Arabhäst namnen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Casper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 624
Sv: Arabhäst namnen...

jaha, nej itne menar jag att den är dålig, men jag vet dock inte, men är den korrekt så är det ju TOPPEN
nu ska bössan kontrolleras så blir det en sån här hemma oxå.:banana:

Vet inte vad du menar med halvdan??? Varför CK inte gillar denna är för det är fel människa som säljer den. Det är inga fel på den! :confused::confused:

JAG HAR INGET EMOT DEN STAMBOK NI PRATAR OM>>>>>>>!

Det jag INTE gillar är att sahf/ARAB inte kan sköta sina sysslor med att ge ut en riktig stambok.
Sen tycker jag att det är väldigt dåligt att just personen som jobbat på ARAB har möjlighet att ge ut nåt. Hon måste ju rimligen haft tillgång till nåt som inte medlemmarna har tillgång till.
Skulle ARAB ge ut den riktiga stamboken skulle jag inte bry mig om att den andra fanns alls.

Det pratas mycket om arabavel hit och dit, cystor och prestationer.
Men hur ska man som uppfödare kunna bedriva ett seriöst avelsarbete är en förening inte verkar vara beredd att ge ut stamboken, något som de enligt gällande bestämmelser måste göra?

Men jag skrev ju att du inte gillar den pga att det är fel person som gett ut den?!
Vad jag förstått av Registraturen så finns det inget som är hemligt där. Det är bara att ringa eller maila om det är något man vill veta. Du behöver inte vara medlem heller för att få svar! Dom är jättesnabba på att svara. Inte alls som för några år sedan då det var så mycket problem med pass+ registreringar.
Jag har förstått att dom tydligen är skyldiga till att ge ut en stambok. Men om det nu inte är gjort så finns det väl en orsak till det kanske. Har du frågat Arab? Man vet ju aldrig, det kanske är på gång! Passa på , det är ju årsmöte snart.

Mvh Lena

Det känns helt orimligt att flera hundra människor ska ringa och maila till arab för att kunna få ta reda på släktband mellan hundratals hästar.
Bara det att man inte har en aning om vilka namn som är upptagna innebär att när man kommer på ett bra namn mailar man ARAB,s om säger att det är upptaget. Då funderar man igen och mailar gång 2 och frågar om nya namn osv osv.
Vad jag förstår så lär de få lägga en hel del tid på såna frågor.

Vad jag menade var att jag tror inte att den person som skrivit den här stamboken kommit åt någon info som inte alla andra kan komma åt!
Sen får vi väl hoppas att den som söker namn el dylikt har möjlighet att lägga ut ett antal tusenlappar på att köpa förmodligen tre delar i en ev ny "riktig" stambok! :rofl: Eller oxå köper dom de lösa bladen+pärm för 500 kr!!
Mvh Lena

Tja, med tanke på vad det kostar att föda upp ett föl så betalar jag gärna en hel för en komplett stambok.

Tycker inte du att SAHF har skyldighet att hålla medlemmar
uppdaterade genom att erbjuda stamböcker något så när
uppdaterade?
I stadgarna står det klart och tydligt att de har ansvar
för vårt register. Vem som utför registration är oväsenligt.
Ansvaret ligger hos SAHF.
Det är ju en avelsförening och de anordnar avelsmöten
och till stor hjälp i en avelsverksamhet är just att kunna
följa stammen.

Det som diskuteras är en dokumentation över den svenska avelsprogramet från 1968 till 2006 - ej "stambok"!
Alla arabhästar registrerade i Sverige under denna period finns med i generationstabeller som börja i öknen.

Det finns mycket mera info än vad som finns i ett stambok som endast visa stona och hingstarnas produktion under en begränsad period.

Hej Annika!

Jag har förstått att det står i stadgarna att det finns ett ansvar att föra register. Sen har jag inte den kollen (tyvärr) om det måste ges ut en stambok. Finns det en regel inom "världsorganisationen" att varje land ska ge ut en stambok så vore det ju givetvis önsvärt att det gjordes. För register förs ju! Jag såg på Arabs forum att du sökte svar på frågan om just stambok. Varför inte lämna in en Motion som tas upp på årsmötet om detta?

Elsbetha ! Jag har aldrig tittat i en stambok så jag visste inte att det var skillnad! Men jag gillar den jag har!:)

Mvh Lena

Jo i många år har WAHO krävt ett stambok var 5'e år tro jag det va.

Men nu för tiden är det inte många länder som ger ut en stambok - Det är nog endast arabländerna med sina obegränsade pengar som har råd med det. Det skall vara hårda pärmar och inbunden och det kostar pengar!

De andra raserna klarar ju av det kravet.
Jag skulle kunna vara någorlunda nöjd om allt läggs ut på nätet.

De andra raserna klarar ju av det kravet.
Jag skulle kunna vara någorlunda nöjd om allt läggs ut på nätet.

Håller med, SAHF och ARAB är inte direkt billigast på avgifter och ändå klarar andra även mindre föreningar sitt stamboksuppdrag. Detta är katastrof.

Undrar just om personen som har gett ut den privata stamboken har rättighet att använda uppgifterna som uppfödarna har skickat in utan att be om det. Det finns ju ett data skydd antar jag.

Om jag mailar eller ringer registraturen och frågar stam, uppfödare eller avkommor till en häst så svarar dom ju mej med uppgifterna. Hoppas verkligen inte dom behöver ringa uppfödare och ägare till hästen man undrar om, då får dom att göra!
Skulle det inte vara värre i så fall om allt hamnar på nätet?
Vad härligt med alla positiva!:rofl::rofl:
Mvh Lena

Undrar just om personen som har gett ut den privata stamboken har rättighet att använda uppgifterna som uppfödarna har skickat in utan att be om det. Det finns ju ett data skydd antar jag.

Men det är ju ingen stambok. :confused:
Jag tycker att det är en mycket intressant pärm. Man får mycket "oj" och "aha" när man fattar att vissa hästar tillhör samma hingst- eller stolinje.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Rosett
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 366
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka