Arabiska fullblod del 2

Korazon och hans halvbrorsa Nashville (anglo, båda e. Pakistan) är släppta på bete nu. De trivs så pass! Busar och leker och springer upp och ner för backarna. Lite vinterludd kvar, men pälsarna glänser under det där luddet. Härligt att se! :)
13198565_1170505812980980_5210338568686433455_o.jpg

13177918_1170505766314318_8117395310947113680_n.jpg

Jag spontananmälde Fille och mig till en pay and ride idag!! Så otroligt roligt! Det gick helt ok tycker jag! Han har ju varit igång väldigt kort tid, och detta var 5:e gången jag red honom, så jag är väldigt nöjd!

20160512_193208_zpspibakvj5.jpg

Ni får ursäkta att min mor missade början!

Jag spontananmälde Fille och mig till en pay and ride idag!! Så otroligt roligt! Det gick helt ok tycker jag! Han har ju varit igång väldigt kort tid, och detta var 5:e gången jag red honom, så jag är väldigt nöjd!

Men heja ni!!!! :bow: Det såg riktigt fint ut det där. Bra framåtbjudning och så hans fina gångarter. Han har så lätt för sig. Lite mer rutin o att han blir stadigare i formen så kommer ni att kunna plocka riktigt bra poäng! :)

Men heja ni!!!! :bow: Det såg riktigt fint ut det där. Bra framåtbjudning och så hans fina gångarter. Han har så lätt för sig. Lite mer rutin o att han blir stadigare i formen så kommer ni att kunna plocka riktigt bra poäng! :)
Tack så mkt!
Ja han är så himla sjysst som bara ställer upp sådär bra! Jag är RIKTIGT nöjd med resultatet! Givetvis är det inga toppoäng på något sätt. Men man ser så väl vad vi behöver jobba mer på! Och det mesta kommer lösa sig med lite mer träning, muskler och rutin! Han skötte sig exemplariskt på tävlingsplatsen! Ingen anade att han var hingst tills vi började trava på framridningen och han krökte nacken och lyfte upp hela fronten och visade verkligen vad han kunde! Det var många som tittade! Och flera som kommenterade att han var sååå fin! Och jag hörde efteråt flera som pratade om honom ;) "Såg du araben?" "Jaaa, wow!"

Jag var ruskigt nervös! Min mor sa att jag var lite blå efter ritten :o Det är inte lätt att komma ihåg att andas :D:rofl:

Galoppen tyckte jag själv var skittråkig här. Hovis ville prova nya skor för 6 veckor sen :cool: Varken jag eller Fille är roade! Men det känns skönt att veta att om 7 dagar så kommer det lösa sig och han kommer kunna bära sig i galoppen igen! Man vet att dessa skor är riktigt dåliga när man började räkna ner 14 dagar innan nästan hovisbesök :angel:

Men överlag är jag supernöjd!

Jag är verkligen såld på hans stadiga schwungiga trav! Och galoppen kommer att bli bra, med andra skor, mer muskler och mer rutin. Jättebra jobbat, och jättekul att du är igång med honom och åker ut och tävlar!! Respekt!! :banana::love:

Grattis till debuten. Tokgillar Fille, Mums vad han är fin både med och utan sadel <3

Vi har också tävlat denna vecka hela två gånger till och med. I tisdags så gick det inget vidare. Första utomhustävlingen för säsongen och Breeze som ännu är lite grön reagerade ordentligt på forsen som lät och hade sig vid sidan om staketet och vägrade ut sig därför.
Vi tog nya tag idag istället samma plats och samma ställe och då hade hon hunnit bearbeta sitt trauma och hoppade felfr runda som ledde till placering samt i slutändan så blev det en första plats i laghoppningen.
Mellizza fick också vara med o tävla i tisdags och hon fick en 5te placering :)

13064632_1616988901956890_3949529592554251090_o.jpg

13173403_1616991118623335_8186154181543630363_o.jpg

13151674_1615134365475677_4674428980927724471_n.jpg

Jag är verkligen såld på hans stadiga schwungiga trav! Och galoppen kommer att bli bra, med andra skor, mer muskler och mer rutin. Jättebra jobbat, och jättekul att du är igång med honom och åker ut och tävlar!! Respekt!! :banana::love:

Tack så mkt!
Jag hoppas på att någon av medryttarna vill tävla så småningom! Jag har ju fortfarande rädslor att jobba med så jag är ju inte den ideala ryttaren på en tävlingsplats :p Men jag rider ibland nu, och det är riktigt kul!
Nya blodprover imorgon så får vi se om läkarna kan tänka sig att faktiskt GÖRA nånting nu! :cautious:

Folk har börjat tjata om att de vill se mig och Fille på sportcupen redan i år :eek::o Men jag vet i tusan om jag vågar! Den karamellen ska jag suga på en stund! Så får vi se!

@kimmis87 Jag tycker du kan klona honom :angel:
Han är verkligen fantastiskt fin, så himla roligt att se en arab som både är grymt snygg och rör sig så bra.

Tack så mkt! Alltså, hans avkommor blir ju som små kopior av honom :love: Så vill du ha en klon så kanske det kan ordnas, åtminstone nästan :p;)

Och då provar du barbacka???? :D Du är ju tokig! ;) Klart att det där är ett hinder! Hon hoppar ju faktiskt! Blir det fler gånger måntro?? :)

Ja, hon är ju inte riktigt förtjust i sin sadel så då får det bli barbacka :D Men jag satte fegsnöre runt halsen för att ha något att ta tag i och slippa dra henne i munnen om hon skulle ta jumboskutt (vilket hon gjorde ett par gånger). Hon drog även på en tvärnit en gång så jag nästan att framme vid öronen på henne :laugh: Jo då, det lär bli fler gånger. Jag tycker det är jätteroligt att hoppa så jag tänkte försöka intala hästen det också :D

Idag var en riktigt full dag för Fille!

Kl 10 lastade vi och åkte till hovis! Och hovis tittade på honom och konstaterade precis som jag har gjort att det var fel skor för Fille. Vi diskuterade lite hur vi skulle göra, om vi skulle böja en järnsko och backa den lite för att få honom att rulla över snabbare men kom fram till att nä, vi gör det som är helt klart bäst för hästen! Så nu har Fille riktiga gympaskor på sig :D Nämligen duploskor! För er som inte vet så är det en plast/gummi-sko som spikas fast. De får mer stöd i trakten, samt tryck under strålen och lite mer under sulan, och hoven kan flexa som det är tänkt att hoven ska. Man tar alltså inte bort hovmekaniken för hästen med den skon.

Men helvete vad dyra de är! 200 kr/st! Så det är 800 kr bara för skorna, och sedan 1700 för skoningen :nailbiting: Men hovis sa att alla hästar han har skott med dessa har älskat dem! Hovarna blir friskare, hästarna rör sig bättre så de är värda pengarna. Han håller även på att ta fram ytterligare en ny skomodell, så det blir spännande att se vad som händer! Kul att ha en så engagerad och påläst hovis!
Har man flyt så kan man använda duplo 3 ggr, och då blir det inte så saftigt, utom just när kostnaden kommer.

Sedan hem för att borstas lite, in i släpet och iväg till ridhuset med medryttaren för att ridas en timme. Det gick himla bra, men han blev trött väldigt fort. Tydligen så rör de sig lite annorlunda med duploskor och det kan ta nån månad innan de helt vänjer sig, så vi gissar att hans trötthet berodde på det. Lugn och fin var han! Man såg att han kände på de nya skorna, funderade mkt på hur det kändes, provade att sätta ner hovarna lite olika.

Sedan hem, ta in en fru för att betäcka henne. Klockan är nu runt 15:30, och Fille verkar måttligt road över att fortfarande vara tvungen att prestera. Stoet var ju på, såklart, Fille tyckte att de 3 gångerna hon hade fått innan räckte.

Hela dagen skötte han sig super! Han är ju inte van vid så långa dagar :)

Nu har Fille fått vänja sig lite vid de nya tassarna ;)
Och det märks att han har ändrat sätt att röra sig! Det syns inte så mkt än, men jösses så trött han blir! Och fort går det! Vi hade ju börjat trava en del innan, men det var bara att lägga ner! Fick kanske 5 min trav och resten var skritt. Han jobbar ju bra som attan i skritten såklart, men det känns ju lite märkligt att gå bakåt så pass i träningen. Spännande att se vart detta tar oss! :D

Länge sedan jag skrev en uppdatering om lilla Moona. Jag berättade förut att jag hade tankar på att ge mig in i ett fölprojekt tillsammans med en uppfödare, men att det inte såg ut att bli av...nu ska det bli av o det är meningen att hon ska åka till hingsten i början på juni :) Känns bökigt men samtidigt superkul.

MEN hon har varit kinkig under hela våren, inte velat röra sig ordentligt på böjt spår o det slutade med att hon inte ville galoppera på böjt spår alls. Har gjort en sedvanlig hältutredning som gav ingenting ("ett sånt fint böjprov gör inte alla sexåringar" sa veterinären om min 17-åring :love: ) o en Metacamkur likaså. Jag o medisen har bara ridit ut på henne, där har det inte synts någonting alls bara hon får vara på rakt spår o hon har varit hur pigg o glad som helst. Men hon blir inte bättre på böjt spår, snarare sämre :( så imorgon ska vi släpa oss till Ultuna o göra en mera grundlig utredning. Misstänker något i ländryggen men vad det nu är vill jag i alla fall få reda på innan jag drar igång en dräktighet.... :(:( Tänk om det är något som påverkar o gör att hela tanken är oklok :(

Håll tummarna för oss imorgon :(:crazy:

Länge sedan jag skrev en uppdatering om lilla Moona. Jag berättade förut att jag hade tankar på att ge mig in i ett fölprojekt tillsammans med en uppfödare, men att det inte såg ut att bli av...nu ska det bli av o det är meningen att hon ska åka till hingsten i början på juni :) Känns bökigt men samtidigt superkul.

MEN hon har varit kinkig under hela våren, inte velat röra sig ordentligt på böjt spår o det slutade med att hon inte ville galoppera på böjt spår alls. Har gjort en sedvanlig hältutredning som gav ingenting ("ett sånt fint böjprov gör inte alla sexåringar" sa veterinären om min 17-åring :love: ) o en Metacamkur likaså. Jag o medisen har bara ridit ut på henne, där har det inte synts någonting alls bara hon får vara på rakt spår o hon har varit hur pigg o glad som helst. Men hon blir inte bättre på böjt spår, snarare sämre :( så imorgon ska vi släpa oss till Ultuna o göra en mera grundlig utredning. Misstänker något i ländryggen men vad det nu är vill jag i alla fall få reda på innan jag drar igång en dräktighet.... :(:( Tänk om det är något som påverkar o gör att hela tanken är oklok :(

Håll tummarna för oss imorgon :(:crazy:

Superkul med föl!! Vilken fin herre får äran??

Hoppas att ni inte hittar nåt allvarligt hos veterinären! Det är så tråkigt när man känner sådär att något stämmer inte, men inte hittar vad som är fel.

En fråga, om hon går på böjt spår utan ryttare, i longering eller tömkörning, gör det någon skillnad?
Håller tummarna rejält för er!!

Saxade det här från JDBs hemsida och presentation av hennes hästar. Som sagt, alla som säger att araber inte duger till någonting eller är hispiga :)

Jomik

1977. Arab. D-ponny. Valack efter Mimik u. José e. Siglavy Bagdady VI. Uppfödare Hans Hammargren, Tingsryd. ”Miken” var Johannas första ponny och var en fantastisk läromästare. Johanna red elitallsvenskan på honom som 10-åring. ”Miken” kunde rörelser till Grand Prix och blev 33 år gammal . I våra minnen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka