Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
L

lothlorien

Gott eller ont? Vad är "för nära" o "för mycket" när ni väljer hingst till era ston? Hur många led bakåt kan det få vara likheter i stammen om det är bra djur som utgör likheterna?

Jag blev nyligen beskyld för jag avlat för nära individer o ber er titta på stammen på föl nedan. Var skulle ni säga dålig linjeavel föreligger? Upplys mig som verkligen vill lära mer från de som kan

29489600.jpg

29489601.jpg

29489599.jpg

Tog de polska/gammelpolska stona vi haft då det väl är där det kan tänkas finnas släktskap med hingsten Etram

Vi har även betäckt Lambura o Kopia med Etram o ingen av dessa är släkt på något vis med honom.

Men vad tycker ni här?

Sv: Araber linjeavel

INAVELSKOEFFCIENTEN – beräknar hur många procent av generna som är lika

Beräkning enligt författaren Lennart Swenson (2004).
INAVELSKOEFFCIENTEN
Förälder x Avkomma = 25 %
Helbror x Helsyster = 25 %
Halvbror x Halvsyster = 12,5 %
Morfar x Dotterdotter = 12,5 %
Morbror x Dotterdotter = 12,5 %
Dubbelkusiner x Dubbelkusiner = 12,5 %
Kusiner x Kusiner = 6,25 %

----------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------

Se definition hämtad från travboken Champion av James C. Harrison

http://www.angloarab.se/undersidor/linje_avel.htm

OUTCROSSING – 9 och högre
Är summan större än 8 är hästen resultatet av en outcross.

LINJEAVEL – 7 eller 8
Linjeavel blir det om summan är 7 eller 8 (3+4, 4+4, 3+5, 2+5).

INAVEL – 5 eller 6
Är summan 5 eller 6 (2+3, 2+4, 3+3) är det inavel.

INCEST – 3 eller 4
Parningar där summan av de två numren blir 3 eller 4 (1+2, 2+2, 1+3) kallas incest.

Någon som vet om Wielka Danora kom till genom tjuvbetäckning eller om det var ett medvetet val att betäcka Wielka Danata med sin son Noir?

Jag kan faktiskt tycka att det är märkligt att man använder en så kraftigt inavlad häst i avel oavsett om det var planerat eller inte.

Jag har själv haft en syster till Wielka Danora - Wielka Dunja som ju då också blir Danoras faster... Hmmm... Krångligt det där. :crazy: Vore i alla fall lite kul att veta hur det gick till.

Någon som vet om Wielka Danora kom till genom tjuvbetäckning eller om det var ett medvetet val att betäcka Wielka Danata med sin son Noir?

Jag kan faktiskt tycka att det är märkligt att man använder en så kraftigt inavlad häst i avel oavsett om det var planerat eller inte.

Jag har själv haft en syster till Wielka Danora - Wielka Dunja som ju då också blir Danoras faster... Hmmm... Krångligt det där. :crazy: Vore i alla fall lite kul att veta hur det gick till.

Hej
Jag har hört Noir upprepade gånger användes på systrar o 2 gånger på sin mamma. Tror hans svarta färg (betalar bra) var målet men vet förstås ej detta helt säkert. Ja det är detta jag oxå reagerat mot.
Vår hingst, Etram, som har Danora på fädernet är dock en DRÖM o en duktig hopphäst (framtiden, är bara 3,5 år ännu) o vi är förstås NOGA med att välja ston som INTE har den stam som inavlats så genom Danora. Även om hon oxå var en fin häst (har jag hört):grin:

Hingsten Noir hade självklart en massa andra fina kvaliteteter o inte bara ovanlig färg vilket kan ha motiverat inaveln på bla mamman fast jag TROR den grenen i stammen på vår hingst styrts av rent färgtänk (svart arab=sällsynt=pengar)

Fast bevis har vi ju inte, bara antaganden o ibland rena gissningar om hur folk har tänkt. Färgavel på bla svart är dock ett begrepp o bara man är noga o kräsen när man väljer individerna o ser alla de andra egenskaperna som MINST lika viktiga så är det väl inget fel med färgavel :)

Men för MIG är annat viktigare :)

Naram-sin på Etiopia var dock en tjuvbetäckning haha o tack o lov finns inga gemensamma förfäder mellan de två så inaveln späddes ut ordentligt där iaf
:D

Det är helt oförsvarbart att betäcka sin egen mamma.

Jag är mkt väl medveten om att detta skett och kan aldrig för mitt liv förstå syftet med det.
Vad är det unika med Noir? Vad är det som är så bra med honom?
Berätta det för mig. Jag kanske har missat något.

Pselmas pappa Magnum Psyche betäcker väl sina döttrar och liknande med?

Personligen förstår jag inte alls varför man betäcker så nära!

*KL*

Jag förstår varför man betäcker så nära. Man vill förstärka egenskaper som just den individen har och som man önskar. Men man ska komma ihåg att man balanserar på en mycket slak lina. Vet man verkligen vilka oönskade egenskaper man förstärker i samma veva? Personligen skulle jag aldrig våga...

Angående trådskaparens fråga... Exakt vad i ovanstående stamtavlor skulle vara nära linjeavel? Jag hittar inget uppenbart. Alla föräldrarna är mer eller mindre linjeavlade själva, och det lämpliga i det kan man väl ifrågasätta, men just de här kombinationerna förstärker inte någon linjeavel ytterligare. Med andra ord... jag förstår inte frågan?

Carina på Silver Arabians

Nej det finns inte så lite hästar i världen att man måste gå dit tycker jag.
Man förstärker det bra, men då är min fråga vad det är som är så bra med dom linjerna och med Noir?

Man förstärker även det negativa, vilket man inte heller alltid vet då man inte ser dolda gener, precis som du säger Carina. Så summan är för mig att det är att leka med saker man inte bemästrar.

Jo det förstår ju jag oxå!
Men just så nära tycker jag är så himla onödigt, kusiner, halvkusiner och bakåt tycker jag kan vara ok om det är en bra häst givetvis då... men annars kan man väl försöka hålla sig undan det...

Har ingen inblandning what-so-ever i denna häst, men VET att det var fullt medvetet att "avla" på detta sätt.

Som parantes, och utan att ta ställning för eller emot, beduinerna avlade på MYCKET inavel (far-dotter, son-mor, helsyskon) och annan selekterad linjeavel, betydligt mer än vi gör i dag!!! Det var så det Arabiska Fullblodet kom till.

Inom t.ex. Crabbet-blodslinjerna och de egyptiska blodslinjerna förekommer betydligt högre inavel - linjeavel än inom de polska blodslinjerna.

Jag skulle väl tro att färgen var väldigt avgörande i just Noir-aveln. Jag ska erkänna att jag själv är VÄLDIGT glad i svarta hästar överlag och inte minst då araber. Tyvärr har jag märkt när jag tittat lite närmare att färgen ofta kommer på bekostnad av annat.

Själv föder jag ju upp arab/friesers och hade gärna velat få tag på ett passande svart arabsto för att få behålla den svarta färgen på avkommorna men det är ju helt sjukt vad svårt det är! Har fortfarande inte sett en enda jag skulle vilja ha och ändå är dom oftast svindyra...

Jag får helt enkelt fortsätta lyssna på domarnas kommentarer på premieringen varje år: "Very nice horses but wrong colour! You should buy some black mares also!" Hmmm... Jag säger "en bra häst är en bra häst och en färg är bara en färg" (men skulle givetvis helst ha en bra häst med en läcker färg). Nån gång kanske...

Där är det du som resonerar sunt och vettigt och inte domarna.

Det finns i allafall en bra svart hingst i Danmark! Är dock inte bekant med vad som ligger bakom i hans stam, men hingsten själv har gått bra både på utställning och tävling (dressyr främst). Och är godkänd i Tyskland bla för trakhener, shagya-arab, angloarab...

*KL*

Jag förstår varför man betäcker så nära. Man vill förstärka egenskaper som just den individen har och som man önskar. Men man ska komma ihåg att man balanserar på en mycket slak lina. Vet man verkligen vilka oönskade egenskaper man förstärker i samma veva? Personligen skulle jag aldrig våga...

Angående trådskaparens fråga... Exakt vad i ovanstående stamtavlor skulle vara nära linjeavel? Jag hittar inget uppenbart. Alla föräldrarna är mer eller mindre linjeavlade själva, och det lämpliga i det kan man väl ifrågasätta, men just de här kombinationerna förstärker inte någon linjeavel ytterligare. Med andra ord... jag förstår inte frågan?

Carina på Silver Arabians

Jo du har svarat på min fråga. Jag fick nämligen påstått att våra ston är/var dåligt valda ston pga släktskap med vår hingst men nån sånt finns ju inte. Vi har ju ist gjort en outcross måste jag ju tycka för det är ingen som har samma linjer som Etram! Inte på nån plats i stamtavlan

Pselmas pappa Magnum Psyche betäcker väl sina döttrar och liknande med?

Personligen förstår jag inte alls varför man betäcker så nära!

INTE jag heller för det man gör är att man spelar lite rysk roulette i ett genspel där man inte kan veta nåt alls vad som ärvs.
Om man har en häst man tycker är mycket bra så ska man väl istället sikta på att göra ett helsyskon eller nåt på denna? Fast inte ens då kan man vara säker på resultatet då ju inte syskon blir likadana (vi människor är ju beviset för det)

Och ang FÄRG så är det en bisak när man sen ska utbilda o rida. Även om man kan föredra vissa färger etc så är det ju inte viktigt för funktionen som ju är själva "syftet" med hästen :)

ANg svart elelr svartbrun så tror jag tex Arassa Fahrid (staavning?) är en bra individ då han tävlas i dressyr bla. Och jag tror faktiskt Etram blir bra som ridhäst/hopphäst men han är INTE mer värd för oss pga färgen!

Jag blir bara nyfiken, vad är det för kvaliteer?
Är det meritlistan?
Avkommelistan?
Hans exteriör?

Egentligen vet inte jag så mkt, menade det mest som att mildra kritiken till att han ev bara skulle ha avlats på för han var svart.
Man vet ej vem man annars trampar på tårna.
Men nog måste det väl finnas utställningsresultat på denne rätt kände hingst? Jag vet inte riktigt var jag ska gräva efter det, nån annan som vet? Har iaf sett lite på film att han har helt okej rörelser.

Varför skriver du då att han har så fina kvaliteer?

Jag vet att han gick på galoppbanan, inga resultat.
Hörde det viskades om att han gick åt fel håll dessutom i ett lopp men det kan väl ändå inte stämma...låter ganska otroligt.
Iallafullafall:
Säkert har han NÅGON merit, jag vet inga och inte vart man letar.

Det jag ville främst ha fram är inte att svärta ner honom som hingst, utan ifrågasätta VAD det skulle kunna vara med denna hingst, som gör honom så speciell (med s.k fina kvaliteer som du skrev) att det skulle vara okej, eller ens en liten bra idè att bedriva inavel, om man nu inte endast såg till färgen. Vilket är rätt oansvarigt som uppfödare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka