Sv: Arabiska Fullblod
KL
Jag blir helt deprimerad när jag ser hur mycket bra hästar det finns till salu, väl stammade hästar. Sedan finns det en hel del som kanske inte är lika väl stammade också, tyvärr.
Med väl stammade menar jag bra stamtavla, med meriter i såväl show som prestation internationellt. Såg avkomma till salu efter hingst som både blivit racehorse of the year och European Champion (show) vars betäckningsbok numera är stängd. En sådan häst borde folk stå i kö efter.....
Jag skall inte på något sätt dra igång debatterna igen, men snälla SAHF och ARAB, det behövs konsumentupplysning!!!!
Ta fram och offentliggör informationen om våra arabhästar, såväl i Sverige som utomlands. Tittar man på bl a de polska hingstböckerna så tar stuteridirektörerna verkligen bladet från munnen och pratar ner både den ena och den andra hingsten och beskriver deras nackdelar, vad de förärver, vad de inte förärver etc etc etc.
Skall det vara så farligt att göra så även i Sverige? och vilka ston/stofamiljer som kan passa till vilken hingst/hingstlinje?
Vill man inte skriva ut det negativa så kan man ju i alla fall lyfta fram det positiva ur aveln
man behöver ju inte nödvändigtvis skriva att den och den är parallellförskjuten och nedärver det dessutom, eller att det inte finns några prestationer etc etc etc, men man kan väl i alla fall lyfta fram det bra som finns och sedan kan ju människor själva dra sina slutsatser om det inte står något
Eller är det månne något för AHIS istället? Att åtminstone sammanställa den offentliga information som finns?