intressant men svår fråga....
För det första så innebär ju inte alltid en ren takt att hästen går i rätt form i tölt.
Men om hästen har dålig takt och man börjar rida den rätt så brukar ju takten förbättras...men den kan ju också under en period tex bli passaktig pga felaktiga spänningar när man börjar samla hästen (innan den förstått att samla sig på rätt sätt=positiv passtakt).
Sammanfattningsvis (min amatör-teori) kan man väl kanske säga att en oren tölttakt är ett bevis på att allt inte är helt korrekt. En ren takt är däremot inte ett bevis på att allt är korrekt heller. Man måste alltså kolla på helheten!
En häst som klarar tempoväxlingar med bibehållen takt, som kan töltas både i fri form och i samling, där har vi väl ett bra bevis på en välriden häst....som dessutom har rätta grundförutsättningar för klara detta
sen finns det säkert välridna pållar som inte har samma grundförutsättnngar och därför aldrig kan få samma bärighet och hållning och tempoväxlingar som ovantstående exempel hur skicklig ryttaren än är...
Själv tycker jag att skritten är ett annat bra motto, en rentaktig bärig skritt i rätt form, brukar väl vara ett första steg på att hästen rids på rätt sätt, men även där har ju hästen olika grundförutsäätningar....
En häst som kan trava lösgjord på tygeln säger väl också en hel del om hur långt man har kommit (men så klart detta är ju också beroende på hur lätt hästen har för traven).
Sen skiljer sej ju probelematiken åt mellan fem och fyrgångare.....
Min Pålla tex som är femgångare är en liten lurig Pålla
har fina grundgångarter, men vid spänning kan allt hända. Passskritt, passtölt, korsgalopp, passaktig tölt, grisepass.Visst beror detta på ryttaren i många fall, men jag har ju ridit hästar där det är betydligt lättare att hålla rätt takt och gångart...men när det funkar med min Pålla, då går det å andra sidan finfint
Sambons Pålla brukar kunna hålla takten i alla lägen, och är inte lika påverkad av avd ryyatren gör/inte gör.
Jaha, detta var mina spekulationer, ocjh inte vet jag om ngn blev klokare