ja ungefar sa, men varan ar solidare.
Oftast ar dar tva-tre-fyra (i varan 2) "sektioner" som ar avdelade med en svangande dorr som gar over hela bredden pa goosenecken, i varan finns en sliding groom door pa vanster sida utav "mittendorren". Langst fram, pa vanster sida, har vi en groomdoor som oppnas utat. Den kan dock inte oppnas innifran. I bakdorren har vi ytterligare en sliding groom door som aven den kan anvandas att lasta rt djur vidare till en urlastningsramp (t.ex. sjuka kor osv)
Uppe i nosen, dvs sjalva "gooseneck" delen har vi varan utrustning. Den ar alltsa avstangd fran resten av transporten med ytterligare en dorr.
Allt ar metall, stotdampande plastmattor pa golvet. Ingen av vara dorrar gar att oppna innifran, allt stangs med rejala klampar pa utsidan (utom mittendorrens groomdorr som har en spannande intrikat annordning vi aldrig anvander).
Goosenecks finns i lite olika utforanden, for oss ar det viktigt att det ar (forutom fonsterraden) hela vaggar. Dels for att vi kor "blandad kompott" dels for att vi kor mycket pa grusvagar och vi inte vill riskera ett stenskott pa nagon hast. Den risken finns i de mer oppnare varianterna som finns pa den sidan. (Sen ar det skont att kunna hysta in hastarna dar de ar helt skyddade om det borjar hagla/snoa/regna osv)
Nej jag menade inte att man ska vara neutral eller positiv till andra stallens skit! om det var sa det kom ut sa ber jag om ursakt for att jag formulerade mig daligt. Men jag tycker inte man skall vara inskrankt/trangsynt nog att sla sig pa brostet och tycka att "alla dar borta ar dumma i huvet" medan "alla i sverige minsann vet!" I synnerhet som alla i sverige INTE vet. Traktor + slap, travaggar pa slapet, draghastmarr bunden i hornet, folunge sprang los i slapet - inget tak = Sverige.
Det ar inte bra for att det ar i sverige, det ar inte bra for att det var i singapore lixom. Men ar man sa pass indoktrinerad, patriotisk eloler trangsynt att man inte kan inse att i vissa omraden sa kan man inte anvanda den "svenska etiken och moralen" (vad det nu ar) som mattstock.
Utan bor forsoka se det utifran den vardagen och de praktiska behov som finns dar.
Sakerhets risker finns ju alltid, oavsett vad vi gor. Att min grabb ranner runt i en stor hage betyder inte att han har hogre eller mindre risk att skada sig pa en pinne an nagon annan hast i en hage med pinnar. Att jag ar en ok ryttare betyder ju inte att jag inte kan trilla av om olyckan ar framme... I sverige har man pa de flesta stallen trad att binda hastarna i. Det praktiska behovet av hobbles finns inte pa samma satt. Men bara for att behovet inte riktigt finns dar.. sa behover man ju inte se det som djavulen och uscha och fya sig sjalv bla over det utan att forsta var bruket kom ifran, vilka i majoritet det ar som anvander dom och vad tanken ar bakom... .tycker jag