Arabhingstar, Tips???

J

Jeja

Hej.
Sitter för fullt och planerar för val av hingstar.
Jag har två ev tre arabston som jag ska betäcka nästa sommar. Jag börjar titta på hingstar redan nu så jag har tid att åka och titta på de hingstar som verkar intressanta.
Men då det finns så många olika hingstar att välja mellan tänkte jag be er om lite tips. Det är alltid bra att lyssna och ta råd från duktiga hästmänniskor :)

De ston jag har är.

* f 2003. e: Moses el din ue: Figaro. Behövs en hingst som lättar upp lite, ger lite mer trav. Lite mer arabhuvud. Är LITE inåttåad fram så viktigt med benställningen hos hingsten.
* f 2003 e: El Yashmir u: Lilia. Visad med bra poäng. Har inte funderat ut vad jag vill hingsten ska ge men kom med förslag ändå så ska jag fundera lite till. (tänkte även kolla lite med uppfödaren vad hon tror jag ska välja)

ev ska jag även betäcka gammeldamen.
* f 1986 e:Figaro u: Darama ue: Damocles. Behövs lättas upp, mycket ben, huvud. Behöver även få bättre rörelser.

Alla hingstarna ska självklart vara korrekta samt gärna visad ridbarhet. Ett stort plus om det finns avkommor som visar vad hingsten ger.
Skriv lite om hingstar ni tror kan passa samt vad ni vet om hingstarna så ska jag kika lite på dem.

Tack på förhand, alla tips tas tacksamt emot.

PS: jag skrev inte så mycket om stona
Orsaken är att jag vill bara ha tips i stora drag så att jag själv kan kika lite extra och välja den jag tycker extra mycket om. Är inte det lite av grejen med avel, titta på massor av urläckra hingstar. :D
Men vill ni veta mer så får ni skriva/maila till mig. (mirpis@hotmail.com) DS

Sv: Arabhingstar, Tips???

Tack för länken.
Har varit inne och tittat lite. Får börja längst upp och gå neråt genom hingstarna. Tar lite tid men det är det värt :)

Har ni själva några favoriter som nedärver det jag söker, och i så fall med vilken sorts ston.

Några andra som har några tips.

Jag vill veta sånt som hingstägarna inte skriver på sina hemsidor utan sånt som stoägarna vet om.
T.ex. hingstens psyke, stoets omhändertagande, hovkvalite, benställning mm. Sånt ni har sett när ni har betäckt eller tittat på hingsten.

Det är tyvärr sådant som lätt blir ryktesspridning o förtal.
Men jag förstår tanken.
Själv skulle jag vilja att alla skrev ut exteriör o bruksprovspoängen.
Vissa väljer det ena typ...hingsten fick höga poäng på bruksprovet men endast 32 p på exteriören men det nämns inte.

Sen tycker jag att folk målar upp sin hingst som världens bästa istället för att vara realistiska....
Typ att den har "helt otroliga gångarter" men sen kan de inte styrka detta med några papper alls(exteriörp eller bruksprov, utställning osv)

Hur skulle det vara om stoägaren lade ner lite eget engagemang och besökte hingsten, eller tog kontakt med hingstägarna? Att bestämma hingst för sitt sto är inget "handla på postorder" eller "sista minuten ta tips av andra". Det är ett mycket seriöst arbete. För egen del har det tagit mellan 1 och 2 år för mig att finna ut lämpligaste partner till mina ston. En resa till Polen för att se hur deras avelsprogram sett ut med likartade individer har också ingått i min efterforskning. Det krävs mycket för att göra det bästa av sin avel och ändå finns ingen "nyckel" till en god avel. Att gå ut och rådfråga andra velande människor på nätet blir inte så bra. Är det ett sätt att lägga skulden på andra och frångå sitt eget ansvar om resultatet inte blir det förväntade? H*n och h*n sa ju de, så.....

Hej.
Tänkte besvara ditt inlägg. Ska dock försöka vara trevlig i tonen och inte gnälla. Tycker nämligen själv att det är lite tråkigt när man får svar med en "elak ton" på en ärlig och positivt ställd fråga.

asteria skrev:
Hur skulle det vara om stoägaren lade ner lite eget engagemang och besökte hingsten, eller tog kontakt med hingstägarna?

Har tänkt lägga ner både engagemang och tid vid val av hingst. Att jag sedan skrev en fråga här är för att få en andra uppfattning om hingstarna. Av andra människor med samma intresse för araben som jag själv. Sedan kommer den information jag får här noga tänkas över. Och självklart kommer hingstägare att kontaktas och de intressanta hingstar besökas!! Var i mitt inlägg stod det att jag inte skulle göra detta???

asteria skrev:
Att bestämma hingst för sitt sto är inget "handla på postorder" eller "sista minuten ta tips av andra".

Jag tycker inte att jag, med min fråga, börjar göra det du skrev, utan snarare att jag gör ordentliga efterforskningar vid mitt val av hingst. Jag ser till att få uppgifter från de som har "resultat" och efarenheter av hingstarna och då från andra än hingstägaren. Alla har vi något allt lära andra.

asteria skrev:
Det är ett mycket seriöst arbete. För egen del har det tagit mellan 1 och 2 år för mig att finna ut lämpligaste partner till mina ston.
Jag kanske svamlade lite i min fråga men jag trodde att jag fick fram att det är för nästa års betäckningar jag letar hingst. Det innebär att jag har ett år på mig att välja, kolla och fundera på hingst. Och hittar jag ingen som passar så kommer jag inte heller att betäcka. Detta tycker jag är seriöst.

asteria skrev:
En resa till Polen för att se hur deras avelsprogram sett ut med likartade individer har också ingått i min efterforskning. Det krävs mycket för att göra det bästa av sin avel och ändå finns ingen "nyckel" till en god avel......

Jättekul. Underbart med människor som gör mycket för arabaveln. Men varför inte dela med dig av det du lärde dig i Polen. Vilka hingstar använde de, hur var deras ston. Vilka linjer var utmärkande hos dem. Vilka tankar och funderingar hade de vid val av ston/hingst. Dela med dig av dina kunskaper så att fler kan ta lärdom. Det är inte alla som har möjligheter/tid/pengar att resa så långt för att "lära sig mer"

asteria skrev:
Att gå ut och rådfråga andra velande människor på nätet blir inte så bra. Är det ett sätt att lägga skulden på andra och frångå sitt eget ansvar om resultatet inte blir det förväntade? H*n och h*n sa ju de, så.....

Det är inte alls ett sätt att lägga skulden på andra utan ett sätt att lära sig mer! Ansvaret och valet av hingst ligger på MIG! Men jag tar gärna hjälp av "andra velande människor" för att få tips och ideer. Sedan, som jag skrev, ska jag fundera och titta vidare på de tips jag fick. Jag vill inte ha hjälp att välja hingst utan jag vill ha mer information! Precis som det stod i ett av svaren så skrivs det inte alltid ut all information på hemsidorna. Kanske har någon av dessa velande människor varit på en avelsvärdering/utställning och sett denna vackra hingst få dåliga poöng exteriört. Detta vill jag veta!

Det skrevs även (i ett annat inlägg) att risken finns att en sådan här tråd blir en "grogrund" för elakt skvaller och smutskastning av hingstarna.
Det vill jag inte och det är inte meningen!!
Jag vill ha ärlig information om hingstarna, både positiv och negativ!

Jag hoppas att jag inte blev allt för svamlig eller att jag lät otrevlig i mina svar.
Och alla ni veliga människor, fortsätt ge mig tips och information på era favoriter bland hingstarna!

Jag skulle säga at ja tycker kaiser är en jätte fin häst väldigt trevlig i sitt temperament och ger fina avkommor.
Han finns på tärenäs arabstuteri.
Toppen hingst verkligen

Lycka till:D

Jeja skrev:
Hej.
Sitter för fullt och planerar för val av hingstar.
Jag har två ev tre arabston som jag ska betäcka nästa sommar. Jag börjar titta på hingstar redan nu så jag har tid att åka och titta på de hingstar som verkar intressanta.
Men då det finns så många olika hingstar att välja mellan tänkte jag be er om lite tips. Det är alltid bra att lyssna och ta råd från duktiga hästmänniskor :)

De ston jag har är.

* f 2003. e: Moses el din ue: Figaro. Behövs en hingst som lättar upp lite, ger lite mer trav. Lite mer arabhuvud. Är LITE inåttåad fram så viktigt med benställningen hos hingsten.
* f 2003 e: El Yashmir u: Lilia. Visad med bra poäng. Har inte funderat ut vad jag vill hingsten ska ge men kom med förslag ändå så ska jag fundera lite till. (tänkte även kolla lite med uppfödaren vad hon tror jag ska välja)

ev ska jag även betäcka gammeldamen.
* f 1986 e:Figaro u: Darama ue: Damocles. Behövs lättas upp, mycket ben, huvud. Behöver även få bättre rörelser.

Alla hingstarna ska självklart vara korrekta samt gärna visad ridbarhet. Ett stort plus om det finns avkommor som visar vad hingsten ger.
Skriv lite om hingstar ni tror kan passa samt vad ni vet om hingstarna så ska jag kika lite på dem.

Tack på förhand, alla tips tas tacksamt emot.

PS: jag skrev inte så mycket om stona
Orsaken är att jag vill bara ha tips i stora drag så att jag själv kan kika lite extra och välja den jag tycker extra mycket om. Är inte det lite av grejen med avel, titta på massor av urläckra hingstar. :D
Men vill ni veta mer så får ni skriva/maila till mig. (mirpis@hotmail.com) DS

Hej och grattis!! Jag förmodar du har ett ganska jobbigt och långvarigt men även kanonkul jobb framför dig att välja rätt hingstar till dina ston. Har du tid så gå på hingstvisningar, utställningar mm. Själv går jag varje år ( har dock missat ett år ) på hingstvisning i Kumla eller som i år Arboga. Det är iallafall något och man får se hingstarna live och man får möjlighet att prata lite med hingstägarna osv. Det bästa med att se många hingstar på en gång är att man ser olikheter dem emellan vilket man ju inte gör om man bara tittar på en hingst. Självklart går man ju inte fram och klämmer och känner på ben och dylikt men man ser hur gången är, man ser psyket och man ser storlek mm mm. Alltid en bra början iallafall :smirk:

Har själv letat hingst till mitt arabsto men eftersom hon inte får betäckas längre så är min dröm tyvärr slut.

Men den hingsten jag föll pladask för då var Armaani. :love:
www.armaani.se

Vad jag läst och hört om honom skulle han passa min dam som varken har ett arabutseende eller hög ridbarhet. :crazy: .
Så han kan jag rekommendera att titta på iallafall.

Hejsan,
Nu är jag inte jätteinne på arabaveln nuförtiden, var väldigt uppdaterad förr.
Anyway, jag har haft det stora nöjet att ha praktiserat på Blommeröd och hade då hand om främst hingstarna, du nämnde ridbarhet och gott psyke och då måste jag bara säga att både Emeryk och Algorytm är helt underbara att hantera och rida, sen självklart riktigt fina att se på oxå.
Gå in på www.blommerod.com och bilda dig en egen uppfattning.

Lycka till med alla bebisar !

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Piaff
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 417
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 327
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 878
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama