Arabiska fullblod del 2

Ja vad ska man säga...tycker ni alla har rätt på sätt och vis! Jag skaffade mig min pålle efter att ha växt upp med travare, haft diverse envisa ponnys och sen dessutom gjort uppehåll från allt vad hästar heter i 20 år pga ett par ungar. Det enda jag visste om araber var att de var VACKRA! :D

Naturligtvis köpte jag en 2-åring. För vad kunde vara bättre att börja med efter 20 års uppehåll för en tant som närmade sig 40 än en unghäst?? :p:banghead:
Men jag blev ju kär- för han var så lyhörd och känslig. Känslan man har med rätt arab går inte att jämföra med en annan häst- alls.

Min häst är som en hund i stallet, lugn, lydig, nyfiken, vill vara med och kolla o känna på precis allt. Med nybörjare och barn i paddocken är han försiktig och tålmodig. Från marken med mig är han läraktig och inte speciellt rädd för något. Med mig i paddocken är han relativt lat och vill gärna göra lite oskyldiga manövrar som leder närmare ingången till paddocken.
På uteritter i sällskap är han lugn och trygg men dyker det upp något "farligt" så har han stenkoll och blåser upp sig och fnorkar så att de andra börjar dansa omkring och tror att "vargen kommer". Själv står han kvar och tittar.
Är man inte uppmärksam på hemvägen så blir han ibland het och försöker hitta en chans att få springa FORT hem. Då kan han bli "skräckslagen" för ett löv och bli "tvungen" att kasta in bakdelen under öronen och ta sats för att dra på en hundradels sekund. Men lyssnar ändå när man säger ifrån.
Rider jag ensam (vilket jag tycker är ganska läskigt och det känner han direkt) kan han bli tittig, kasta sig åt sidorna och det har hänt att han slängt sig för t ex fåglar så att jag ramlat av och brutit, eh ja, hittills 2 revben och en handled. Sist fick jag gå ett par km med mosat ansikte, bruten handled o en rejäl lårkaka, därav är jag inte överförtjust i att rida ensam. Och jag lämnar inte telefonen hemma fler gånger heller...O_o
Så flickor, ni har alla rätt på sätt och vis. Araber är allt det där. Lugna o coola, tittiga och hispiga. Och allt däremellan. Det är därför vi älskar dem över allt annat. :love:

En fråga till dig Kimmis (skriver så sällan att jag glömt hur jag får min fråga kopplad till dina inlägg). Du rider ju i bomlös om jag förstått det rätt. Min arab har en släng av sadeltvång och jag rider bla. i en Barefootsadel. Har du någon erfarenhet av Eric Le trixerant sadelgjordar till bomlösa sadlar? Eller någon annan som har provat och kan berätta vad ni tycker?

Nu pratar du om saker du inte vet något om, det märks ju rätt tydligt. Jag trillade av för att han kastade sig åt sidan helt plötsligt. För vad vet jag inte, kl var 01 på natten och det var mörkt så jag såg ju givetvis inte vad det var han kastade sig för. Det är inte pga detta jag inte rider honom nu, utan det beror på andra saker. Jag vet inte vad det skulle ha varit på ridbanan? Enda gången Fille har exploderat är när jag satt på honom för 3:e gången, med en ny padd under sadeln. Tog ½ steg och sen explosion = sadeltvång utlöst av den padden mest troligt då han inte gjort så någon gång efteråt. Men det var inte ens på ridbanan så jag vet inte vad du syftar på.

Fille har aldrig i sitt liv skenat.

Vart har jag skrivit att jag är lugn förresten? Jag har absolut inte hymnat med att jag är osäker efter att jag trillade av och krossade 2 ryggkotor. Något annat vore väl nästan konstigt? Innan det var jag inte osäker dock.

Givetvis finns det araber som är nervösa med, något annat har jag inte sagt.

Jag har inte klankat ner en enda gång på att du är försiktig. Om du tycker att det är ett minus så får det stå för dig. Jag tycker att det i viss mån är ett plus. Men det är skillnad på försiktig och nervös, stor skillnad. Jag är just nu båda 2, vilket är nytt för min del.

Att jag har fel på 3-4 hormonsystem i kroppen beror knappast på Fille. Och visst skulle jag kunna hoppa upp på Fille nu med, men till vilken nytta? Jag är konstant yrslig och illamående och har svårt att kontrollera kroppen. Jag anser inte att det skulle vara rätt mot någon av oss att jag hoppade upp i dagsläget. DÄRFÖR rider jag inte. Inte av någon av alla andra anledningar som du tar upp. Vill du se mitt sjukintyg som bevis eller vad är det frågan om?? Jag kör heller inte bil av dessa anledningar.

Vill du bli personlig så absolut. Men kom med fakta isf och hitta inte på egna historier.
...och där hittade jag "svara" knappen! Så svårt var det:up:

En fråga till dig Kimmis (skriver så sällan att jag glömt hur jag får min fråga kopplad till dina inlägg). Du rider ju i bomlös om jag förstått det rätt. Min arab har en släng av sadeltvång och jag rider bla. i en Barefootsadel. Har du någon erfarenhet av Eric Le trixerant sadelgjordar till bomlösa sadlar? Eller någon annan som har provat och kan berätta vad ni tycker?
Jag har ridit i bomlöst :)
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att rida med en sådan gjord. Men har bara hört gott om dem. Om du har en återförsäljare i närheten så hör med dem om du kanske kan få provrida den?

Idag har jag varit och kolla på dressyrtävlingar från LA uppåt.. ingen häst med mig utan endast i studeringssyfte.. Jag såg många olika varianter av hästar.. både slöa, pigga, starka.. enormt tittiga och enormt koncentrerade.. Inga araber tyvärr... Dock måste man nog erkänna att stora fina dressyrhästar med stora flashiga bäriga gångarter.. där får man nog leta lite om man skall kunna hitta en arab som håller måttet.. Bonusbilder på min röda <3

DSC08869.JPG

DSC08892.JPG

Så...

Jag som alltid sagt att jag inte vill ha ett stort brunt halvblod har helt ändrat mig pga sambons underbara halvblodskille. Vi har haft honom 1 vecka, idag hängde han med på långtur. Han gick först nästan hela tiden, med spetsade öron och var bara glad och positiv. Gå över motorväg var inga problem, inte heller gå under (tunnel och bro). Gå förbi nya stall, konstiga shettisar och på nya vägar var heller inga problem. Han väntade snällt på order om att få galoppera fortare och stannade snällt på kommando. Själv fick jag rida bruksnordis då min älskade OmNom gått WE-lektion.

Men det här är ju en arabtråd, så jag får väl fortsätta vara överlycklig över min fina prinsessa istället. Hon ska få träffa sadelutprovaren igen på tisdag och sen få tänderna fixade - så hon är fin i munnen på den otäcka terrängkursen vi ska på :-).

12991099_1002219526480567_1417518848962105932_n.jpg

12805860_1002094116493108_8090759493688431386_n.jpg

/Lavinia

De senaste dagarna har jag spenderat tillsammans med världens mest fantastiska lilla åring :heart I onsdags kom han, liten och tunn, lite stressad efter resan. Han har redan börjat landa och trivs superbra! Men han är ingen vacker syn, bedrövlig vinterpäls och som sagt - tunn. Just nu är det fokus på att göda upp honom lite och få ordning på alla normala rutiner :p

13020204_10207807068368216_712929405_n.jpg

Bjuder på lite bilder på Fille som togs häromdagen!
Jag insåg att min bror inte använder sin kamera då han inte har något minneskort och laddare till batteriet. Så han har lämnat kameran åt sitt öde hos min mor.... Så häromdagen så köpte jag helt enkelt minneskort och laddar och stal kameran.... Brorsan vet inget än ;) Men han har inte rört den på 2 år, minst så jag tror inte att han misstycker!

Men jag upptäckte att det där med bilder är svårt. Så fokus är lite hursom på vissa bilder!
Tuppkam har han på dem med då det bara var en provomgång så fixade jag inget. Men det har inte varit speciellt bra väder sen dess, men det lär bli fler bilder framöver! Var så säkra!

Bjuder på lite bilder på Fille som togs häromdagen!
Jag insåg att min bror inte använder sin kamera då han inte har något minneskort och laddare till batteriet. Så han har lämnat kameran åt sitt öde hos min mor.... Så häromdagen så köpte jag helt enkelt minneskort och laddar och stal kameran.... Brorsan vet inget än ;) Men han har inte rört den på 2 år, minst så jag tror inte att han misstycker!

Men jag upptäckte att det där med bilder är svårt. Så fokus är lite hursom på vissa bilder!
Tuppkam har han på dem med då det bara var en provomgång så fixade jag inget. Men det har inte varit speciellt bra väder sen dess, men det lär bli fler bilder framöver! Var så säkra!

Fina han är vackra Fille! Är den vita i hagen bredvid månne en av hans brudar?

Lepidus: vad roligt att du fått hem din fina kille! med bra mat och omvårdnad kommer man långt :)

Fina han är vackra Fille! Är den vita i hagen bredvid månne en av hans brudar?

Lepidus: vad roligt att du fått hem din fina kille! med bra mat och omvårdnad kommer man långt :)

Det är en av hans brudar :love:
Väldigt trevlig och söt lite dam! Lite försynt sådär, väldigt lätt att ha med o göra!

Spännande, spännande! Längtar tills fler av hans föl börjar titta ut i sommar! :)

Ja väldigt spännande!
Det dröjer dessvärre ända till juni tills nästa fölunge kommer! Och då hos en ägare som inte äger kamera och bor långt från mig. Sen framåt midsommar kommer det en fölunge från en stoägare som har lovat mig massor med bilder :heart:love:

Delar med mig av några ridbilder som togs. Jag hade kommit emot någon inställning på kameran så de blev väldigt mörka tyvärr. Medryttaren har ridit Fille 6-7 ggr nu och detta är andra gången som de travar! Negativa kommentarer om ryttaren undanbedes eftersom det inte är jag som sitter på!

Jag tror fullt ut att araben är en häst som väljer sin människa.
När människan väljer sitt arabiska fullblod kan det bli hur tokigt som helst.

Jag tycker araben är en vaken, känslig häst med kapacitet att gå genom eld (läs nerver och ballar av stål).
Med rätt förutsättningar.

Kort och gott tror jag att araben inte är en ras för alla :)

Tänkte uppdatera er om hur det går för lilla Argun!
Han har trivs mycket bra med sin jämnåriga hingstkompis, i sin jättestora kuperade hage och i stallet. Nu går det dessutom en lekfarbror där som styr upp galningarna lite. Dessutom så har vi hunnit med både hovslagare och veterinär och han har skött sig bra under båda tillfällena!

Förutom det så är jag oerhört kär och ångrar inte en sekund mitt köp. Vi kommer bli ett dreamteam! När ihopsläppet med farbrorn skedde så sprang hans kompis iväg med farbrorn, Argun stod kvar hos matte och gosade :love: En annan gång när jag stod och krattade i hagen så blev grabbarna rädda för något, kompisen springer iväg i hagen men Argun kommer springandes till matte :D
Men, han är fortfarande en tonåring som gång på gång frågar "Måste ja?" :angel: En kille med humör, minst sagt!

Han är verkligen ingen skönhet, ruggig päls och konstig i kroppen. Så bjuder bara på en bild när vi är ute på vår först promenad, det är lite läskigt så han går helst bakom matte;)

13043687_1141218232584571_6230058061975373214_n.jpg

Han kikar fram så fint där bakom matte! :)
Ja sådana är de ju, araberna, föredrar oftast människosällskap framför hagkompisarna. Det tycker jag är underbart!
Min Korazon, som bli två år i maj, tycker det är så väldigt kul när han blir ompysslad och får följa med ut. Han hummar och sticker nosen i grimman när jag kommer med den, och han står som ett ljus när jag binder honom för att borstas, verkligen som ett ljus, som om han inte vill missa någon enda detalj av pysslet.
Vi brukar hålla på med lite miljöträning ute, och vi har även börjat träna på att gå upp på släpet. Vad vi än har donat med så vill han INTE gå in i stallet igen, trots att polaren Nashville står där inne och gnäggar efter honom. Nej, det märks så tydligt, han vill fortsätta! Fast vi håller inte på så länge, för han blir ju så trött, så trött och har massor att fundera på i lugn och ro i stallet sen. :D

photo.php

Lepidus, han kikar fram så fint bakom dig där! Jättegullig! :)

Korazon är också en sån som hellre är med människor än med hagkompisarna. Han älskar att vara med ute och miljöträna och älskar att bli pysslad med, står verkligen som ett ljus, som om han absolut inte vill missa någon liten detalj av det sköna pysslet.
Han vill inte gå in i stallet igen när vi har donat runt ute, trots att polaren Nashville står där och gnäggar efter honom. Nej, det är MYCKET roligare att vara med där det händer något! Rätt kär är jag i den här gossen- dessutom är han ju så lik Pakistan! :love:

13100742_1159556034075958_6398794330498867499_n.jpg

Den hanteringen kommer du ha igen, trygga killen kommer garanterat göra sin ryttare väldigt glad i framtiden :)

Han kikar fram så fint där bakom matte! :)
Ja sådana är de ju, araberna, föredrar oftast människosällskap framför hagkompisarna. Det tycker jag är underbart!
Min Korazon, som bli två år i maj, tycker det är så väldigt kul när han blir ompysslad och får följa med ut. Han hummar och sticker nosen i grimman när jag kommer med den, och han står som ett ljus när jag binder honom för att borstas, verkligen som ett ljus, som om han inte vill missa någon enda detalj av pysslet.
Vi brukar hålla på med lite miljöträning ute, och vi har även börjat träna på att gå upp på släpet. Vad vi än har donat med så vill han INTE gå in i stallet igen, trots att polaren Nashville står där inne och gnäggar efter honom. Nej, det märks så tydligt, han vill fortsätta! Fast vi håller inte på så länge, för han blir ju så trött, så trött och har massor att fundera på i lugn och ro i stallet sen. :D

photo.php

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka