Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

min valack är inte heller den där trygga individen på det sättet. Han är snäll och han älskar människor! Men...han är bakskygg. Vet inte om det kommer från utställningstiden men han gillar inte att det prasslas bakom eller brevid honom. Så jag har försökt bygga upp hans förtroende på sånt ljud och det tar så enormt mkt tid att få honom att slappna av. Detta medför även att han reagerar om det prasslar i buskar vid uteritt (eller ngn prasslar med godispapper på läktare) så är han lite svår just med sånt men tur att han har andra fördelar som väger upp.

Mitt sto däremot är tryggheten själv. Men ändå med en massa power i sig.

photo.php

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=519170381452940&l=a54aa684b8

photo.php

P som 2-åring (uppfödarens foto)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=425625594140753&l=37a9fc79d2

Nej, jag fattar inte riktigt hur jag ska få upp bilderna här, men länken kanske funkar?

Men vilka underbara! Lilla welshen alltså :love:, så härliga tillsammans.

Tror att min stora vitas pappa är morfar till din P om jag inte helt snurrat ihop det ;)

KL

Saril kan du inte dela med dig av några bilder på superfina Noohr! Har svårt att hålla mig, hehe, men vill inte gå över huvudet på dig :angel:

Fjellheim, haha! Jag har inte hunnit, svårt när man bara smygsurfar på mobilen på jobbet :angel: Lovar att gå direkt hem sen när jag slutat kl 16 och fixa! :D

Jag har nog också trott att araber är ganska "hispiga" överlag innan jag skaffade en, men nu känns det som att jag aldrig vill byta. Jag har ju fått tag på min drömkille nu ;) men innan hade jag ett sto,ung och väldigt vig och lätt och såg spöken, men aldrig att hon gjorde något dumt eller reagerade två gånger för samma "farliga" grej. Och hennes mamma var helt underbar, men så var hon över tjugo när jag tog över henne. Jag tror ju att det är så att dom blir bara trevligare med åren och hanteringen...Min tränare säger också att -Ja, han är ju arab så han har ju förstått det här redan, om vi ska göra om något vi nyss lärt oss. Men jag är ju som sagt helfrälst..:love:

De araber jag mött har varit cooollugna i psyket.
Hade en kompis som hade en arab och den araben var superslugn vi red mkt ut och den knatade på överallt.
En annan har en arabkorsning som är lugnet själv,
Jag upplever araben som en lugn ras, många har den inom western och distans.
trevlig ras överlag verkligen som brukar blli trevliga att korsa med alla möjliga raser=)

Men ingen ras som tillfaller mig i smaken utseende mässigt tyvärr.

I onsdags hade jag ridlektion och härliga Fjellheim som var på besök tog kort och filmade till och med lite! Vi hoppade (andra gången totalt), vilket Noohr tyckte var aslajbans, matte däremot är ganska hopprädd... Noohr, som den gentleman han är, tog dock väl hand om mig och hoppade så fint så :love:

Så en hög bilder då...
644291_10151405872375945_1155415410_n.jpg

535013_10151405872360945_825068432_n.jpg

528290_10151405872465945_228489091_n.jpg

485369_10151405872490945_2031100411_n.jpg

Och så stillbilder från filmen, i kronologisk ordning :rofl:
553998_10151405872470945_822234264_n.jpg

19029_10151405872560945_1571047144_n.jpg

149269_10151405872575945_2129672530_n.jpg

554605_10151405872605945_804079767_n.jpg

37029_10151405872670945_1484322440_n.jpg

12345_10151405872675945_446809466_n.jpg

Som jag skrev innan, du måste göra bilderna offentliga för alla.

Ja, eller som någon annan skrev: Högerklicka på bilden och välj "Visa bild" och kopiera den länken som blir! Då behöver man inte ha bilderna offentliga :)

Hahaha, de där sista bilderna är verkligen underbara :D

Var väldigt imponerad av Noohr, så fin! Mycket massa men ändå med mycket Arabtyp, välansatt hals och fantastiskt huvud plus spänst och kraft i steget. Att han var som en stor hundvalp till sättet skadade ju inte heller ;)

Ja jag blev totalt charmad jag :laugh:

Mycket trevligt ser det ut! Och det verkar som om hästen tyckte det också, glädjehoppar lite mellan hindren?:D

Jag upplever araben som en lugn ras, många har den inom western och distans.
trevlig ras överlag verkligen som brukar blli trevliga att korsa med alla möjliga raser=)

Men ingen ras som tillfaller mig i smaken utseende mässigt tyvärr.

Det där tycker jag var intressant! Har hört så många säga tvärtom, "å, araber är så vackra ... men så hispiga till sättet!"
Får jag nyfiket fråga vad du inte gillar i deras utseende?:)

Hahaha, de där sista bilderna är verkligen underbara :D

Var väldigt imponerad av Noohr, så fin! Mycket massa men ändå med mycket Arabtyp, välansatt hals och fantastiskt huvud plus spänst och kraft i steget. Att han var som en stor hundvalp till sättet skadade ju inte heller ;)

Ja jag blev totalt charmad jag :laugh:

Ja åh vad jag skrattade när jag fick bilderna på mailen :D stort tack för dom!!

Verkligen kul att du tyckte så bra om Noohr - själv är jag ju rätt partisk... :p :love:

Mycket trevligt ser det ut! Och det verkar som om hästen tyckte det också, glädjehoppar lite mellan hindren?:D

... och han är jättevacker, Noohr!

Tack!! :) Noohr är väldigt lugn och sansad i vanliga fall, men när det kommer hinder på ridbanan, då kommer han igång, haha! :D Sötnosen min, jag är så himla glad för honom :love:

Trampar han igenom i kotorna så mycket som bilderna verkar visa? Jag gissar att det är därför han har den typen av benskydd?

Trampar han igenom i kotorna så mycket som bilderna verkar visa? Jag gissar att det är därför han har den typen av benskydd?

Vet helt ärligt inte, men ser det ut så på bilderna så måste det väl vara så då...? Anledningen till benskydden är hoppning och dåligt underlag i kombination, brukar inte använda dem annars särskilt ofta. Att det just är den typen av benskydd är mest att jag hade såna till foderhästen (som behövde stödet) och gillade dem så jag köpte likadana till Noohr.

Vad innebär det om det är så att han trampar igenom i kotorna? Är det något jag borde tänka på i träningen osv?

Edit: Han är ju väldigt, väldigt pigg och taggad på bilderna, om det kan ha någon betydelse för genomtrampet?

Senast ändrad av en moderator:

Jag hör också ofta att de är "galna". Min är visserligen lite galen haha. :p Inte nervös eller så, bara het och mkt energi så ibland låtsas han vara rädd för att sprattla runt lite. Men det enda han eg är rädd för är crossar och att bli stucken med nålar (vilket inte är konstigt då han tyvärr varit med om lite tråkiga saker i livet som satt sina spår).

De flesta araber jag träffat har haft den typen av temperament, heta och känsliga men inte nervösa. Vilket är idealisk enl mig. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka