Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Tidningen Ridsport publicerar idag bilder på ett holländskt ponnyekipage som på EM longerar sin ponny "extremt inspänd". Ridsport hade bland annat mailat runt till ett antal svenska dressyrtränare med ponnyanknytning och velat få någon slags respons, en enda hade uttalat sig.

Tror ni att sådant här förekommer på ponnynivå i Sverige? Varför vågar inte tränare uttala sig på en konkret fråga?

Jag har iaf inte sett något liknande i Sverige och då tittar jag på en hel del träningar.
(Vi skippar namn och sådant, så får tråden förhoppningsvis ett liv)

Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Tycker verkligen inte att det där är rätt väg till framgång.
Visste inte ens att man fick longera sina hästar inspända på dressyrtävlingar (eller är det bara här i Sverige det inte är tillåtet?)!
Och hur ska ponnyryttare få en bra förebild när någon i toppen gör sådär:confused:

Jag vet iaf att jag kommer aldrig longera några hästar på detta sätt.

//D.C.

Finns ju i nätupplagan så det är bara att titta.

http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/read.php?f=1&i=22151&t=22151

Den är så inspänd att gjorden glidit fram över manken och man undrar hur kort det var INNAN den gled:crazy:

Vet inte alls ang hur vanligt det är eftersom jag numera har cirka noll kontakt med ponnydressyr öht. Men om hopptränare sätter gramaner i händerna på barn (och givetvis gör föräldrar det också) så varför inte:cool:

Förstår inte syftet med inspänningen eftersom i det läget borde ponnyn mest gå baklänges för att komma undan trycket.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Helt sjukt! :mad: Vad vill man uppnå med sån träning? *nån kanske har nån teori* Enligt mig är det helt meningslöst och dumt, varför liksom? Och enligt mig ser inte ponnyn ut att jobba så bra på ridbilden heller... Ryggen ser ju sänkt ut, kanske kan komma sig pga "träningsmetoden"?

Idiotiskt enligt mig:cool:

Men hjälp.. hur förväntar dom sig att den ska kunna arbeta där? :crazy: Den får ju knappt luft...

:eek:
Det där är ju helt sjuk!! Jag hopas verligen inte det där är vanligt förekommande.

FY F*N! :mad:

det där är helt enkelt vidrigt och djurplågeri. har inget med träning att göra öht!!

Det där var något av det sjukaste jag sett :eek:. Fy fan, och såna kallar sig djurmänniskor :(. Gör ont att se....

Ja, något mer går inte att säga: fy f**n

Och för att svara på TS frågor: Tyvärr skulle jag tro att sånt förekommer även i Sverige, men kanske mer bland de som önskar tillhöra eliten än de som redan är där. Jag har visserligen aldrig sett det, men jag har sett vilket enormt tryck som kan ligga på vissa ponnyryttare vars föräldrar köper en kanonponny och tror att barnet automatiskt ska vinna EM med den. Då skulle något sånt här kunna förekomma. Man har ju sett vilka metoder en del storhästryttare i eliten använder och tänker att det kan vara bra metoder för snabba resultat.
Men jag hoppas såklart att jag har fel.

Senast ändrad:

men oj! det där är ju den sjukt fina power boy avkomman?
power and paint har jag för mig att den heter.
USCH USCH.
så fin häst ska inte behöva gå då (ingen annan heller)

Jag har iaf inte sett något dylikt, fast vad folk gör hemma för sig själva vet man ju inget om.

fy fan vad hemskt:mad: när tävlingar, ära och pengar styr människor sådär mycket så har det gått för långt.

Det är helt hemskt vad folk kan göra i sin tävlingshets:eek:

Jag mår riktigt illa av att se det :crazy::cry:

Jag har sett inspända ponnyer, men aldrig så där.
Det där är gränsfall på djurplågeri anser jag, men det behövs en del acceptans från hästen att kunna gå så där. Jag tänker att man tänjer den, spänner in mera och mera och mera.

Det känns ju inte förvånande att bara en har uttalat sig.'
Tacka vet jag MG, som skrek högt över att ponny ekipagen måste lära sig rida från grunden.

Jag blir totalt mållös... :eek: :crazy:

Och att ingen svensk tränare förutom en kan säga vad de tycker?! :eek: Det är ju f*n nästan ännu värre!! Hur kan man inte ha något att säga om det...Vart är världen på väg?!

Här märks det hur mycket man aktar sig för att trampa "fel person" på tårna, så tolkar jag tystnaden iaf...

Även om man inte vill uttala sig om enskilda ekipage tycker jag att man ska ha civilkurage nog att säga ifrån om man tycker att träningsmetoden är felaktig. Och någon tränare därute lär ju tycka det...

Men när man sticker ut hakan får man betala ett ganska högt pris om man har otur. Annars skulle nog uttalandena hagla - dressyren är ju inte "mellanöstern" bara här på buke. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka