Arabiska fullblod del 2

Jag är inte intresserad av utställning men det är ju positivt om hästar med en normal sund huvudform är mer framgångsrika. Hästen på bilden är inte svensk. Men uppenbarligen är det många som tycker att araben ska se ut sådär eftersom de avlas fram.

Och återigen, mindre chans att icke utställningsintresserade köper en extremt typad arab som ridhäst. Jag har hört från många att araber inte duger som ridhästar och då är det alltid den extremt typade araben de beskriver. Samma människor trodde att min arab var en welsh korsning ed, för han gick att rida och såg i deras ögon ut som en normal ponny.

Fast det där är nog mest snack. Många har inte minsta egen erfarenhet av araber och de där "extremt typade" är inte så jättevanliga. Berätta gärna var alla dessa övertypade hästar finns, för de känns lite som en vandringssägen. Alla har hört om dem men få har sett dem själva.

Jag är, som ni vet, helt ny på detta med utställningar... Ni som har koll på det, finns det någon slags "övningsutställning"? Om ja, vart kan jag hitta en sådan?
Bor i Stockholm så vill inte åka fler timmar bort, utan vill mest att det ska bli en rolig upplevelse för både den lilla och mig. Lite övning innan "the real deal", plus att det skulle vara jättebra miljöträning :D

Tusen tack för tummhållningen!
Tävlingen gick jättebra bra En felfri väldigt jämn runda som for vidare till omhoppning
samt en runda med två oturliga nedslag. Hästen uppförde sig super och gjorde sitt allra bästa <3

12140791_1590184737970640_7161590041971383047_n.jpg

12901354_1590184661303981_1059542317589488372_o.jpg

12898277_1590184667970647_763270998295325144_o.jpg

Jag är, som ni vet, helt ny på detta med utställningar... Ni som har koll på det, finns det någon slags "övningsutställning"? Om ja, vart kan jag hitta en sådan?
Bor i Stockholm så vill inte åka fler timmar bort, utan vill mest att det ska bli en rolig upplevelse för både den lilla och mig. Lite övning innan "the real deal", plus att det skulle vara jättebra miljöträning :D

Ingen aning om hur ni har det i Sverige men i Finland brukar ridskolor och olika föreningar kunna ordna träningsutställningar med jämna mellanrum. Jättenyttigt och lärorikt för både häst och människa samt superbra miljöträning :)

Läser lite i tråden, men är lite dålig på att skriva... Intressant med diskussion om den perfekta araben. I min värld så är araben världens vackraste hästras. En ras som funkar väldigt bra till det mesta, men som inte räcker till de största klasserna i dressyr eller hoppning. Ungefär som majoriteten av alla andra hästar jag kommit i kontakt med.. För även om du har ett halvblod med fin stam, hur stor chans är det att just den individen kommer till de högsta klasserna? Och vilka ryttare har egentligen den ambitionen med sin häst och sitt hästägande?

Jag är i alla fall väldigt nöjd med min lilla arabfröken som funkar bra till det mesta. En utmärkt allroundponny.

Just nu så bråkar Angelique med pälssättning.. Eller så har hon ont i pälsen ändå, eller ont i ryggen och hela kroppen. Hon som vanligtvis tycker om att bli pysslad med avskyr numer att bli borstad, allt annat pyssel är ok, men inte borstning.. Att sadla är ok, men när sadeln ligger på plats så är det inga glada miner alls. I söndags var hon så upprörd att hon, istället för att gå lugnt framåt efter sadling, kastade sig framåt/åt sidan i någon blandning av bocksprång och något jag inte vet vad. Kollade sadeln, den låg ok, inga veck på schabrak eller så, inget som avvek från det vanliga, men Angelique var missnöjd. Hon fick vila istället den dagen.. Så efter den reaktionen så motionerar ponnyn från marken och massör kommer ut i veckan för att klämma igenom ponnyn och ev sätta lite nålar på henne. Idag lade jag på sadeln med med en annan padd under och fick en betydligt mindre reaktion i alla fall.

I höstas när det byttes päls så fick hon vila för att hon var öm i pälsen, hade hoppats att slippa det nu, men så verkar inte vara fallet.. Kan i alla fall konstatera att även helklippt ponny byter päls... Förra våren vid samma tid fungerade det att rida med två olika schabrak under sadeln, de övriga ratades helt av ponnyn... Känns som att denna vår är lite samma fast värre...

Bilden är fin och Fille är SNYGG :love:

MEN... Alltså loggan? Jag har inget problem med att man som fotograf märker sina bilder, men man bör väl kunna utläsa vad som står iaf? :o Jag sitter bara på telefonen, men jag kan verkligen inte se vad det står för adress alltså kan jag inte kolla in fotografen mer, vilket jag gärna vill. Nu måste jag ju googla på namnet :angel:

Håller på att sätta igång Plannja efter vintervilan. Både hennes och min....
Så vi promenerar och har oss. Tömkör och longerar.
För ett par dagar sedan började jag kräva lite mer av henne under tömkörningspasset, att hon skulle gå i form och inte bara lufsa fram på lång tygel och att hon skulle stå stilla lugnt och fint när jag bad om det. Ladyn i fråga är 21, så hon borde vara
1. mycket väl medveten om hur sådant ska gå till
2. tänka på sin ålder- inte 5 längre....
"Ålder är bara en siffra!" sa hon och gjorde alldeles eget påhittade skolor ovan mark, krängde och frustade och ville allt utom att stå stilla och uppföra sig.
Jag tog bilden sekunderna efter en levad.... :D
12801161_1138242439540651_8484089913007116794_n.jpg

Men sen skärpte hon till sig och visade att hon är
1. mycket väl medveten om hur sådant ska gå till
2. skiter i sin ålder och tar i för kung och fosterland

Måste bara påpeka att när jag såg på fotot hur brungul hennes svans är tog jag itu med att tvätta den med jodopax- så nu är den betydligt vitare! ;)

Vilken fin tjej du har @Cornelia :love:

Ikväll skickade jag iväg en förfrågan om offert gällande transport från Danmark. Har bestämt mig för att ta hem min lilla kille tidigare, woho! Så om jag har tur kommer han redan nästa helg, istället för till betet som tänkt. Känns dessutom bättre att han får åka en lyxig lastbil under sin första resa, än att jag hämtar honom med vanligt släp.
Så lycklig jag kommer bli! :D

Nu får man inte ens lägga in en länk som folk frågar efter... Då blir hela inlägget raderat.

Spännande ibland hur de moddar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka