Jag som jobbar på lågstadiet kan ju säga att jo - fokus har tyvärr förskjutits från faktakunskaper till ”the big five” (analysförmåga, kommunikativ förmåga, metakognitiv förmåga, informationshantering och begreppsförståelse). Dvs det är förmågorna vi ska bedöma, inte hur bra eleven egentligen ”kan”. Så hette det när nya läroplanen skulle implementeras. Dvs om en elev visar en förmåga i ett ämne så ”har”den förmågan och kan godkännas även i andra ämnen (när det gäller den förmågan).
Även en åttaåring förväntas kunna diskutera och analysera/jämföra texter, motivera ståndpunkter, och förklara tex skillnaden mellan en lösning och en blandning. Är man dessutom andraspråkselev ska man kunna jämföra skillnader eller likheter mellan modersmålet och svenska(!).
Som ni märker blir den muntliga förmågan central. Min erfarenhet (tänk på att mina elever är unga) är att de som inte kan formulera sig muntligt heller inte kan förklara detsamma skriftligt. I äldre åldrar stämmer det säkert sämre. Men oavsett - är man inte väldigt verbal får man svårt att nå höga betyg.
Jag upplever att kursplanerna och bedömningssystemet missgynnar pojkar. Säg åt en skolmotiverad pojke att ”lära sig” multiplikationstabellen så kan han ofta den ... Flickor såklart också. Men - idag ska ”läxan” snarare bestå av ”att förklara/ visa hur multiplikation fungerar och hur sambandet mellan addition och multiplikation ser ut”. Den uppgiften är flickorna generellt bättre på (varför det är så vet jag däremot inte).
Min egen teori är att pojkarna har det lättare att förstå/ visa kunskap när det är mycket konkret. Om det har med mognad och fysiska förutsättningar att göra - ingen aning.
Nya kursplanerna sägs peka mot mer kunskap/ faktabaserad bedömning, men så stor skillnad är det inte. Förmågorna står fortfarande i fokus. Vi på lågstadiet har hela tiden tyckt att vi borde ägna oss helt åt att ”lära ut faktakunskaper”, utan det andra flummiga som faktiskt diskriminerar många - inte bara pojkar.