Arabhingstar, Samurai & Red Baron

Sv: Arabhingstar, Samurai & Red Baron

Intressant nog så har en av mina bästa vänner, Liv Burdett som är landslagsryttare (distans) 2 unga hästar som är hennes påläggskalvar, den ena(7 år) är efter Red Baron och den andra (4 år)har Samurai som morfar! Så trots att de är både gamla och bortgångna så har de unga avommor som är på gång.

Samurai ägdes av ridskolechefen på Solna Ridskola där jag red i många många år och min uppfattning om Samurai var att han var en klok och balanserad häst med mycket god ridbarhet.
Och han hade några korsningar som var på ridskolan som han var far till.
Och Red Baron han var så enastånde snygg och hade en i det närmsta bedövande utstrålning och ändå såg jag honom endast när han var äldre.

Jag har ägt ett sto, Zoraya Girl (skimmel), efter Red Baron. Mamman var då Fio Girl, en connemara.
Vi tävlade henne aldrig speciellt hårt men hon hade helt klart kunnat gå långt, speciellt inom hoppningen.

Här är en bild på Red Baron, sedan är det en bild på Red Barons mamma, över 20 år gammal med sitt fina föl som var efter Samurai om jag inte missminner mig. En hingst med större utstrålning och bättre gång hittar/ade man knappt, bilden gör inte honom rättvisa, hästen hade DET! :d

Hmm, får inte in bilderna, försöker när sambon kommer hem igen...:o

Senast ändrad av en moderator:

Ja vad har ni för erfarenheter av de här hingstarna?
När man söker här på Buke så hamnar man i trådar som är så långa att det är svårt att hitta det man söker i dem, därav startar jag denna "nya" tråden.

Att båda var godkända för halvblodsavel vet jag, men vad har de lämnat?

Bilder?

Några uppfattningar om psyke på hingstarna och deras avkommor?
Hur rörde de sej, både hingstarna och avkommorna?

Präglas avkommorna på något speciellt vis?

Är blodet intressant idag, i ridponnyavel eller halvblodsavel?

Jag vill veta allt!

Hej =)
jag har ett sto på 5år som är efter Rad baron och mamma är en New forest så hon ser inte ut som an arab men har arabens vinnar glöd hon tävlar jÄMT ;) hehe om man är ute och galopperar ska hon vara först men hon ha new foresten klocka huvud for hon är inte rädd för nått och super snäll. hon hoppar med SUPER teknik men när vi köpte henne kunde hon inget så hon har inte gjort så mkt än men man kan rida henne i alla gångarter och hon hoppa löshoppat 110 LÄTT

Kom sambon aldrig hem månntro? Vill GÄRNA se bilder på Kathini!

Anledningen att jag frågade om detta förra året är att jag då funderade på att låna en arabtjej att ta föl på med min russhingst.

Nu i år blev det lånat istället! :D

Det är vad jag förstår en helsyster till barabackas sto. Hon är alltså efter Samurai och mamma är Kathini. Det är alltså en halvsyster till Red Baron. Hon har tävlat upp till Msv A i hoppningen och har även tävlat lite dressyr men intresset hos ägaren låg i hoppningen. Gång har hon i alla fall. En SNYGG arab i mina ögon, fina linjer, bra överlinje hela vägen till svansen (dvs inte bara hals, hon har en bra länd också!).

Jag hoppas nu att hon blir dräktig och jag får ett välskapt friskt föl nästa år... Spännande! Stammen är väldigt intressant och jag gillar att hon har meriter dessutom. En klok snäll häst verkar det också vara.

Hon är född 1993 så jag skulle gärna se bilden på mamman som var över 20 år med sitt föl, tänk om det var Kathy som föl?

Här har du också en storasyster till din häst kom jag på. Inte för att bilden är bra på något sätt men det blev en "snabbis"bild s.a.s. Stammen på din häst blir intressant tycker jag också! Har sett många lyckades russ/arabkorsningar, duktiga tävlingsponnyer!

Katanja ox RP 1212
f.1990 hos Harry Andersson
e.Samurai ox 842
u.Kathini ox

katanja.JPG

Visades med en fölunge f.2005 e.Bayard ox när bilden togs.

*KL*

Har ridit en valack e Red Baron, u Trofé.
Han är född -98 och är supertrevlig tkr jag ! Tyvärr blev han såld till en ridskola...
Men iaf när man red honom så kände man ju att han verkligen kunde ge mer, att han hade mer att ge än vad han fick chansen till lixom.. speciellt i dressyren.
Även trevlig att hoppa med !
Hade en liiiten tanke på att köpa honom eftersom han var till salu medan jag letade häst men det blev inte så.. Här kmr ett par bilder iaf (:

Är han inte söööt ? :love:

Senast ändrad:

Här är Katanja 17 år (2007) med stofölet B.B. Kalahari e. Bayard vid sidan!
Vilket underbart fölsto!!:d
KATANJA4.jpg

Kalahari har alltså Samurai som morfar och Red Baron som farfar, dessutom Kathini som mormor och farfarsmor!;)

Där såg hon jättefin ut! Betydligt mer rättvis bild!

Har en bild på Katmandu, hennes hingstföl f.2005 (inget sto som jag skrev tidigare) absolut ingen bra bild men härligt med en fux med bläs, vit underläpp och fyra höga strumpor! :d

Undrar om arabaveln är lika intresserade av hans blod, t.ex. dessa två föls stammar som det kan vara för ridponnyaveln?

katmandu.JPG

Jag har en d-ponny valack f. 91 (skimmel) e Red Baron ox och mamma är new forest. Tävlad högt i dressyr samt SM Fälttävlan, helt underbar ponny!

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: EoG
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka