Arabiska fullblod del 2

Tjo!

Har jag sagt att min häst är världens bästa??? Troligtvis inte tillräckligt många gånger :-).

Igår hoppade vi och hon är så rolig, små hinder ska hoppas som om vore de höghus, sen höjer vi hindrena och DÅ hoppar hon superfint och vettigt :-). Jag höll på att åka av på ett 50cm-hinder för hon hoppade så högt över, men när det var 85 då kunde hon minsann hoppa fint :-).

Men jag märker för varje gång vi hoppar hur hon tänker mer och mer rätt och rättar sig själv om vi kommer fel. Nu börjar vi tom kunna hoppa av på rätt ställe :-). Tänk att min lilla dressyrarab visade sig vara en hoppetossa.

Om en månad åker vi på fälttävlansläger, det ska bli så skoj!

/Lavinia, älskar sitt OmNom mer och mer för varje dag :-)

Tjo!

Har jag sagt att min häst är världens bästa??? Troligtvis inte tillräckligt många gånger :-).

Igår hoppade vi och hon är så rolig, små hinder ska hoppas som om vore de höghus, sen höjer vi hindrena och DÅ hoppar hon superfint och vettigt :-). Jag höll på att åka av på ett 50cm-hinder för hon hoppade så högt över, men när det var 85 då kunde hon minsann hoppa fint :-).

Men jag märker för varje gång vi hoppar hur hon tänker mer och mer rätt och rättar sig själv om vi kommer fel. Nu börjar vi tom kunna hoppa av på rätt ställe :-). Tänk att min lilla dressyrarab visade sig vara en hoppetossa.

Hejja er vad ni är duktiga :)

Tjo!

Vad spännande med fälttävlansläger!! Och så jättekul att det går så bra för er! :)

Jobbar ihärdigt på med Plannjas tömkörning. Det börjar gå hyfsat bra. Tömkörning är jag inte bra på, men jag försöker lära mig efterhand.
Löslongeringen börjar också funka. Visst drar hon sina repor ibland, men på slutet brukar vi få till ett hyggligt samarbete.
Snart ska jag och dottern börja rida henne igen.

Och en liten uppdatering till.

Nemisen ska få en "lillebror". Min sambo har idag köpt en 11-årig KWPN-valack på 167 cm :-). En supertrevlig häst som ska agera läromästare åt honom och emellanåt dressyrhäst till mig.

Vem hade kunnat ana att hans ridturer på tinkern skulle leda till detta?? :-)

/Lavinia

2vkhhc4.jpg

En fantastiskt tjej jag hjälpte till med några dagar i veckan i över ett år.
Efter Mamba Ox och farfar var Om El Tanam ox.
Det stoigaste stoet jag mött, enmanshäst och känslig. Men en underbar individ som jag kom mycket nära. Fantastisk i hoppning och även dressyr med rätt ryttare, känns som att sväva fram, fantastisk att rida dressyr på i enbart halsring. Hon är även hästen på min avatar. Hon var även totalt orädd för allt, tyvärr inte numera då hon stått på vila och har en del överenergi.

Tjo!

Idag hämtar vi hem Nemisens "lillebror", ska bli sååå spännande.

Igår hoppade vi igen. Nemis har verkligen bara blivit bättre och bättre. Vi höll ett jämnt, fint tempo hela banan runt och landade i rätt galopp nästan hela tiden. Det är så kul hur hon verkligen lär sig saker mellan gångerna. Nu känns inte 70-hindrena särskilt läskiga längre, vi hoppar av där vi borde och slipper hoppa hus och det är bara veckor kvar innan vår terrängkurs :-).

Nästa sak jag tror vi ska lära oss är att bommar på marken inte har huggtänder :-). Hon hoppar nog högre på bommarna än på hindrena. :bump::bump::laugh::laugh:

/Lavinia

Tjo!

Idag hämtar vi hem Nemisens "lillebror", ska bli sååå spännande.

Igår hoppade vi igen. Nemis har verkligen bara blivit bättre och bättre. Vi höll ett jämnt, fint tempo hela banan runt och landade i rätt galopp nästan hela tiden. Det är så kul hur hon verkligen lär sig saker mellan gångerna. Nu känns inte 70-hindrena särskilt läskiga längre, vi hoppar av där vi borde och slipper hoppa hus och det är bara veckor kvar innan vår terrängkurs :-).

Nästa sak jag tror vi ska lära oss är att bommar på marken inte har huggtänder :-). Hon hoppar nog högre på bommarna än på hindrena. :bump::bump::laugh::laugh:

/Lavinia

Fille hälsar att bommar på marken minsann är extra luriga. MINST en meter över ska man vara! Annars vet man aldrig!!! Framförallt om man går i samlad trav där matte sitter ner. Då är ju hon extra nära så man måste hoppa högt så att bommen inte biter henne i fötterna!! Men min matte skrattar bara åt mig då...

Kul att det går så bra för er!!
Jag har hittat en medryttare som verkar stanna! Hon har ridit 3 ggr, varav en lektion. Och hon undrade precis som jag efter att ha ridit för den tränaren "Vad har jag gjort hela min ridkarriär?!"
Hon är precis lika nöjd som jag är med det nya ridsättet!

Saxat från Hästnet idag:

"Hon är väldigt lugn och trevlig i sättet och ingen typisk arabbeteende."

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Ja, vad ska man bara säga....?!
Det är helt klart att vissa människor aldrig borde äga en arab, eftersom de inte alls förstår sig på dem, och dessa människor fortsätter att bygga på ryktena om araben som icke lugna och icke trevliga....
Suck. Helt enkelt bara suck!

Saxat från Hästnet idag:

Läste den annonsen idag jag med.. suckade lite för mig själv och tänkte att det är synd att inte alla får uppleva det man själv känner med dom.. men å andra sidan som jag också konstaterade idag tillsamamns med min tränare är att vissa människor helt enkelt inte passar ihop med alla typer av hästar..

Bonusbild på Breeze som fick ett dressyrpass på travbanan idag.. Först ville hon helst bara springa.. jag menar travbanan är ju ämnad för galopp.. sen blev hon riktigt fin :)

12998245_1600811050241342_4887573924716336473_o.jpg

men å andra sidan som jag också konstaterade idag tillsamamns med min tränare är att vissa människor helt enkelt inte passar ihop med alla typer av hästar..

Ja men i det här fallet verkade annonsören klart tycka om hästen, o skrev positivt om den - men det som störde mig var att hen tyckte tydligen sen att det var nödvändigt att försäkra ev. köpare om att hästen inte var som en typisk arab. :devil::banghead: Alltså vi har alla sett o hört sånt till leda eller hur….det är bara att konstatera att Houston we have an image problem :devil:

Det måste vara såhär det känns för kändisar eller politiker som får läsa lögner om sig själva i pressen. "Men sådär sa/gjorde jag inte ALLS!" o ingen tror dom för att "sanningen" är out there.

Läste den annonsen idag jag med.. suckade lite för mig själv och tänkte att det är synd att inte alla får uppleva det man själv känner med dom.. men å andra sidan som jag också konstaterade idag tillsamamns med min tränare är att vissa människor helt enkelt inte passar ihop med alla typer av hästar..

Bonusbild på Breeze som fick ett dressyrpass på travbanan idag.. Först ville hon helst bara springa.. jag menar travbanan är ju ämnad för galopp.. sen blev hon riktigt fin :)

12998245_1600811050241342_4887573924716336473_o.jpg

PS vad Breeze är fin :love:

Saxat från Hästnet idag:

Jag håller i vanlig ordning inte med Tussinussen och @Cornelia. Jag tror man måste vara öppen för att många araber inte alls är väldigt lugna, bara för att era araber varit det. Det beror lite på vilka linjer och ändamål man avlat på. När veterinärer och andra yrkesmänniskor ska greja med Galishimo så brukar jag säga att han är en "typisk arab" och då brukar de ändra förhållningssätt till honom och ge honom lite extra tid, så han inte jagar upp sig onödigt. Sedan tycker jag det är lite häftigt med nerv, särskilt nu när den börjar landa på en hanterbar nivå, och det behöver absolut inte vara dåligt det heller.

Ja, vad ska man bara säga....?!
Det är helt klart att vissa människor aldrig borde äga en arab, eftersom de inte alls förstår sig på dem, och dessa människor fortsätter att bygga på ryktena om araben som icke lugna och icke trevliga....
Suck. Helt enkelt bara suck!

Detta betyder ju klarspråk att jag inte alls förstår mig på Galishimo och inte borde äga honom. Håller du verkligen fast vid det påståendet? Jag tycker vi har mycket för oss...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka