Är sådan här betsling ok?

H

hästig

http://www.expressen.se/imagepopup.jsp?image=/polopoly_fs/1.1021572!slotWide100/3447786819.jpg

Såg den här bilden i tidningen och bara undrar vad vi människor sysslar med när en häst ser ut så här i munnen när vi är färdiga med den. Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst.

Sv: Är sådan här betsling ok?

Den där betsligen är det inga fel på. Vanligt tvådelat (gissar jag) och ett käkbett. Har kört massor med travare med det ingen lider av det. Men jag frågar dig har du kört en travare och känt hur starka de är? Det är inte skoj när de drar iväg och man inte har rätt grejer på. Rätt svårt att få stopp på en häst som bestämt sig för att sticka. Eller ja om den börjar tävla med sin kompis. :smirk:

Tränsbett, käkbett och tungband? Det är väl väldigt standard på en travhäst och inte ett dugg avancerat eller "skarpt".

OK, vi ser inte hur det ser ut inuti munnen, kanske bettet har en vass utformning på mitten, kanske tungbandet sitter fel och har skavt? I så fall bör tränaren/skötaren verkligen tänka efter nästa gång!:mad:

Det är dock inte helt ovanligt att hästarna biter sig i tungan av olika anledningar, så det känns inte helt nödvändigt att hetsa upp sig så över just denna bild...

Om du läste texten till bilden så vet du varför going Kronos såg ut på det där viset!!!!!!!!

Hästen bet sig i tungan till följd av en kraftig uppbromsning som varit nödvändig om de inte skulle ha kraschat in i ett par andra ekipage. Blodet lär dessutom vara uppblandat med en hel del lödder och således ser skadan tusen gånger värre ut än den är. Läs artikeln.

Har ingenting med bettet att göra, vad jag vet (men jag har aldrig brytt mig om Goings betsling, så rätta mig gärna om jag har fel) är det ett helt vanligt travbett.

Några i denna tråd säger att man måste ha lite skarpare bett för att få stopp på hästen i dessa situationer - frågan jag ställer mig är dock - ska man öht tävla på detta sätt när man inte kan få stopp på hästen utan dessa?
Bara en fundering ... jag är inte för att förbjuda trav.

Tvådelat bett är inte speciellt skarpt. Käkbettet är inte heller skarpt. Värre är det med alla som rider med pessoa bett som inte kan hantera det. Då kan vi börja snacka skarpt för hästen. Om du kollar när man tränar travare så har man bara ett vanligt tvådelat travbett ingen käk eller så det används bara vid tävlingar och snabbjobb. Som sagt provkör en travare så får du känna hur det känns. De flesta inom travsporten är väldigt mån av vad hästen använder vid race. Going cronos bet sig i tungan det kan vilken häst som helst göra. Varför det blöder kraftigt är ju för att han har tungband. Vad använder du själv för bett på din häst?

Alla dessa prylar som man "måste" ha för att hindra hästen från att agera på ett för den naturligt sätt, för att hindra den från att protestera mot smärta, för att den inte ska gå omkull när den körts så orken tagit slut osv.
Mäkta konstigt att dessa prylar inte behövs i annan körning? Där kan man köra hästen ändå.

Konstigt är det.

LIA

ett korkat inlägg, enligt mig.

de som inte kan nåt om trav har ingen anledning att posta inlägg om detta öht.
det är som om jag skulle säga nåt om western, för det kan jag inte ett jäkla skit om.

en häst som inte vill gå på travet visar detta i ett tidigt skede, och det finns väl ingen som startar en häst som inte vill sringa, då blir det inga pengar.

trav är en lite annan sport än "annan körning" . travhästen är gjord för att prestera max, och de har även "huvud" som gör att de vill det. och som du (förhoppningsvis) vet så är det inte lätt att säga emot 500 kilo som är starkare än dig att den inte får.

det finns många regler om vad man inte får ha för betsel inom travet.
vilket är då värst: man har ett två eller tredelat bett, checkbett och tungband (som hindrar att hästen sväljer tungan och kväver sig, eller lägger den över bettet- blir svårstyrd och orsakar olycka)
eller att man tar ett pessoabet, kedjebett, osv som är tillåtna inom ridsporten?

och förresten, det är inte "naturligt" för hästen att ha ryttare på ryggen heller.

Senast ändrad:

Tvådelat bett är inte speciellt skarpt. Käkbettet är inte heller skarpt. Värre är det med alla som rider med pessoa bett som inte kan hantera det. Då kan vi börja snacka skarpt för hästen. Om du kollar när man tränar travare så har man bara ett vanligt tvådelat travbett ingen käk eller så det används bara vid tävlingar och snabbjobb. Som sagt provkör en travare så får du känna hur det känns. De flesta inom travsporten är väldigt mån av vad hästen använder vid race. Going cronos bet sig i tungan det kan vilken häst som helst göra. Varför det blöder kraftigt är ju för att han har tungband. Vad använder du själv för bett på din häst?

