Med hjälp av förarbeten, praxis från både svenska och i förekommande fall europeiska domstolar samt genom att i slutändan överlämna till domstolarna att uttolka de kvarstående oklarheterna. En kostsam och inte alltid så ”rättvis” affär alltså. Ganska långt ifrån hur jag vill att mitt barns skolgång ska vara.
Jag orkar knappt inte ens läsa igenom de där kriterierna, trots mycket god vana att läsa och tolka texter. Hur ska gemene man kunna förstå, tillämpa och veta vad som krävs av sig själv eller sitt barn för att nå målen?
Själv hade jag genomgående mycket höga resultat i skolan, både på grund- och högskolenivå, men hade oerhört svårt för allt som avsåg egen arbetsledning. Med dagens skolsystem hade en sådan som jag sorterats bort, vilket gör mig riktigt orolig inför avkommans skolgång om hon brås minsta lilla på mig som vill ha klara direktiv om vad som krävs, vad som gäller och hur det kommer bedömas. Kraven på barn idag vad gäller eget ansvar, analys och argumentation omfattar fler sådana moment än vad min universitetsutbildning inom juridik gjorde, där vi långsamt och försiktigt fostrades in i analystänket i takt med att utbildningen fortskred.
[/
Med hjälp av förarbeten, praxis från både svenska och i förekommande fall europeiska domstolar samt genom att i slutändan överlämna till domstolarna att uttolka de kvarstående oklarheterna. En kostsam och inte alltid så ”rättvis” affär alltså. Ganska långt ifrån hur jag vill att mitt barns skolgång ska vara.
Jag orkar knappt inte ens läsa igenom de där kriterierna, trots mycket god vana att läsa och tolka texter. Hur ska gemene man kunna förstå, tillämpa och veta vad som krävs av sig själv eller sitt barn för att nå målen?
Själv hade jag genomgående mycket höga resultat i skolan, både på grund- och högskolenivå, men hade oerhört svårt för allt som avsåg egen arbetsledning. Med dagens skolsystem hade en sådan som jag sorterats bort, vilket gör mig riktigt orolig inför avkommans skolgång om hon brås minsta lilla på mig som vill ha klara direktiv om vad som krävs, vad som gäller och hur det kommer bedömas. Kraven på barn idag vad gäller eget ansvar, analys och argumentation omfattar fler sådana moment än vad min universitetsutbildning inom juridik gjorde, där vi långsamt och försiktigt fostrades in i analystänket i takt med att utbildningen fortskred.
Nu blir det långt och tråkigt men jag fattar inte varför texten i läroplanen skulle förstöra barns skolgång. Det handlar om hur lärare omsätter läroplanen i undervisningen. Jag är historielärare och här kommer en snabb genomgång över hur det kan se ut. Den innehåller många luckor eftersom den är skriven på 10 minuter men jag vill ändå försöka illustrera hur det kan se ut.
Kunkapskraven i historia för betyget E i slutet av årskurs 6:
"Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna."
1. Lärare tillsammans, eller på egen hand, beroende på hur man samarbetar definierar begrepp i texten och sorterar dem utefter vilka eleverna behöver kunna, respektive vilka lärarna själva behöver ha i huvudet och sikta mot. Exempel ur denna text: Eleverna måste förstå och kunna använda sig av begreppet
levnadsvillkor men begreppet
utvecklingslinjer är något som endast jag som lärare har i huvudet när jag planerar, genomför och bedömer.
2. Lärare presenterar mål och uppgifter som eleverna kan förstå. Baserat på ovanstående skulle en uppgift kunna vara att berätta om liknader och skillnader mellan svenskarnas utvandring till USA på 1800-talet och dagens flyktingar från Syrien.
En sådan uppgift skulle kunna genomföras genom att man först arbetar gemensamt. Lärare förklarar begrepp, man tittar på Lilla Aktuellt eller nåt program från UR tillsammans, läser lärobokstexter, urdrag ur skönlitteratur osv. Läraren ställer frågor som uppmuntrar till öppen reflektion, diskussion och samtal. Stakar ut riktningen aktivt så att säga.
3. Eleverna arbetar i mindre grupper med specifika frågor som de löser med hjälp av tidigare undervisning och annat material. Här är det lärarens arbete att organisera och övervaka så att alla elever får det stöd och de utmaningar de behöver för att klara uppgiften.
4. Eleverna ska nu, på de sätt man väljer tillsammans, visa att se kan se samband mellan historia och nutid samt har de faktakunskaper som krävs för att kunna göra detta . Varför flyr människor? Hur kan det kännas att tvinga lämna sitt hem? Hur blev flyktingarna mottagna i det nya landet? Hur tror du att du i din vardag påverkas av att människor flyr till Sverige? Vad menar man med begreppet klimatflykting? Hur kan framtiden se ut, tror du?
Slutligen:
Eleverna har nu hittat samband, lärt sig nya begrepp och kan sätta in dem i rätt sammanhang, reflekterat över hur kulturmöten kan påverka dem själva i vardagen osv osv.
Läraren har bedömt elevernas kunskaper under hela processen genom att observera, fråga, utmana och undervisa.