Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sedan så bör ni ju reflektera över om ni är stolta bärare av kulturen "Arabhästar är lika lugna som alla andra raser och är hästen nervös så beror det på att du är nervös"... det betyder att personer som faktiskt har nervösa araber håller sig undan detta forum eftersom det oftast urartar till personlig kritik i hantering. Man bör vara lite mer öppen för att många araber är lugna, och att andra faktiskt kan vara reaktiva, tittiga och energiska.
Prata med era veterinärer vid nästa vaccinering om det finns några "typiska arabhästar" med lite mer nerv, för dom hanterar ju alla hästraser, även vid pressade lägen. Här i norrland så säger veterinärerna att det är individuellt men att arabhästar generellt är känsligare och nervigare, utan att de verkar tycka det är något fel med det.[/QUOTE
Här i södra Sverige har jag haft flera hovslagare som säger att araberna generellt hör till de lättare hästarna att hantera. Den hovis jag har nu säger de är allra lättast, eftersom de är så intelligenta och snabbt lär sig vad det handlar om. Och läser av kroppspråket så bra.
Jag tycker den här diskussionen blev jättekonstig.
Är vi inte eniga om att hästar är individer? Kolugna, nerviga, mitt emellan....
Att araber är känsliga, intelligenta och lyhörda tillhör rasstandarden. Samt vänliga och fogliga. Det är bara att läsa på vad rasstandarden säger!
Jag förstår inte alls varför folk skulle känna sig påhoppade här, för att vi vill poängtera att araben inte är den stirriga och nervösa ras som ryktet ofta säger. Det är jättetråkigt att få höra att araben är sådan, speciellt när man har levt med dem i så många år och insett att det inte stämmer.
Det är många hästar som har ridits in här. Antingen här på gården eller också iväglämnade för inridning. En av dem har en gång bockat av en ryttare, och en annan blev rädd för något och for iväg så att ryttaren tappade stigbygeln och ramlade av. Men händer inte sådant bland alla typer av nyinridna hästar??
Jag hade mina ston som nybörjarhästar i flera år. Samtidigt hade jag shetlandsponnyer, och där åkte ungarna av i parti och minut. Under de där åren var det en lite duktigare elev som drattade av Yazz. Det var allt.
Om det nu är så man har upplevt det i alla år, och man reagerar stort över att epitetet nervös och stirrig läggs på araber, är det då så konstigt?
Och jag vill hävda att fler hästar som är höga i blod får "sadeltvång" än hästar som inte är det. Är sadeltvång ens en diagnos? Finns det något engelskt ord för sadeltvång? Kan en veterinär ställa en sådan diagnos? Eller är det bara beteendet och teroin om känsliga nerver som gäller?
Det är för att jag pratar om hästar och säkerhet och att hälsoriskerna är större om man överskattar sin förmåga och sitt lugn, än om man underskattar det. Jag skulle själv vara väldigt försiktig på att ge andra råd och tips om säker hästhantering om man själv har åkt in på sjukan så många gånger att man tappat räkningen för länge sedan, som du skrev att du gjort. Du har förmodligen andra styrkor som du kan ge bättre tips om.
Därför att jag tycker att det är en skitkultur där tjejer generellt sätter diagnos på varandra och varandras hästar och söker fel på varandra. Det bara är till gagn för översittarna, och inte de som faktiskt kan rida (det ena utesluter inte det andra). För att inte säga alla stackars heta hästar som köps in av ryttare som tror att saker löser sig bara de är lugna, och sedan blir grymt besvikna när de inser jobbet som ligger framför dem.
Nej, faktiskt så behövs det inte månader av förtroende för att kunna markarbeta en vanlig häst. I de allra flesta fall så kan en ridkunnig ryttare sätta sig upp på en random inriden och normalt grundutbildad häst och få ett hyfsat vettigt ridpass utan att bli avslängd. Det här med månader av förtroende gäller främst heta och känsliga hästar, kanske till och med "typiska araber".
Nu är vi tillbaka till tankeöverföringen igen och överskattningen av sin egen bedömning igen. Du har ingen aning om vad folk sagt till mig. Jag pratar för övrigt om kulturen där man inte vill erkänna att många araber kan vara hetare än många andra hästar och vilka risker det medför, konkreta säkerhetsrisker, om man vidmakthåller den kulturen.
Är det möjligt att prata om detta i detta forum utan att börja dravla om helt onödiga självklarheter som att "en rädd, arg och otålig ryttare påverkar hästen mer än en lugn och harmoniskt tekniskt kunnig ryttare". För det handlar inte om det. Det handlar om säkerhet och hur man bemöter varandra om någon upplever sin häst nervig. Ska man skylla allt på att ryttaren inte är avspänd eller ska man ge bättre förslag? Ska en ryttare som inte själv har erfarenhet av nerviga hästar ge tips till en ryttare som har det? Finns det risker med detta?
Det där är min beteckning av en nervig häst som inte blivit miljötränad. Alla hästar kan bli mentalt blockerade vid rädsla eftersom de är flyktdjur. Har en tinker på stallet som sprängde ett staket när den skulle köras in. Och den är absolut inte nervig för det. Men uppmärksam på omgivningen och reaktiv tycker passar in.
Och jag vill hävda att fler hästar som är höga i blod får "sadeltvång" än hästar som inte är det. Är sadeltvång ens en diagnos? Finns det något engelskt ord för sadeltvång? Kan en veterinär ställa en sådan diagnos? Eller är det bara beteendet och teroin om känsliga nerver som gäller?
Och jag har, ifall du har missat det, INTE gett dig råd om din hästhantering. Och oavsett så har min hästhantering inte speciellt mkt med min otur att göra. Alla trillar av ibland, det händer. Att jag jämt landar på huvudet eller olyckligt på något annat sätt gör inte min hästhantering sämre. De flesta av mina avtrillningar är dessutom 15 år tillbaks i tiden.Det är för att jag pratar om hästar och säkerhet och att hälsoriskerna är större om man överskattar sin förmåga och sitt lugn, än om man underskattar det. Jag skulle själv vara väldigt försiktig på att ge andra råd och tips om säker hästhantering om man själv har åkt in på sjukan så många gånger att man tappat räkningen för länge sedan, som du skrev att du gjort. Du har förmodligen andra styrkor som du kan ge bättre tips om.
Men varför drar du in MIG i det?? Har folk behandlat dig osjysst så säg ifrån! En häst som har betett sig på ett viss sätt i många år ändrar man inte på i en handvändning, och det säger ingen här heller. Men visst går det ändå att ändra dem i viss mån. Men är de riktigt nerviga så kommer det ju alltid finnas kvar där under ytan, om än väl maskerat tills det händer något.Därför att jag tycker att det är en skitkultur där tjejer generellt sätter diagnos på varandra och varandras hästar och söker fel på varandra. Det bara är till gagn för översittarna, och inte de som faktiskt kan rida (det ena utesluter inte det andra). För att inte säga alla stackars heta hästar som köps in av ryttare som tror att saker löser sig bara de är lugna, och sedan blir grymt besvikna när de inser jobbet som ligger framför dem.
Din här är nu 7 år och har betett sig på ett sådant sätt som han gör nu sen du fick honom, som minst. Menar du på allvar att allt det suddas ut för att rätt ryttare sätter sig upp? Nej riktigt så enkelt är det inte. Hästens erfarenheter kommer alltid finnas där. Och enligt dig så är han ju känslig, och nervig (?) och då är det för mig självklart att man inte kan sätta upp vem som helst. Jag förstår inte ens varför du skulle göra en sådan sak? Har de tjatat så mkt på dig att du bara ville få tyst på dem? Varför umgås du med sådana människor, om det nu är så?Nej, faktiskt så behövs det inte månader av förtroende för att kunna markarbeta en vanlig häst. I de allra flesta fall så kan en ridkunnig ryttare sätta sig upp på en random inriden och normalt grundutbildad häst och få ett hyfsat vettigt ridpass utan att bli avslängd. Det här med månader av förtroende gäller främst heta och känsliga hästar, kanske till och med "typiska araber".
Ok, jag vet inte vad folk har sagt till dig. MEN jag vet vad folk HÄR har skrivit till dig och INGEN har skrivit att du inte skulle ha din häst.Nu är vi tillbaka till tankeöverföringen igen och överskattningen av sin egen bedömning igen. Du har ingen aning om vad folk sagt till mig. Jag pratar för övrigt om kulturen där man inte vill erkänna att många araber kan vara hetare än många andra hästar och vilka risker det medför, konkreta säkerhetsrisker, om man vidmakthåller den kulturen.
Är det möjligt att prata om detta i detta forum utan att börja dravla om helt onödiga självklarheter som att "en rädd, arg och otålig ryttare påverkar hästen mer än en lugn och harmoniskt tekniskt kunnig ryttare". För det handlar inte om det. Det handlar om säkerhet och hur man bemöter varandra om någon upplever sin häst nervig. Ska man skylla allt på att ryttaren inte är avspänd eller ska man ge bättre förslag?
Det där är min beteckning av en nervig häst som inte blivit miljötränad. Alla hästar kan bli mentalt blockerade vid rädsla eftersom de är flyktdjur. Har en tinker på stallet som sprängde ett staket när den skulle köras in. Och den är absolut inte nervig för det. Men uppmärksam på omgivningen och reaktiv tycker passar in.
Liksom Kimmis undrar jag varför du är så på defensiven o tar i så väldigt. Den "skitkulturen" du beskriver har enl vad jag vet inte förekommit i den här tråden o det känns att du tar saker som har hänt o sagts i din omgivning, som kanske inte har varit så stöttande o roliga, o liksom drar in dom i den här diskussionen. INGEN här har dömt dig, ingen har gjort något annat än stöttat dig med Galishimo o gillat dina inlägg o hejat på. Jag tycker att det är roligt att läsa om er, och jag som har haft problem med rädsla tycker att du är tuff som tar dig an en häst som inte verkar vara världens enklaste. Och varifrån du får att det finns en "kultur" att man inte vill kännas vid att det finns heta eller whatever araber, det vet jag inte. Det finns araber som jag aldrig skulle sitta upp på. Men den springande punkten är om det är rättvist mot våran ras att påstå att en sån häst är en "typisk arab". Vi som har helt andra typer av araber skriver naturligtvis inte under på det och vill få bort den rådande ensidiga bilden av vår ras, att ALLA är hispiga/stirriga mm. Jag fattar inte i det minsta varför det är kontroversiellt att vilja nyansera eller motarbeta den bilden eller varför man då ska utses (inte mindre än 2 ggr) till en representant för en "kultur" för att man helt enkelt hävdar att det är fel att dra alla över en kam.
Jag tycker det är "skit" när en tjej sätter ut en annons där hon beskriver sin häst som lugn och trevlig och "inte typisk arab" och får reaktionen här på forumet, som hon inte ens vet om att hon nämns med i, att "vissa personer inte ska få ha araber", utifrån den knapphändiga informationen. Då är kulturen på forumet för hård. Jag tycker att den som skrev den responsen är väldigt trevlig så jag riktar mig mer till att det blir lätt att falla in i ett sådant snack, och att jag hört det förut på forumet.
Sedan var min andra punkt att det alltid varit svårt att prata om man har en nervig arab på detta forum då man får tips som inte leder framåt och slutar i analys om hur man är som person. Jag har exempelvis aldrig fått tips på bra övningar eller liknande på detta forum under de år jag varit här.
Ni får kalla det defensiv, jag diskuterar och svarar på de frågor ni ställer. Sedan att ni sätter något personligt epitet på mig är upp till er. Ni ställer frågor till mig och om mig och hur jag tänker, och då svarar jag på dem. Man kan kalla det respons, dialog, diskussion eller så kan man kalla varandra defensiva. Det där sistnämnda att värdera varandras personlighetstyp är inte bästa sättet att föra en diskussion utan är mer ett sidospår som inte alltid leder diskussioner rätt.
Och ja, jag tycker att vissa människor inte alls passar ihop med arabhästar. Araber har en känslighet, som inte ska förväxlas med stirrighet. Och vissa människor fixar inte det. Har sett det på nära håll, och den personen säger uttryckligen att hen inte passar för känsliga hästar (inte specifikt araber).
Nämen jag tycker synd om den främmande tjejen som satt ut en annons där hon beskrivit sin häst som lugn och får så negativ respons här på forumet. Det handlar inte om mig. Jag kan alldeles utmärkt säga "Jag tycker att X var dum mot mig när hen sa Y till mig" ifall jag skulle behöva få ur mig det. Så länge jag inte sagt det så behöver ni inte oroa er över att jag tycker något sådant!
Är ju faktiskt detsamma med araber. De är olika. De kommer ur olika stammar, har olika erfarenheter. Men att det skulle vara typiskt arab att bete sig så, nej, det kommer jag aldrig att tycka.
Och ja, jag tycker att vissa människor inte alls passar ihop med arabhästar. Araber har en känslighet, som inte ska förväxlas med stirrighet. Och vissa människor fixar inte det. Har sett det på nära håll, och den personen säger uttryckligen att hen inte passar för känsliga hästar (inte specifikt araber).
Bifogar en liten bild på min kaka-doo-doo häst Eller räcer-köttbulle som hon ibland får heta också
Ja, och det utnyttjar hon till fullo! Ingen annan i stallet lyckas tigga till sig lika mycket godis som hon. Hon har lärt sig att om man spetsar öronen, får hjärtan i ögonen och hummar lite åt folk så sticker de till henne en morot eller två.En mycket söt sådan har du!