är pigg häst BRA ? :o

R

Reew

det stog i en annons att hästen var pigg ute i skogen, är det posetivt eller negativt??
Vad anser du ? :)
Jag vill gärna ha denna häst, synd om det skulle vara negativt? :o

Tack för svar !:bow:

Sv: är pigg häst BRA ? :o

Det beror väl helt på vad man gillar. Det är upp till dig, med andra ord. Står det pigg i skogen så finns det en risk att hästen blir het när man rider ut och det är kanske inte så roligt men är den just pigg och glad och gillar att springa så får man ju fundera på om det är en sån häst man vill ha, eller en liten slöfock.

Jag gillar pigga hästar.

Låter ju som en rolig häst att rida ut! :laugh: Pigg brukar jag se som framåt och nyfiken, med egen motor (= går fram i alla gångarter utan att du behöver driva spec mycket) utan att vara just het som många kan se som negativt! :)

Senast ändrad:

Det är så himla individuellt vad som uppfattas som en pigg häst eller inte, det kan vara alltifrån en häst som för dig kanske känns lagom framåt, till en häst som du kan uppfatta som het.

För att du ska kunna veta om det är negativt eller positivt för dig, så tycker jag att du ska prova att rida ut på den innan du köper den, eftersom just det här fått dig att vela :).

Lycka till!

Beror på ens egen bedömning,pigg kan vara allt från att vara alert till att dra på för fullt.Personligen så föredrar jag pigga och vakna hästar som lätt reagerar för hjälperna.Om jag vore du så skulle jag åka och provrida och givetvis både testa den på banan och i skogen.Lycka till.

Hellre en pigg häst än en slö. Hästen ska vara självgående så man slipper sitta å banka.
Sen ska den ju vara pigg på ett bra sätt, lyda ryttaren och inte sticka titt som tätt.

Folk lägger olika vikt vid ordet pigg. En pigg häst är för mig inte samma som en het. Den pigga hästen gillar att springa och gör det gärna medan den heta hästen blir mer okontrollerad om den inte får utlopp för springandet. Typ. Så jag hade provat att rida ut och se hur det känns.

Beror väl på, alla tolkar ju på sitt sätt. Men pigg är inget negativt för mej :). Jag skulle säga att min häst är pigg (fullblod) hon är alltid med framåt och ingen häst som går och sover, men för det försöker hon ändå inte springa iväg så fort man släpper på tyglarna.

Min häst är ändå stabil samtidigt som hon är pigg, visst hon kan fjanta sig om hon har överskottsenergi, men hon hoppar inte för minsta lilla sak :).

Pigg: framåt, vaken och oftast arbetsvillig
Het: väldigt framåt, ligger på bettet, försöker öka

Så för mej är det skillnad mellan Het och pigg, men tkr absolut du ska provrida hästen om du är intresserad :)

Många skriver pigg när de egentligen menar het.
En het häst anser jag vara negativt eftersom jag i det lägger in en häst som bara springer på, hänger sig i bettet istället för att ta stöd och inte lyssnar på ryttaren.
Medans en pigg häst är positivt, den är vaken och med och är gärna med på en galopptur och den är kontrollerad även om hästen galopperar allt vad den har.

En het häst kan vara för dåligt grundriden eller helt enkelt ha det temperamentet.

Ring och prata med dem om vad just deras definition av pigg är.

Som många andra skrivit så är "pigg" ett ganska luddigt uttryck. Hästen kanske blir stark och springglad, och för att få det låta positivt kan man skriva pigg. Personligen kopplar jag 'pigg' till en glad häst som bjuder framåt och gillar att arbeta. Provrid, och gärna ute i skogen så du får känna efter om du klarar av hästen på egen hand :) lycka till o grattis till att du hittat en häst du trivs med!

i en annons hade jag nog tolkat "pigg" som en omskrivning för att hästen kan bli het :p men å andra sidan så vet man inte vad säljaren lägger in i ordet, så det bästa är väl att provrida och se, helt enkelt.

jag personligen vill ha en häst som går fram när man är ute, den får gärna vara av det piggare slaget och tycka om att springa, men samtidigt vill jag inte ha en hysterisk sak som inte klarar av att skritta på lång tygel.

å andra sidan - mycket beror på ryttaren och hur hästen är riden.

Det beror på vad du gillar. Vill du ha en snäll häst du kan lita på "i alla lägen" så ska man vid en provridning be ägaren att sitta upp och galoppera lugnt och fint på ett stort fält på hästen, öka och minska galoppen om vartannat.

Fungerar detta så fungerar nog hästen i det mesta!

Min häst är pigg, och med det menar JAG att han har egen motor, mycket energi, att han är glad och tycker om att gå.
Däremot är han inte HET, vilket jag tycker är nåt helt annat.
Han är mjuk och följsam, lyssnar och lyder hjälperna.

Precis så som jag vill at han ska vara :)

det stog i en annons att hästen var pigg ute i skogen, är det posetivt eller negativt??

Då är frågan om den blir het, det tycker jag är jobbigare. Min är väldigt pigg men också väääldigt het, det blir jobbit att rida ut på honom tillsammans med andra eftersom han kör på som bara ***. Men jag skulle ta det lite positivt men fortfarande fråga om den är het, dessutom är det ju en sak man kan försöka jobba på om den nu skulle bli okontrollerbar :)

Om det står i en annons skulle jag gissa att det är en omskrivning av het. I annonser försöker man ju beskriva hästen på ett sätt som uppfattas som mer positivt och därför hade jag tolkat det som att säljaren vill varna för att hästen kan vara lite för het och därför inte lämplig för en mer försiktig ryttare. Hade den bara varit lite pigg och glad hade de inte behövt skriva något om det alls.

MEN som sagt är det upp till dig vilken sorts häst du vill ha, kanske är du rutinerad och klarar av hästen bra och då är det ju inget problem. Testa att rida ut den och känn efter själv.

Hellre lite pigg än slö.
Pigg och framåt eller pigg och okontrollerbar?

En pigg häst är ju oftast glad och positiv, och eftersom det stod att den var pigg i skogen, betyder nog det att den tycker det är kul. ;) Sen beror det ju på vad du tycker och hur erfaren du är, en nybörjare tex. skulle kanske behöva en lite mer lugn häst, men ring och hör med säljaren eller åk dit och provrid, så märker du snart hur pigg den är och om det är ngt problem för dig.. :d Själv tycker jag det är mkt roligare att rida pigga hästar än lite latare.. :p

Det beror ju helt och hålet på dej ,och hur dom menar i annonsen. för om hästen blir pigg så den bara skenar, och den inte går att få stopp på, då är det ju negativt men är den bara pigg, glad och framåt, då är det ju hur kul som helst :banana:

Det beror ju på vad du själv gillar för sorts hästar. Som många andra sagt så är det negativt om hästen t.ex skenar i skogen, men positivt om den har egen motor och tänker framåt.

Personligen älskar jag pigga hästar och sitter hellre och bromsar istället för att ständigt behöva driva framåt ;)

Hellre en pigg häst än en slö. Hästen ska vara självgående så man slipper sitta å banka.
Sen ska den ju vara pigg på ett bra sätt, lyda ryttaren och inte sticka titt som tätt.

Så tänker jag med :D
Jag vill inte ha en häst jag måste driva konstant. Den ska gå framåt och bjuda själv. Sen är det klart att man måste kunna reglera farten, men självgående ska den vara.

M-oaa

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 842
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka