Är westernsadeln för "okänslig"??

B

Bubben91

Jag har börjat så smått att träna min häst i att bli känsligare i både munn och för hjälperna. Detta har jag tränat i en barbackasadel som är min sadel. Man känner hästen väldigt bra i den och hästen känner minsta vink. Men känner hästen att man sitter til på ena sittbenet i en westernsadel eller blir man helt blockerad???
Snälla svara snabbt!! :( :confused:

Sv: Är westernsadeln för "okänslig"??

Det fungerar alldeledes utmärkt att använda sittben i westernsadel!
Det är hur konsekvent man som ryttare är i dessa signaler som avgör hur stor respons man får från hästen
Möjligen får man överdriva hjälpen lite i början, om hästen är van vid att få den från barbackaridning el barbacka sadel , så den känner igen hjälpen.
Lycka till. :)

Senast ändrad:

Tack så mycket. Det var skönt att höra! :)
Var rädd att han inte skulle reagera i en westernsadel. hehehehe.
Är det jobbigt att sitta stilla i trav i en westernsadel??? Har det väldigt lätt när ajg inte har några stigbyglar men med stigbyglar så är det svårare att sitta still.

Nä, inte särskilt svårt. Det beror på hästens rörelser lite och om den är färdig för trav. Har en varmblodskorsning som inte går med bärighet och hon är fruktansvärd att sitta på i traven oavsett om man har sadel eller inte. Halvblodet är bara 4 år men är på väg att hitta sin bärighet och blir bättre och bättre. Om det är så, och du vill trava...ta då ett bra stöd i stigbygeln och sitt lätt(alltså inte rida lätt)och inte djupt. Ge hästen lite stöd på inner tygeln och rid på en volt tills du känner att traven känns bra då släpper du ut hästen och tar in den igen när den tappar sin takt. Inner sittben och skänkel ska hålla hästen på volten även om du böjer mycket. Prova i skritt först innan du provar i trav.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 152
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar