Ska få skor snart och då ska vi ge oss ut mer!
Jag longerade henne med sadel häromdagen och hon brydde sig inte det minsta om den biten. Så troligtvis är det bara att hoppa upp och styra rakt ut i skogen, som jag gjorde första gången jag red henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka