Sv: Arabiska Fullblod
Har länge stirrat på annonsen med 167-araben, OM det stämmer så -SHIT?!
Min stora (163 cm) har precis som någon varit inne på väldigt långa ben och inte så mycket kropp, lång hals som han gärna "håller" rakt upp så man når inte ens huvudet för det mesta, upplevs därav väldigt
hög men kanske inte så stor egentligen. If that made any sense
Kan väl inte direkt uttala mig om hållbarheten, han började karriären som galoppör men var endast i träning (startade aldrig) och nu har han varit ridhäst i 6-7 år (är för övrigt röntgad). Endast tävlad någon enstaka gång men det ska det ju förhoppningsvis bli ändring på, mitt mål var från början att satsa (då menar jag verkligen SATSA) på fälttävlan med honom men vi har sinkats av två sparkskador och kommer troligen att komma igång med karriären i dressyr i år.
Inte många förstår att det är en renrasig Arab, vilket är synd, det ska ju inte finnas några tvivel om rastillhörigheten när det gäller Araber (tycker jag).
Fick en gång frågan "vad är det för stam?" Svarade Wadim-Probat, varpå frågeställaren svarade "ja man ska ha tur att få behålla gångarterna när man korsar med Arab." Hon trodde med andra ord att han var något slags halvblod men kände igen namnet Probat, vidare tyckte hon ju att hans steg var bra för att vara korsat med Arab... Hallå, det ÄR en Arab
Erkänner att det är skönt med en häst som faktiskt är lagom stor åt mig men visst skulle jag gärna "ha" honom på 1,59 och inte en millimeter till.