Arabiska fullblod del 2

Alltså, det här blev superkonstigt.... först skrev jag ett inlägg och försökte lägga in bild, som inte kom med.... raderade och skrev igen- och då kom båda!! Ber så mycket om ursäkta....!

Tack @Cornelia :love:
Åh vilken fining du har! Älskar färgen! Och vad roligt att han är pigg på äventyr:love: Det är Argun också, när jag är där går han runt en massa i boxen för att han vet att det kommer hända något, när jag sen går är han lugn som en filbunke haha :rofl:

Jag måste dock säga att jag möts av en del tråkigheter från hästfolk runt om när jag berättar att han är en arab (och hingst också för den delen, men framför allt arab). Typ "Mhm...:meh:"
Ända så kan jag nu efter snart två veckor tillsammans borsta Argun lös, lyfta alla hovar utan problem och kan göra mer eller mindre allt i det vardagliga utan att det är en större grej. Kompisen, ett halvblod, är inte lika okomplicerad (vad jag förstått)... Så tråkigt med alla dessa fördomar!

Lepidus, han kikar fram så fint bakom dig där! Jättegullig! :)

Korazon är också en sån som hellre är med människor än med hagkompisarna. Han älskar att vara med ute och miljöträna och älskar att bli pysslad med, står verkligen som ett ljus, som om han absolut inte vill missa någon liten detalj av det sköna pysslet.
Han vill inte gå in i stallet igen när vi har donat runt ute, trots att polaren Nashville står där och gnäggar efter honom. Nej, det är MYCKET roligare att vara med där det händer något! Rätt kär är jag i den här gossen- dessutom är han ju så lik Pakistan! :love:

13100742_1159556034075958_6398794330498867499_n.jpg

Han är så fiiiiin :love:
Tanken är väl att han ska behålla kulorna? :)

Tack @Cornelia :love:
Åh vilken fining du har! Älskar färgen! Och vad roligt att han är pigg på äventyr:love: Det är Argun också, när jag är där går han runt en massa i boxen för att han vet att det kommer hända något, när jag sen går är han lugn som en filbunke haha :rofl:

Jag måste dock säga att jag möts av en del tråkigheter från hästfolk runt om när jag berättar att han är en arab (och hingst också för den delen, men framför allt arab). Typ "Mhm...:meh:"
Ända så kan jag nu efter snart två veckor tillsammans borsta Argun lös, lyfta alla hovar utan problem och kan göra mer eller mindre allt i det vardagliga utan att det är en större grej. Kompisen, ett halvblod, är inte lika okomplicerad (vad jag förstått)... Så tråkigt med alla dessa fördomar!

Jättetråkigt med fördomar! Dock tycker jag att du har en mycket fin kille med härliga linjer. Bara att bevisa folk motsatsen om de har åsikter! Skall bli jättekul att följa er i framtiden. Gillar att du vill ta fram honom i sporten :)

KL:

Denna kille håller som bäst på att hoppas in. Han gör det emd skräck blandad förtjusning och tycker det är mycket skojigt.. Dock dyker han efter hindren och vill gärna stanna direkt efter så vi har lite träning innan flytet blir riktigt bra :D :P

13055138_1606764866312627_1584057836378714256_o.jpg

13055252_1606764869645960_791042936341360508_o.jpg

13072711_1606764862979294_2907678576205622509_o.jpg

Han är så fiiiiin :love:
Tanken är väl att han ska behålla kulorna? :)

Tack så mycket! :)
Japp, det är tanken. Men några steg ska klaras av innan det avgörande beslutet tas; först ska han röntgas, nu i juni har vi sagt. Om det är grönt där så ska han växa till sig över sommaren och förhoppningsvis utvecklas vidare åt rätt håll.
Om det ser ok ut så sparar vi kulorna ett år till och visar på certifiering nästa år. Då ska inridningen påbörjas också förstås.
Så får vi ju också se om någon vill använda honom. Om det inte finns något intresse så har han det bättre som valack.
Så det är många om...

Kimmis är lycklig! Yrseln har börjat släppa lite, och jag har faktiskt provat att köra bil lite! Och det har gått helt ok! Jag märker att jag har dålig koll på backspegeln på höger sida. Jag ser helt enkelt inte om något händer där, utan måste fysiskt flytta blicken dit. Lite äckligt måste jag säga, men som van släpförare så är jag hyfsat van att hålla riktigt bra koll bakåt, så det går. Men jag håller mig till kortare sträckor och när det inte är rusningstrafik.

Såååå.... Iomed detta så har jag även ridit! :D:D:D:D:D
Det gick super! Jag red igår i 20-25 min, skritt och lite trav. Sedan hoppade jag upp idag när medryttaren fick lite problem och vi var osäkra på om det var sadeln eller om det var hon. Vi kom fram till att det var hon och kunde försöka se vart felet låg. När jag hoppade upp så sökte han sig till bettet DIREKT, jobbade på bra och längde hela överlinjen och höjde manken! Traven orkade jag ca 4 varv innan mjölksyran var så pass att jag inte hade 100% kontroll över hela lättridningen och då bromsade jag.

Medryttaren fick hoppa upp igen och vi provade lite olika saker och hon fick till det riktigt bra! Framförallt ett steg där Fille lyfte upp hela fronten! Efter det fick även hon hoppa av och Fille fick massor pussar!

Jag har pinsamt mkt träningsvärt, typ överallt faktiskt. Men men, den biten får ta den tiden det tar! Fille är ju inte igång iaf så vi är väl på ungefär samma nivå :)
Men fort framåt går det! Han har redan byggt lite muskler av medryttarens träning!

Bjuder på en bild där Fille spanar ut genom fönstret med!

Jättetråkigt med fördomar! Dock tycker jag att du har en mycket fin kille med härliga linjer. Bara att bevisa folk motsatsen om de har åsikter! Skall bli jättekul att följa er i framtiden. Gillar att du vill ta fram honom i sporten :)

KL:

Denna kille håller som bäst på att hoppas in. Han gör det emd skräck blandad förtjusning och tycker det är mycket skojigt.. Dock dyker han efter hindren och vill gärna stanna direkt efter så vi har lite träning innan flytet blir riktigt bra :D :P

13055138_1606764866312627_1584057836378714256_o.jpg

13055252_1606764869645960_791042936341360508_o.jpg

13072711_1606764862979294_2907678576205622509_o.jpg

Får jag fråga hur ditt upplägg är när du hoppar in? =D
Håller nämligen på och gör detsamma lite lätt, ser att din hoppar bra trots ingen bom/bommar framför.

Min tycker det är kul, oftast och hoppa men hon har börjat att bara springa över, inte lyfta fötterna liksom... Så fick tipset om travbommar innan hindret lr galoppbommar om man kör i galopp.
Dock har vi hittills kört i trav mot hindret, ibland hoppar hon och ibland inte, hoppar alltid när man kör från marken dock :p

Hon tycker det är betydligt roligare och hoppa stockar i skogen än på banan, löshoppning älskar hon också. Är det mig det är fel på eller :p

I lördags var Fille iväg på lite löshoppning igen! Det är nu 3:e gången på lite kortare tid, så det börjar märkas att han börjar få in tekniken lite! Men det märks ju bara när det kommer upp i lite höjd...

Imorgon kommer sadelutprovaren ut, troligen behöver han en större bomvidd! Så skönt att det då bara är att byta vidd, jag behöver inte köpa en helt ny sadel :D

Tjo!

Idag skulle vi hoppat pay & jump på 80 cm, men det blev inte så eftersom jag och bästa OmNomman kommer åka på terrängläger nu i helgen (istället för planerade förra helgen, då det blev inställt pga blöt bana). Jag hoppas att jag överlever och att vi båda kommer hem hela och betydligt mer vana vid hoppning av konstiga fasta hinder.

Utöver det så har Omman kärat ner sig i sin "bror" Amen. Hon är inte ens rädd för honom och igår fick dom hälsa över boxdörren och han är så snäll att han finner sig i hennes försök att äta upp lusernen han har på mulen :-).

Sötisar!

13124812_1011755912193595_2664577135506217715_n.jpg

/Lavinia

nntsgm.jpg
[/IMG]
nntsgm.jpg

Bifogar bild från dagens träning. Centella går från klarhet till klarhet! Jag har inga bilder på mig och min lilla trudelutt, för det finns ingen på plats att plåta när jag rider...
Vi har i alla fall haft en stabil vår gällande ridningen, våra hästar utvecklas och vi har bokat in lite tävlingar i kalendern!

Första dagen på terrängkursen avklarad.
Nemis lite stressad och spänd, nya läskiga hinder och hästar. Men hon är duktig ändå så länge matte skärper dig och rider istället för att blundar och håller i sig :-).

Här landar jag strax på hustaket och tackar gudarna för min säkerhetsväst.
13147714_1013361655366354_8619899611304399922_o.jpg
13086731_1013364285366091_2679672894233171428_o.jpg

13173196_1013365865365933_70889148194209769_o.jpg
13131224_1013364175366102_8754895162667304919_o.jpg

/Lavinia

Wow, vilka språng!! Hon är hööööögt över det där taket eller vad det kallas!
Jag tycker att du är supermodig som ger dig i kast med sådana hinder, ni är ett modigt ekipage helt enkelt. För jag förstår ju att hästen också måste visa mod!
Tur att det gick bra när du fick närkontakt med taket....!

Igår, för första gången på länge, red jag en annan häst än min egen. Det är dessutom ännu längre sen jag red en häst som inte är en arab. Jag kan räkna det till att det är flera år sen jag red något annat än en arab. :) Och oj, vad jobbigt det var att rida något annat. Nu generaliserar jag men araber brukar ju för det mesta ha egen motor, vilja arbeta och vara lyhörda för ryttaren och efter gårdagens ritt fick jag än en gång bekräftat att araben verkligen är rasen för mig. Jag kommer nog aldrig införskaffa mig någon häst av annan sort.

Till försvar för den lilla hästen jag red så kan jag ju tillägga att det är en C-ponny som de senaste åren bara ridits av ett barn/ungdom som inte är så jätterutinerad ryttare. Ponnyn gick ju framåt men det fanns ingen egen motor, ingen direkt energi och den var svårmanövrerad. Red lite på banan först efter som jag ville känna in hästen och sen en liten uteritt efter det. Inte ens ute fanns det någon direkt motor. Men det är en supersnäll och gullig häst som passar bra för ett barn att åka omkring på men om man vill rida så var det jobbigare. Idag har jag träningsvärk kan jag lova. När man rider en arab är man ju inte alls lika van vid att få jobba så hårt för att få hästen att jobba. :D

Kontentan av det hela är väl att det ibland är bra att rida någon annan sorts häst för att ÄNNU mer uppskatta världens bästa hästras; araben :love:

Modig, dumdristig, galen. Det är en hårfin linje att vandra på.;-). Grymt kul var det i alla fall och sista dagen fick vi testa att rida en hel bana. Det var sjukt jobbigt, men finaste Ne hade vid det laget insett hur kul det var och kämpade på som en galning, trots att hon måste varit jättetrött. Så här hårt tror jag inte hon gått nånsin :-)

Jag fick dessutom äran att bevisa för inte mindre än 2 personer att araber inte måste vara hispiga, tittiga varelser. Ulf Johansson som höll kursen verkade riktigt imponerad öven min fina "ökenmoppe" och hennes härliga attityd till hinder och arbete :-).

Här kommer en liten film från vattenhindret. Jag slapp i alla fall bada, även om vädret var perfekt för bad.

Wow, vilka språng!! Hon är hööööögt över det där taket eller vad det kallas!
Jag tycker att du är supermodig som ger dig i kast med sådana hinder, ni är ett modigt ekipage helt enkelt. För jag förstår ju att hästen också måste visa mod!
Tur att det gick bra när du fick närkontakt med taket....!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka