Är ni lika arga?

L

linnea 82

Jag blir så jäkla trött:( :( :( Nu har jag fått börja stalla in mina under den värsta tiden på dagen.Känns som jag lever i stallet.Går ner 3 ggr.per dag för att smörja och spraya.Har tappat lusten och hästarna njöt när de fick komma in i stallet.Jag har provat switch,renons,rb86,showmaster och även gjort massa egna medel.Inget funkar:confused: Salvor har jag provat renons kräm,skillingaryd,nylanders och aloe vera.Nu är jag så trött orkar inte slänga ut mer pengar på medel.Var bara tvungen att skriva av mig nån som känner likadant?
 
Sv: Är ni lika arga?

Flytta till Skånska slätten - där blåser flug-uslingarna väck! :bump: :idea:
 
Sv: Är ni lika arga?

Jag använder Föllinge MD och måste säga att den funkar i alla väder, har kombinerat den med switch och hästarna verkar klara sig fint på detta.
 
Sv: Är ni lika arga?

Vart kan man köpa den?Tycker du switch funkar mina var fulla med knott igår kväll trots att det bara var en vecka sen jag behandlade:(
 
Sv: Är ni lika arga?

Jag vet hur du har det, sådär brukar mina somrar vara. 8 - 9 på morgonen är hästarna hysteriska av bromsarna och vill in, brukar kunna gå ut vid elvatiden igen. Himla kul *inte* Och inga salvor/sprayer/smörjor/täcken i världen hjälper, jag har provat rubbet i princip.

I år dock är det riktigt drägligt *chockad* Jag vet inte vad som hänt, men inte ens bromsen har hittat hit, utan bara knotten, myggen & flugorna, och de är inte så blodtörstiga de heller? Bara njuta sålänge det varar, snart är det nog dags att vända på dygnet och stalla in igen *sucka*

Om bara unghästen kunde börja våga använda lösdriften igen *drömma* då slipper jag ta in..
 
Sv: Är ni lika arga?

Vart köper de det?Tycker du switch funkar?Mina var fulla med knott igår kväll trots att det bara var en vecka sedan jag behandlade:(
 
Sv: Är ni lika arga?

På sommaren är det inte alls lika kul att ha häst. Alldeles för mycket gräs överallt för dom att äta, alldeles för varmt för att rida och alla jävla flygfän som biter och irriterar.

De dagar det är som värst längtar jag bara efter hösten!
 
Sv: Är ni lika arga?

Boj skrev:
Jag använder Föllinge MD och måste säga att den funkar i alla väder, har kombinerat den med switch och hästarna verkar klara sig fint på detta.

Var kan man köpa Föllinge MD?
 
Sv: Är ni lika arga?

Alexandra_W skrev:
Jag vet hur du har det, sådär brukar mina somrar vara. 8 - 9 på morgonen är hästarna hysteriska av bromsarna och vill in, brukar kunna gå ut vid elvatiden igen. Himla kul *inte* Och inga salvor/sprayer/smörjor/täcken i världen hjälper, jag har provat rubbet i princip.

I år dock är det riktigt drägligt *chockad* Jag vet inte vad som hänt, men inte ens bromsen har hittat hit, utan bara knotten, myggen & flugorna, och de är inte så blodtörstiga de heller? Bara njuta sålänge det varar, snart är det nog dags att vända på dygnet och stalla in igen *sucka*

Om bara unghästen kunde börja våga använda lösdriften igen *drömma* då slipper jag ta in..
Man tycker ju att de ska slippa stå inne under sommaren:( Har för mig att det är mycket värre denna sommar men jag kanske bara inbillar mig?Nej det är nästan värre att ha häst på somaren än på vintern.Hoppas att bromsen håller sig borta från dig så kanske åtminstone dina får vara ifred:crazy:
 
Sv: Är ni lika arga?

Jag har haft på Switch, Renons, Mygg & sånt och Skillingaryd. Det fungerar inte. Enda sättet att slippa eländet och betydligt billigare är att köpa flugtäcke.
Medlen är så dyra och fungerar inte på bromsen dessutom blev min häst bränd av Skillingaryden trots att han stog inne hela dagen och var ute endast på natten!
Skaffa täcke!
 
Sv: Är ni lika arga?

Min går ute dygnet runt med Switch, tar på 10 ml per vecka efter först dosen på 30 ml som satt 2 veckor. Där han har småsår och blämmor tar jag på en creme som heter Dermogreen innehåller teetreaoil och är läkande samt insektsavstötande. Funkar super här i alla fall, utanför Linköping.

WB
 
Sv: Är ni lika arga?

Satte på switch för en vecka sedan bara men tyvärr inget resultat
 
Sv: Är ni lika arga?

supergladis skrev:
Jag har haft på Switch, Renons, Mygg & sånt och Skillingaryd. Det fungerar inte. Enda sättet att slippa eländet och betydligt billigare är att köpa flugtäcke.
Medlen är så dyra och fungerar inte på bromsen dessutom blev min häst bränd av Skillingaryden trots att han stog inne hela dagen och var ute endast på natten!
Skaffa täcke!
Jag har täcke men problemet just nu är att de ger sig på juver och skap mm.ställen där täcket inte täcker.Knotten verkar de inte alls bekymrade av kan det bero på att de inte har så tunn päls som vissa hästar?De kanske inte kan bita sig igenom så lätt?De kan ha mycket knott på sig men inget viftande med vare sig svans eller öron det är på kvällen de ser helnöjda ut.Knepigt.Jag har dessvärre hittat mycket djur innanför täckena och hästarna blir som galna för att de inte blir av med dom
 
Sv: Är ni lika arga?

linnea 82 skrev:
Vart kan man köpa den?Tycker du switch funkar mina var fulla med knott igår kväll trots att det bara var en vecka sen jag behandlade:(

Kan inget annat än att tycka synd om er. Tänkte skriva testa skillingaryd, men det hade du visst redan .(
 
Sv: Är ni lika arga?

Japp, somrarna är inte bara roliga... Hos oss är det nog så att hästarna är inne mera på sommaren än på vintern... Och jag anpassar min semester efter broms-säsongen så att jag kan ta in-ut hästarna enligt behov.

Medel brukar inte hjälpa här heller, utan det enda som funkar är att springa mellan hagarna-stallet med hästarna och låta dem stå inne när insekterna är på topp.

Bromsarna brukar punktligt komma hit vid midsommar för att ha en topp under juli månad, sen under augusti är det ok läge med bromsarna. Men då kommer knotten i stora sjok morgon och kväll och under hela höstarna kan jag inte släppa ut hästarna direkt från morgon utan de får stå inne till förmiddagen när knotten försvunnit frö några timmar.

Våra knott struntar helt i Switch också, tyvärr. Bromsarna vi har struntar i ALLT. Skillingaryd salva är bra att lägga tjockt på insektsår för då slipper de små j*vlarna inte dit och äta mera i såret.
 
Sv: Är ni lika arga?

Jag håller med! På sommaren är det verkligen besvärligt att ha häst. Hösten september/oktober är det så skönt när bromsarna har försvunnit dom små :devil: ...

Sen kan inte jag fatta, vart jag än åker med bilen så är hästarna ute i sina sommarhagar som ligger lååångt ifrån ett stall. Varför klarar alla andra hästar att vara ute när mina blir helt uppätna av alla aggresiva insekter?!?!:confused: :cry: Dessa hagar ligger i princip granne med mina...

Jag har kollegor som har hästar. Dom åker iväg med sina hästar och släpper dom på bete där det ingår daglig tillsyn men ingen möjlighet att ta in hästarna. Inte ens ett skjul. Sedan åker kollegorna på semester i några veckor till typ Gotland eller Falsterbo...:eek:

Har jag missat något?!? Skulle aldrig fungera för mig att åka på semester i Juli...
 
Sv: Är ni lika arga?

jag har gett upp på allt vad salvor och sprayer heter.
jag kör stenhårt på eksem/flugtäcke istället.
det funkar för mig och min häst. kanske för dig med?
 
Sv: Är ni lika arga?

Jag använder endast Switch på mina pållar, för fästingarnas skull..De går ute dygnet runt och verkar faktiskt inte ta skada av det! Det är ju faktiskt naturens lag, det här med insekter..Förstår att vissa hästar tål mer och vissa mindre, men hur har de klarat sig innan alla dessa medel kom till??? Tillverkarna av dessa medel tjänar ju multum på ngt som inte fungerar.. Se på alla andra djur som lever ute på somrarna, typ kossor..de klarar ju sig..
 
Sv: Är ni lika arga?

Frida 78 skrev:
Jag använder endast Switch på mina pållar, för fästingarnas skull..De går ute dygnet runt och verkar faktiskt inte ta skada av det! Det är ju faktiskt naturens lag, det här med insekter..Förstår att vissa hästar tål mer och vissa mindre, men hur har de klarat sig innan alla dessa medel kom till??? Tillverkarna av dessa medel tjänar ju multum på ngt som inte fungerar.. Se på alla andra djur som lever ute på somrarna, typ kossor..de klarar ju sig..

Jag pratade med min svärmor och svärfar i helgen om bromsar. Vi konstaterade att antalet bromsar och framför allt de jättestora bromsarna är fler och mer vanliga nu än för 20 år sedan. Jag tycker att det var mycket lättare förr...är det någon som håller med?

Kossorna har väl det där jättestarka medlet i "lapparna" som de har piercade i örat...eller? Fåren har en jättetjock "päls" osv...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma...
2
Svar
39
· Visningar
6 863
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 576
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp