A

ainavi

Har lite frågor om Arab-SM i western.

Vart hålls den?När?

Skall ryttare och häst ha licens?Grönt kort?

Måste man på något vis kvalificera sig för att få delta?
Om ja,vad behövs?

Finns det även på D-nivå?
Hur mycket måste egentligen hästen kunna utföra på en D-nivå?

Sv: Arab-SM

Det finns ingen Western SM enbart för Arab haster. Gå till WRAS och sök efter den vastern klubb närmast dig.
Det kravs igen Gron Kort för att tävla i Western.
Arizona

Tänker du på sportcupen?
Hoppas den hålls i Strängnäs igen....

Arab sm kallas numera för arab RM (riksmästerskap).
Detta går på B nivå. Men det har senaste året/åren gått samtidigt som arab sport cupen (alla möjliga grenar, cuper m.m.) och sportcupen finns på alla nivåer.

Dettta arrangemang har legat på näsbyholm i strängnäs de senaste åren men vet ej om det är beslutat om nästa år.

Tror att du behöver licens på ddig ockh hästen (WRAS ) men inte säker. Inget grönt kort i westernklasserna.

Frågan ang. kunskap varierar i de olika klasserna bästa sättet att få veta är att kolla på en vanlig wras d tävling.

Ingen kvalificering för RM et om jag inte minns helt fel.

Är en kompis till mig som siktar på arab sm...därför trodde jag att det fanns en för enbart araber.Jag har själv ingen aning.Lät bara kul med tävling för enbart araber.

Men det kanske är sportcupen som hon menar.Vad är det för tävling då?

En till fråga...

Inom westernklasser...vad betyder youth och open?

Har lite frågor om Arab-SM i western.

Vart hålls den?När?

Skall ryttare och häst ha licens?Grönt kort?

Måste man på något vis kvalificera sig för att få delta?
Om ja,vad behövs?

Finns det även på D-nivå?
Hur mycket måste egentligen hästen kunna utföra på en D-nivå?

På en D-tävling skall hästen kunna ridas i de gångarter klassen innehåller. Gasen, bromsen och ratten SKALL fungera. Du skall alltså kunna utföra samtliga moment som ingår i den klass du väljer att starta i.

Lycka till!:)

på sportcupen för araber så finns det western-klasser och jag tror även att det är sm-klass i western (har ingen koll på vilka klasser då jag inte rider western själv)
sportcupen hålls i Strängnäs och brukar vara i Juli.
mer info finns på sahf och ahis hemsida.

du behöver varken licens eller grönt kort för att delta

Jaha okej...när jag va inne och kollade på sportcupen på sahf:s hemsida så kollade jag proppen.Det var bara A B och C klasser tror jag.På C klasserna så står det att det ingår i prova på westerncupen.Vad menas med det?Klass B ingår i Silver/Golden cupen och A klasserna är riksmästerskap.

du kan rida klasserna fristående utan att delta i cuperna om du vill. men vill du delta i någon av cuperna ska du ställa upp i minst fyra olika klasser som ingår i den cupen, ex. hoppning, dressyr, terränghoppning, speed osv. utställningen är obligatorisk i alla cuper.

jag rekomenderar dig varmt att åka på sportcupen, jag har varit där två år i rad och det har varit jätte trevligt :)

Jag förstår ingenting :-)

Så det är Arab Rm det heter?Är det inte samma tävling som Arab Sport Cupen?Är det westerngrenar i AS-Cupen?Och finns det på D-nivå?

Så om man vill vara med i någon cup,så måste man alltså delta i både hopp,dressyr,terräng eller någon annan klass.Bara man ställer upp i 4 klasser?Så det finns ingen cup för enbart western?

Men jag då som bara vill tävla western och helst då på d-nivå,går det och i vilken tävling?

numera heter det sportcupen, men den inkluderar sm-klasserna för araber, och även nm om det kommer deltagare från dom andra nordiska länderna. och det är i dom flesta dicipliner, även western.

Jag har tyvärr ingen vidare koll på westernklasserna och vet inte säkert om det finns några cuper för enbart western.
men det går bra att ställa upp i vilka klasser som helst utan att delta i någon cup.

du behöver inte kvala eller så, utan det är fritt fram att anmäla sig till dom klasserna som man vill delta i.

KL*

tror att det finns western cup .

RM klasserna ligger under sportcupen om man Carolina eller Audi hittar hit för de har FULL koll på arabsportcupe western.

Hejsan!
Tävlingen heter eller kallas för Sportcupen och den brukar vara från fredag - söndag. Fredag och lördag brukar det vara såkallade cuper. Classic cup = dressyr hoppning osv.. och en för oss westernekipage som kallas westerncupen. Du behöver alltså inte tävla dressyr hoppning etc. Utan om du vill vara med i westerncupen på d nivå så skall du anmäla dig till prova på cupen. Det är oxå obligatoriskt att vara med på utställningen om man vill vara med och tävla i någon cup. Sen på söndagen så brukar det vara RM-Riksmästerskap i western och sm i classic grenarna. Riksmästerskapet brukar ligga på a-b nivå beroende på om det kommer någon Utlänsktävlande. och då blir det även ett NM-Nordisktmästerskap. Du behöver inte ha några licenser för att vara med på just denna tävling utan det är ju om du ska vara med på någon wras tävling. Wras har nämligen ingenting med Sportcupen att göra!
Om du ska tävla classic så har jag för mig att du måste ha grönt kort om du ska rida SM klasserna annars behöver du inte det, om jag inte missminner mig! Du behöver inte Kvala in för att vara med på tävlingen utan det är bara fritt fram att anmäla sig. Men om du har en nybörjar häst bör du inte vara med på RM eftersom det är ganska hög klass i dessa klasser, men det känner du bäst själv. Du bör alltså ha tävlat någon b klass iaf.
Om du har några frågor är det bara att fråga på! Jag svarar så gott jag kan.. Kanske blev lite luddigt det jag skrev!! haha..
Det är självklart att Du/NI ska vara med nästa år på denna underbara tävling med våra underbara hästar! Hoppas att jag har varit till någon hjälp ;)

Mvh
Carro

Hejsan!
Tävlingen heter eller kallas för Sportcupen och den brukar vara från fredag - söndag. Fredag och lördag brukar det vara såkallade cuper. Classic cup = dressyr hoppning osv.. och en för oss westernekipage som kallas westerncupen. Du behöver alltså inte tävla dressyr hoppning etc. Utan om du vill vara med i westerncupen på d nivå så skall du anmäla dig till prova på cupen. Det är oxå obligatoriskt att vara med på utställningen om man vill vara med och tävla i någon cup. Sen på söndagen så brukar det vara RM-Riksmästerskap i western och sm i classic grenarna. Riksmästerskapet brukar ligga på a-b nivå beroende på om det kommer någon Utlänsktävlande. och då blir det även ett NM-Nordisktmästerskap. Du behöver inte ha några licenser för att vara med på just denna tävling utan det är ju om du ska vara med på någon wras tävling. Wras har nämligen ingenting med Sportcupen att göra!
Om du ska tävla classic så har jag för mig att du måste ha grönt kort om du ska rida SM klasserna annars behöver du inte det, om jag inte missminner mig! Du behöver inte Kvala in för att vara med på tävlingen utan det är bara fritt fram att anmäla sig. Men om du har en nybörjar häst bör du inte vara med på RM eftersom det är ganska hög klass i dessa klasser, men det känner du bäst själv. Du bör alltså ha tävlat någon b klass iaf.
Om du har några frågor är det bara att fråga på! Jag svarar så gott jag kan.. Kanske blev lite luddigt det jag skrev!! haha..
Det är självklart att Du/NI ska vara med nästa år på denna underbara tävling med våra underbara hästar! Hoppas att jag har varit till någon hjälp ;)

Mvh
Carro

Det blev lite klarare ja :)

Så det är prova på cup jag ska va med?Finns den på D-nivå då?För när jag tittar på 08:s propp så finns det bara A B och C klasser och att det är C som ingår i prova på cupen.

Är RM och SM samma tävling eller olika?

Jag har 10 årig nybörjarhäst kan man väl säga,så jag siktar inte högt,vill vara med för det socialas skull bland annat.

Det blev lite klarare ja :)

Så det är prova på cup jag ska va med?Finns den på D-nivå då?För när jag tittar på 08:s propp så finns det bara A B och C klasser och att det är C som ingår i prova på cupen.

Är RM och SM samma tävling eller olika?

Jag har 10 årig nybörjarhäst kan man väl säga,så jag siktar inte högt,vill vara med för det socialas skull bland annat.

Japp eftersom du har en nybörjar häst så passar nog prova på alldeles utmärkt. Sen kan man ju efteranmäla om det skulle vara så!
Klasserna heter så i green book som sportcupen följer så c är = med D och B= C osv. Förstår du? Det är tyvärr lite rörigt de där.. Men eftersom dom inte följer wras så är det green book som gäller.

RM är för oss western ekipage och SM är för classic ekipagen och ja dessa går på samma dag. Men eftersom det inte är wras som annordnar så får det inte heta SM på westernklasserna. Utan det är RM och NM (NM om det är någon ifrån de andra nordiska länderna med att tävlar förutom Sverige.) Hoppas att du förstår! ;)

//Carro

jag är sugen på att testa prova på cupen med mina två men är det inte så att man inte kan tävla unghäst i prova på cupen på samma dag som för vuxna? Jag har en som blir 4 och en som blir 9 närsta år.

Japp eftersom du har en nybörjar häst så passar nog prova på alldeles utmärkt. Sen kan man ju efteranmäla om det skulle vara så!
Klasserna heter så i green book som sportcupen följer så c är = med D och B= C osv. Förstår du? Det är tyvärr lite rörigt de där.. Men eftersom dom inte följer wras så är det green book som gäller.

RM är för oss western ekipage och SM är för classic ekipagen och ja dessa går på samma dag. Men eftersom det inte är wras som annordnar så får det inte heta SM på westernklasserna. Utan det är RM och NM (NM om det är någon ifrån de andra nordiska länderna med att tävlar förutom Sverige.) Hoppas att du förstår! ;)

//Carro

Jaha nu fattar jag :laugh: TACK!!Guu va kul det låter...förutom att man vet ju inte om D-nivå är en passande klass.Visserligen e det väl D som är den första nivån,men jag har bara tidigare varit med på E än så länge.Eftersom det är där det finns walk&trot klasser.Är lite osäker på galoppen :(.Annars är min häst väldigt snäll och lugn på nya platser så det är jag inte orolig för.Utan mönster man ska kunna utantill och då galoppen.

Vad tävlar du själv i och vad för arab har du?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 003
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 379
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka