Är sto i regel mer sjuka än valack/hingst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Antidoote
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 740
A

Antidoote

Hej, jag är ny här så jag vet inte så mycket om sidan ännu, men jag hoppas att jag har kommit rätt. ;)
Jag har en fråga som jag vill ställa. Är det så att ston i regel är "sjukare" (har lättare för att få sjukdomar) än valacker? Eller har könet ingen betydelse?

Tacksam för svar!

Sv: Är sto i regel mer sjuka än valack/hingst?

Om det skulle skilja så skulle jag säga att det är tvärtom grabbarna är känsligare än stona om jag ser till alla hästar under åren så har grabbarna varit överepresenterade i att dra på sig sjukdomar även sett till vilka som är känsliga för damm odyl så är det alltid grabbar och då har jag ändå alltid haft fler ston än grabbar så borde vara tvärtom i min statestik. Redan på fosterstadiet så är hingstföl känsligare än stoföl gäller alla arter, i det vilda ser de svåra år vad gäller föda så föds det fler flickor för de fosterna är starkare och klarar svåra förhållande bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 436
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 981
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31