Jag kan inte mycket om trav - bara ridit några travare.
Jag har ingen egen häst (är medryttare) men använder ett tvådelat tränsbett på ena travaren och ett tredelat på den andra - ingen nosgrimma på någon av dem fast båda får ganska mycket motor utomhus.
Jag tänker mest på att om man inom travlopp behöver allt det där för att kunna få stopp på hästen - då måste det väl göra ont för att "väcka" hästen när tävlingsinstinkten sätter igång.
Ska man då köra travlopp på det sättet eller helt enkelt bara träna trav för skojs skull?

Återigen är jag inte för att döma ner en hel sport men detta är lite jag funderar på - om man inte som man (borde) inom ridsporten bara utsätta sig för såpass höga krav att man klarar att hantera hästen med ganska enkla hjälpmedel. Men vad ett enkelt hjälpmedel är det svårt att dra en gräns för - lite svårt att bara rida med halsring på många hästar. :D

Jag tänker mest på att om man inom travlopp behöver allt det där för att kunna få stopp på hästen - då måste det väl göra ont för att "väcka" hästen när tävlingsinstinkten sätter igång.

Har man inte oftast huvudlag eller träns på en häst just för kontrollens skull? Det som Going har på sig på bilden är ett standarutförande. Ett vanligt tvådelat bett, precis som på en familjehäst, och sedan ett käkbett för att hålla upp huvudet och ge stöd när hästen blir trött.

På vilket sätt "behöver" man bett mer inom travet än inom andra hästsporter?

Att han blöder beror inte på utrustningen, den har han ju haft många gånger. Han bet sig i tungan när det höll på att hända en olycka helt enkelt.

Okej, som sagt så är jag inte insatt. Jag tyckte bara det såg mycket ut med tre saker i munnen. Blodet reagerade jag inte så mkt på. :o Då hästar kan bita sig i tungan även om de går i hagen.
När jag läste ouzos inlägg så trodde jag att käk användes på tävlingar enbart för att man skulle få hästen att "lyssna" bättre.

Jaha, nejdå, inte alls. Det finns även hästar som tävlar utan käk. Generellt har man det för att få upp huvudet och få hästen att länga stegen. Tänk dig en häst som en banan. Om man lägger böjen uppåt, finns det mkt plats för benen under. Lägger man böjen neråt blir det trångt.

Jag kan inte mycket om trav - bara ridit några travare.
Jag har ingen egen häst (är medryttare) men använder ett tvådelat tränsbett på ena travaren och ett tredelat på den andra - ingen nosgrimma på någon av dem fast båda får ganska mycket motor utomhus.
Ska man då köra travlopp på det sättet eller helt enkelt bara träna trav för skojs skull?

Återigen är jag inte för att döma ner en hel sport men detta är lite jag funderar på - om man inte som man (borde) inom ridsporten bara utsätta sig för såpass höga krav att man klarar att hantera hästen med ganska enkla hjälpmedel. Men vad ett enkelt hjälpmedel är det svårt att dra en gräns för - lite svårt att bara rida med halsring på många hästar. :D
De går ju lite snabbare i trav o då krävs det väl lite mer handkraft för att få stopp på hästen när en olycka är på väg att hända.
SOm tur är så händer det inte så ofta inom travet.
Ok en del blöder i munnen ibland, men det är inte pga bettet utan just att dom biter sig i tungan.

Käkbettet har ingen större inverkan i munnen. Det finns bettlösa käkar oxå som löper under hakan eller på andra vis oxå för den delen.

Han har ett helt vanligt travbett. OM det är rakt, två/tredelat eller om det är nån annan krusedull på det, det vet jag ej.

Okej, som sagt så är jag inte insatt. Jag tyckte bara det såg mycket ut med tre saker i munnen. Blodet reagerade jag inte så mkt på. :o Då hästar kan bita sig i tungan även om de går i hagen.
När jag läste ouzos inlägg så trodde jag att käk användes på tävlingar enbart för att man skulle få hästen att "lyssna" bättre.
Den tredje saken du kanske såg i munnen var säkert ringarna där på sidan. Men det är inget som man har i munnen. Det är en spärrgrimma o ringarna är till för att fästa en stång i om man behöver det. Men denna häst har ingen sådan.

Alltså. Jag måste få fråga, jag har funderat massor kring det här med trav (har knappt någon erfarenhet av det själv). Det första jag tänker på när jag hör ordet trav är "Nej". Ingenting för mig. Ingenting jag skulle utsätta min häst för. Jag erkänner att jag har mycket fördomar vad gäller travet (trots att jag, som sagt, knappt har någon erfarenhet av det..).

Jag tycker att alla dessa grejer som stoppas i hästens mun ser väldigt obehagliga ut. T.om. mer obehagliga än "vanliga" betsel. Hästarna verkar så heta att de skulle kunna sprängas vilken sekund som helst. Jag har även praktiserat med hästfolk (equiterapeut bl.a.) och då har vi farit ut till travtränare.

I travstall nr 1 var alla hästarna ouppfostrade. En fick ägaren hålla fast i underläppen för att den inte skulle bitas. Den bet alltså allt den fick tag i, gärna människor om de fanns inom räckhåll. Ägaren satte sig och rökte i stallet. Hela stallet såg allmänt risigt och smutsigt ut. I travstall nr 2 var i princip alla hästarna ofräscha. Ägaren pratade om att h'n varit in på klinik och sprutat kortison här och sprutat kortison där, sedan kört, hästen blev halt, sprutat här, sprutat där osv. osv.

Jag har aldrig sett eller hört något liknande i något ridstall, även om jag är dundersäker på att det finns sådana här även inom ridningen, utan tvekan. Men samtidigt känns det som att det är i travet "det här" är vanligast. Det jag reagerade mest på är att hästarna inte fräscha men de körs ändå. De stall vi var till kan ju ha varit riktiga rysare, och jag säger absolut inte att det ligger till så här i de flesta travstall, det jag säger är att av de erfarenheter jag har, och det man hör, läser och ser, så känner jag bara att jag inte vill ha något med travet att göra.

Men som exempel, som Ouzo sa: "Men jag frågar dig har du kört en travare och känt hur starka de är? Det är inte skoj när de drar iväg och man inte har rätt grejer på. Rätt svårt att få stopp på en häst som bestämt sig för att sticka. Eller ja om den börjar tävla med sin kompis."

Är detta verkligen något man vill? Att ha en häst som inte går att få stopp på om man inte har "rätt grejer" (tränsbett, käkbett och tungband, tror jag det var..)? Ärligt talat förstår jag inte. Nu är jag ju ridmänniska, och jag vill ha samarbetsvilliga, lyckliga hästar som svarar på så minimala hjälper som möjligt, och att få stopp på hästen är verkligen prio nr. 1.

Ja, hela trav-världen är så främmande för mig så jag kan liksom inte förklara det.

Istället för att bli arg, svara på mina frågor och få mig att tycka annorlunda. Detta är som sagt inga fakta, utan helt enkelt mina tankar och funderingar.

jag tycker att det inlägg var bra skrivet, en bra atmosfär och inte så "travmännsikor är dumma i huvet" som en del kan vara.

har man inga bra erfarenheter av trav är det ju inte lätt att veta annorlunda.

men tänk såhär:
en travhäst är hanterad från första stund.
ofta är de mer hanterade som ettåringar än vad ridhästar är som treåringar. de har ofta bara gått i hage. Eller "på bete" kallar ni väl det:smirk:
man pulsar för att se så att inte hästen överanstränger sg, och man märker om den blir onormalt trött för jobbet den har gått.

inridningen görs genom att man hoppar upp - klart. de är sammarbetsvilliga och ser det naturligt att arbeta. Till skillnad från alla istadiga ridhästar som protesterar så fort det blir jobbigt.

en seriös travtränare är noga med att hästarna har springvilja och tas om hand väl. De hältundersöks ofta och görs vid när de är halta.
Att starta en halt eller sjuk häst gör väl ingen, då blir det inga pengar. Blodprov tar väl de flesta.
När hörde du nån ridmänniska som tog blodprov på sin häst även att de inte verkar sjuka?

jag tycker att det är oftare man ser bortskämda och "tetiga" hästar hos ridfolk. de tycker att deras hästar är deras bäbisar,osv.

en olycklig häst är ingen bra häst. en olycklig häst springer inte in några pengar.
vart bor du? det finns inget travstall där du kan praktisera ett par veckor eller så?
jag var eg ridmänniska också först, sen började jag som timanställd i et travstall. och oj vilket bra drag det var!
aldrig trodde jag at jag skulle lära mig så mycket! om sårvård, anatomi, exteriör, utrustning osv!

sen givetvis fins det tränare/ägare/vårdare som inte ska ha häst öht, men det finns det inom alla grenar.

Man tävlar inte i trav för kul(Inte på högre nivåer iaf) utan för att man vill vinna pengar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama