Arabiska fullblod del 2

Länge sedan jag skrev en uppdatering om lilla Moona. Jag berättade förut att jag hade tankar på att ge mig in i ett fölprojekt tillsammans med en uppfödare, men att det inte såg ut att bli av...nu ska det bli av o det är meningen att hon ska åka till hingsten i början på juni :) Känns bökigt men samtidigt superkul.

MEN hon har varit kinkig under hela våren, inte velat röra sig ordentligt på böjt spår o det slutade med att hon inte ville galoppera på böjt spår alls. Har gjort en sedvanlig hältutredning som gav ingenting ("ett sånt fint böjprov gör inte alla sexåringar" sa veterinären om min 17-åring :love: ) o en Metacamkur likaså. Jag o medisen har bara ridit ut på henne, där har det inte synts någonting alls bara hon får vara på rakt spår o hon har varit hur pigg o glad som helst. Men hon blir inte bättre på böjt spår, snarare sämre :( så imorgon ska vi släpa oss till Ultuna o göra en mera grundlig utredning. Misstänker något i ländryggen men vad det nu är vill jag i alla fall få reda på innan jag drar igång en dräktighet.... :(:( Tänk om det är något som påverkar o gör att hela tanken är oklok :(

Håll tummarna för oss imorgon :(:crazy:

Vad spännande! Håller tummarna för en dräktighet och en fin fölunge i nästa år. Får man fråga vad det blir för hingst?
Hoppas det inte är något allvarligt när ni åker in till kliniken och att de hittar vad som spökar och att det är lätt att åtgärda.

Hemma hos oss har vi det lugnt. Hästarna har fått fara ut på bete men rids endå och är igång en par dagar i veckan. Jag har bara två hästar hemma i sommar. Mellizza och Meciliah. Breeze får vara i grannbyn över sommaren och bli riden och tävla av tjejen som brukar tävla henne från förr. Lite tomt är det nog i stallet men känns som en bra lösning efetrsom jag endå inte kommer att kunna rida på åtminstone halva sommaren och sen när jag väl är uppe i sadeln så börjar jag lugnt och kan lika bra rida Mellizza och sen åka dit och rida Breeze.

13241145_1620602771595503_3098494400905195603_n.jpg

Tack alla för peppning :)
Nu har jag åkt Ultuna t o r (vilket innebar att jag gick upp kl 04.15 och kom hem på pricken kl 16.15, gissa om jag och Moona är trötta) för att få reda på att det inte är något fel på Fr Häst :D Hon visade inget på böjprov eller longering, sen satt jag upp o tänkte att nu minsann ska dom få se hur illa det blir när jag rider. Och hon visade - ingenting. Konstig känsla när man rider in på allt mindre volter o tänker "men bli kinkig nu så att dom får se!!!" :o Men icke.
Hon fick t o m springa med bollar fastklistrade över hela kroppen för att en sån där rörelsedetektormojäng skulle analysera hennes gång. Inte minsta ojämn.

Det som veterinären kunde se var att hon tyckte att Moona var lite allmänt stel över länden/rumpan innan hon värmde igenom, o menade att det är nog mest lite medelåldersstelhet som kan återkomma om hon t ex har slirat i hagen o att det blir en ond cirkel om hon inte jobbar ordentligt - jag tycker att hon känns kinkig, låter bli att jobba henne, hon blir stelare o ännu kinkigare, jag får för mig att det är något fel, mm mm. Hon ordinerade jobb i form, mer tömkörning så att hon får använda sin kropp utan ryttare lite mer än vad hon gör nu, samt regelbunden massage o genomgång av kiropraktor.

Jag ska förstås återkomma om hon blir sämre men det var det hon tyckte - det kändes faktiskt bra att hon inte drog igång en massa spruta med X o göra undersökning Y bara för att dra in pengar. Inga kliniska symptom. Punkt.

Skönt faktiskt eftersom det är nu 3 st hästar i stallet som haft KS och jag hade målat upp alla möjliga skräckscenarior i mitt huvud. :eek:

Så vi kör på med kärleksresan då. Hon ska iväg till Lill-Sham för att göra galoppbäbis :love: Vi får se hur det går - hon är som sagt 17 och det kanske inte tar sig o det blir antiklimax av alltihop, men då har vi försökt i alla fall.

Bästa Omman fortsätter sin bana som ridhäst.

Efter att ha spenderat onsdagkvällen på nyöppnade galoppbanan i närheten (nåja, deras stora träningsbana) stog hoppning på schemat igår. I gruppen innan var det en av hästarna som var med på onsdagen som knappt orkade hoppa alls. Vi var lite oroliga att hästarna skulle vara trötta men Nemis var riktigt reglerbar och lugn - för ovanlighetens skull. En riktig arbetsmyra är vad hon är :-). Vi hoppade bana på 80 cm utan problem (nåja, det är faktiskt svårt att hoppa och bajsa samtidigt!). Lite chockad men nu blir det anmälan till grannstallets klubbtävling nästa helg. Wiiii!!!

/Lavinia, som numera är lite otrogen med Nemis "brorsa". Han är en jättegoshäst, som bara vill kela, mysa och gosa och vara med hela tiden. Sååå mysig :-)

Så roligt att läsa om era framgångar! Tyvärr går det inte lika bra för min och Arguns del. Härom veckan kom Argun in med ett stort sår på knäet, så djupt att distriktsveterinären som tillkallades sa åt oss att åka in till klinik då hon var orolig för leden. Han blev kvar på kliniken en hel vecka, fick både antiinflammatoriskt, smärtstillande och antibiotika. Men, leden klarade sig och allt kommer bli bra! Så i måndags fick han komma hem, fortfarande på boxvila och som det ser ut nu så är det 10 dagar kvar och sedan borde han få komma ut igen. Lilla killen är heeeelt fantastisk som sköter detta exemplariskt.:love: Självklart är det inte roligt att vara själv, men han finner sig i det:heart

13321738_1163472893692438_8142268583801384416_n.jpg

13256414_1162524690453925_5987640391290265753_n.jpg

Så roligt att läsa om era framgångar! Tyvärr går det inte lika bra för min och Arguns del. Härom veckan kom Argun in med ett stort sår på knäet, så djupt att distriktsveterinären som tillkallades sa åt oss att åka in till klinik då hon var orolig för leden. Han blev kvar på kliniken en hel vecka, fick både antiinflammatoriskt, smärtstillande och antibiotika. Men, leden klarade sig och allt kommer bli bra! Så i måndags fick han komma hem, fortfarande på boxvila och som det ser ut nu så är det 10 dagar kvar och sedan borde han få komma ut igen. Lilla killen är heeeelt fantastisk som sköter detta exemplariskt.:love: Självklart är det inte roligt att vara själv, men han finner sig i det:heart

13321738_1163472893692438_8142268583801384416_n.jpg

13256414_1162524690453925_5987640391290265753_n.jpg

Vad trist med skadad häst, men skööönt att leden klarar sig <3

Bästa Omman fortsätter sin bana som ridhäst.

Efter att ha spenderat onsdagkvällen på nyöppnade galoppbanan i närheten (nåja, deras stora träningsbana) stog hoppning på schemat igår. I gruppen innan var det en av hästarna som var med på onsdagen som knappt orkade hoppa alls. Vi var lite oroliga att hästarna skulle vara trötta men Nemis var riktigt reglerbar och lugn - för ovanlighetens skull. En riktig arbetsmyra är vad hon är :-). Vi hoppade bana på 80 cm utan problem (nåja, det är faktiskt svårt att hoppa och bajsa samtidigt!). Lite chockad men nu blir det anmälan till grannstallets klubbtävling nästa helg. Wiiii!!!

/Lavinia, som numera är lite otrogen med Nemis "brorsa". Han är en jättegoshäst, som bara vill kela, mysa och gosa och vara med hela tiden. Sååå mysig :-)

Jättekul med galoppbana. vi har ingen galoppbana men en travbana på 1 km avståd som vi någon dag i veckan konditionstränar hästarna på.. Jättenyttigt och framför allt roligt! Lycka till med klubbtävlingen skall hålla tujmmarna för er :)

Tack alla för peppning :)
Nu har jag åkt Ultuna t o r (vilket innebar att jag gick upp kl 04.15 och kom hem på pricken kl 16.15, gissa om jag och Moona är trötta) för att få reda på att det inte är något fel på Fr Häst :D Hon visade inget på böjprov eller longering, sen satt jag upp o tänkte att nu minsann ska dom få se hur illa det blir när jag rider. Och hon visade - ingenting. Konstig känsla när man rider in på allt mindre volter o tänker "men bli kinkig nu så att dom får se!!!" :o Men icke.
Hon fick t o m springa med bollar fastklistrade över hela kroppen för att en sån där rörelsedetektormojäng skulle analysera hennes gång. Inte minsta ojämn.

Det som veterinären kunde se var att hon tyckte att Moona var lite allmänt stel över länden/rumpan innan hon värmde igenom, o menade att det är nog mest lite medelåldersstelhet som kan återkomma om hon t ex har slirat i hagen o att det blir en ond cirkel om hon inte jobbar ordentligt - jag tycker att hon känns kinkig, låter bli att jobba henne, hon blir stelare o ännu kinkigare, jag får för mig att det är något fel, mm mm. Hon ordinerade jobb i form, mer tömkörning så att hon får använda sin kropp utan ryttare lite mer än vad hon gör nu, samt regelbunden massage o genomgång av kiropraktor.

Jag ska förstås återkomma om hon blir sämre men det var det hon tyckte - det kändes faktiskt bra att hon inte drog igång en massa spruta med X o göra undersökning Y bara för att dra in pengar. Inga kliniska symptom. Punkt.

Skönt faktiskt eftersom det är nu 3 st hästar i stallet som haft KS och jag hade målat upp alla möjliga skräckscenarior i mitt huvud. :eek:

Så vi kör på med kärleksresan då. Hon ska iväg till Lill-Sham för att göra galoppbäbis :love: Vi får se hur det går - hon är som sagt 17 och det kanske inte tar sig o det blir antiklimax av alltihop, men då har vi försökt i alla fall.
17 år är ingen ålder, och börjar ni i lagom tid på säsongen så har ni tid till hösten. Min vita lilla raket tog tid på sig att komma i brunst o sen tog sig först på 3e försöket, men fölis kommer i slutet av juli iaf, stoet är 20 år i år.

17 år är ingen ålder, och börjar ni i lagom tid på säsongen så har ni tid till hösten. Min vita lilla raket tog tid på sig att komma i brunst o sen tog sig först på 3e försöket, men fölis kommer i slutet av juli iaf, stoet är 20 år i år.

Uppmuntrande läsning tack :)

Skulle allt gå bra o hon visar sig vara en bra mamma har jag redan lite lösa funderingar på att brassa på direkt med fölis nr 2

Har vissa tankar om en viss fuxhingst som förekommer i tråden lite då o då ;)

Tävlingshelg!

Igår dressyr, red LC:2 med 56%, vilket är bättre än förra året. Hon släppte ryggen totalt i galoppen, men det är något vi jobbar med, så det blir nog bättre än nästa år.

Idag hoppning, 70 och 80 cm, Omman var lite matt sen igår men hoppade felfritt båda klasserna. Inga rosetter dock, för jag prioriterade lugna trevliga rundor framför ponnysvängar och högt tempo. Med mer rutin rider vi snart fortare också :-)

/Lavinia

Det är så kul att läsa om era bravader på tävlingsbanorna!! Heja heja er! Och så klokt tänkt, att "offra" rosetterna till förmån för trevlig ridning och anskaffande av rutin! :banana::)

Tävlingshelg!

Igår dressyr, red LC:2 med 56%, vilket är bättre än förra året. Hon släppte ryggen totalt i galoppen, men det är något vi jobbar med, så det blir nog bättre än nästa år.

Idag hoppning, 70 och 80 cm, Omman var lite matt sen igår men hoppade felfritt båda klasserna. Inga rosetter dock, för jag prioriterade lugna trevliga rundor framför ponnysvängar och högt tempo. Med mer rutin rider vi snart fortare också :-)

/Lavinia
Skitkul att ni är ute!

Jag är inte lite avis!

Fille har haft lite motgångar nu. Bland annat så har vi upptäckt att det troligen är ett produktionsfel på bommen till min wowsadel och det är därför jag får så jäkla dålig balans i den. Men ny bom/sits är beställd, den kommer om ca 6-10 veckor. Känns sådär när vi hade tänkt börja tävla, men det känns inte så värt när mina skänklar bara åker fram iaf.

Och det märks att han har fått ändra om sitt steg med de nya skorna! Han börjar komma ikapp lite nu, men han blir trött fort! Och han orkar inte länga halsen i traven alls just nu, så man får nöja sig med att rygg och rumpa är där de ska, och halsen blir lite kort. När vi väl får till traven så är den skitsnygg, riktig bärig! Bara halva varv än så länge, men det blir mer!
Han vill gärna luta lite i traven, men det börjar bli bättre det med :)

DSC_0884_zpstbsdciud.jpg

DSC_0881_zps4edfi8s9.jpg

DSC_0899_zpsq0ehrp5i.jpg

DSC_0924_zpssol9dkw0.jpg

DSC_0901_zps9rm4enhz.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat