Nu är jag trött på all skit!

Sv: Nu är jag trött på all skit!

Ett år använde jag PROB, men hästen fick stora sår av det (och PROB hävdade att det inte berodde på deras produkter, skulle ju se illa ut i marknadsföringen :grin:). .

OT men så fick min hund med!
Han hade fått typ våteksem och jag blev rekommenderad PROB schampo.
Dagen efter tvätt hade han ett stort sår i pannan:crazy:

Gav bort den flaskan till en kompis som tyckte det va jättebra för dennes eksemhäst.

Så visst - HELT individuellt.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

kontaktade du PROB? De hävdar ju att det är garanti på alla grejer, men det verkar vara extremt svårt att utnyttja det. Grejerna kostar ju en hel del, så när man får så extrema reaktioner vill man ju gärna rapportera det. Men när jag pratade med kundtjänst bara käbbade de bort det och hävdade att det inte alls berodde på PROB utan på något annat.. Jag har ärligt talat undvikit ekholms sedan dess, och avråder andra från att prova.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Atarax.

Kan funka, min erfarenhet är att det gör det - och snabbt. Hade en ponny med grav exem. Han sket i att äta, han bara kliade sig och han kliade sig sönder och samman. En kvart efter första dosen slutade han kliade sig. Istället för att stå och gnugga sig non-stop mot tex krubban, så drog han mankammen en gång mot den en gång och sedan räckte det på länge. Så från 90% kliande gick han till 5%.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Atarax.

Kan funka, min erfarenhet är att det gör det - och snabbt. Hade en ponny med grav exem. Han sket i att äta, han bara kliade sig och han kliade sig sönder och samman. En kvart efter första dosen slutade han kliade sig. Istället för att stå och gnugga sig non-stop mot tex krubban, så drog han mankammen en gång mot den en gång och sedan räckte det på länge. Så från 90% kliande gick han till 5%.

Vad är Atarax??
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma som håller på att totalt klia sönder sig! Jag har (nästan) provat alla sorter: prob, AVS-nånting (?) natural cream, nylanders, Aloe vera, nån sorts tjärsalva, Helosan, Horsol, Dermosol, Aloe Veterinary Formula och så vidare och så vidare..... Som sagt, nästan ALLT! Inget har hjälpt min stackars pålle :( Och verkligheten ser ju ut som sådan att allt detta blir DYRT i längden. Vet inte hur det är med er andra men jag har inte 1 miljon att slänga ut på en massa strunt som inte fungerar (kanske jag inte ska ha häst nu då eftersom jag inte har råd, som någon annan sade till mig för en tid sedan ;) )
Nu tänker jag satsa på att försöka göra egen salva eller olja. Men sitter och funderar på vad jag skulle kunna använda som bas.... Någon som gör egna smörjor till hästar? Vad använder ni som bas? Kan man ta.... till exempel vanlig hudkräm för människor (naturligtvis parfymfri!) eller helosan? Bivax läste jag någonstans, men är det vanliga bivaxplattor som man använder då man gör ljus??? Eller finns det något annat bivaxplattor? :confused:
Tacksam för alla tips och råd!

Som jag skrev in tråd innan......Min blev bättre av få en huva med öron, den som tillhör HÖÖKS eksemtäcke. Såklart också tvätt med hexocil schampo och en blandning av hydrocortisoncreme och decubalcreme. Sen bara underhålla med decubalcreme varje dag. Det gäller att hålla mankammen mjuk!!! Helosan tränger inte in i huden så bra, Decubal är toppen.Tvättar gör jag en gång i veckan eller när jag märker att han börjar klia sig. Dessutom har han ett stort skjul att gå in i när det är som varmast. Han står där flera timmar om dan, sen vill han in i stallet när insekterna kommer. Jag tror även att eksemet mildras av kyla så takfläkten får gå hela natten och täcket måste AV om natten och lufta huden,
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Nä det gjorde jag faktiskt inte, tänkte liksom inte så långt:o
Visste inte att dom hade garanti heller, men skulle iaf kunna maila dom och berätta vad som hände.

Hade ju inget direkt bevis att det va PROB´s fel men jag hade ju inte gjort något annat än tvättat hunden med det, och det kom inget mer sår sen heller.
Tvättade sedan med veterinärens utskrivna schampo utan att hunden fick fler sår...
Så min egna slutsats blev att inte använda PROB nå mer.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Ja, PROB lämnar tydligen bara garantin om man kan bevisa att det var det som orsakade såren. Och personen jag pratade med hävdade att det inte alls var deras produkter som var orsaken, utan att jag säkert hade använt något annat. Dessutom rekommenderade hon mig att köpa ännu mer grejer ur deras sortiment för att läka ihop såret!
Nej tack, säger jag om det.

Men säg gärna till dem, så vet de att det faktiskt förekommer att djur reagerar negativt!
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Medicin som används både för ångest och som antihistamin. På människor då, men på djur använder man det som antihistamin. Jag fick det givetvis utskrivet av veterinär. Vet bla att man ger det till hundar vid allergi.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Påminn mig att jag skall kolla i stallet. Har värdens bästa tyska olja jag använder till hästen. Hon brukar gnugga man och svans som tokig. Detta år har hon stått på box nattetid hela sommaren för första gången på20 år. Och, vi har 90% av allt tagel i behåll.


Finns typ provflaskor på 2 dl man kan beställa. Borde räcka för att se effekten.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Vi människor uppsöker läkare och djur får vård av veterinärer. Dyra läkemedel och dyra veterinärmediciner. Ser mer och mer sjukdomar / symtom som vi människor har problem som förekommer mer och mer hos våra "husdjur". Har läst bla. om vaccinets effekter på både djur och människor och det är inte något positivt som det finns att läsa om på nätet. Det vi har på huden bör vi också kunna äta. Kemikalier överallt...som orsakar massa problem för oss. Har läst någonstans att Hästhomeopater kan göra mycket nytta (informationen finns att se på nätet) sök efter artiklar, vetenskapliga artiklar om naturliga metoder, djur som verkligen har blivit hjälpta, ta hjälp av nätverket (hästmänniskor).

Ringblomssalva kan möjligtvis hjälpa är antiinflammatoriskt och fungerar utmärkt på sår också. Finns naturliga ekologiska recept på nätet.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Varför inte ringa vet och fråga om kortison?
Det är väl en allergisk reaktion det handlar om, och då lindrar ju kortison..
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Men, cortison salva på en eksemhäst är nog något man använder i yttersta nödfall och knappast för jämnan. Cortison har en hudförtunnande effekt på sikt vid längre tids användning, så det skulle inte bli mitt första val.

Skriver det här i fall någon skulle få för sig att detta är den enklaste lösningen, däremot kan den kanske bli en möjlig lösning om inget annat funkar. Men som sagt, hästen blir tyvärr ännu känsligare genom hudförtunningen.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Är inne på tredje sommaren med exemhäst så jag har väl inte hunnit pröva allt som finns på marknaden ännu men av allt jag prövat så har Pharma Summer Relief som saluförs av Horze varit oslagbart bäst hittills :bump:

Pharma Summer Relief lindrar klådan snabbt och dessutom helnar exemsåren snabbt så i kombination med exemtäcke så fungerar det riktigt riktigt bra!
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har också tänkt att på att försöka hålla huden mjuk. Blev också trött på att allt var så dyrt. Jag har tvättat ibland med bakteriedödande schampoo, smörjt med Probolja och däremellan med vanlig rapsolja, köpt på ica. Inte låtit huden torka ut.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har haft min eksemhäst i sandhage i år och hon har aldrig varit så fin i eksemet tidigare. Har provat släppa på gräs någon timme men nästa morgon står hon och kliar i boxen.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har haft min eksemhäst i sandhage i år och hon har aldrig varit så fin i eksemet tidigare. Har provat släppa på gräs någon timme men nästa morgon står hon och kliar i boxen.

Eksemhästar har rätt att få gå och beta de också. Det är inget liv att de ska gå i en sandhage pga eksem.

Knotten frodas bland högre gräs. Det gäller att vara förutseende och skydda hästen innan man släpper ut den.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Är en gräshage det enda som kan ge en häst livskvalitet? Hur gör vi då med alla fånghästar som inte kan gå på gräs. Skjuter allesammans? Om hästen slipper exemet av den enkla åtgärden så måste det vara den allra bästa lösningen som finns och jag gratuelerar både häst och ägare till detta. Det lidande som exem kan orsaka är så svårt så man i vissa fall bör fundera allvarligt på om det är djurskyddsmässigtförsvarbart att behålla hästen.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har haft min eksemhäst i sandhage i år och hon har aldrig varit så fin i eksemet tidigare. Har provat släppa på gräs någon timme men nästa morgon står hon och kliar i boxen.

undra om den hästen inte har en gräs pollen allergi
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Mycket bra tråd, nu vill jag blanda mig in. Har en exemhäst sen 10-12 år, min pärla, hästen i mitt liv men med svåra exem. Har också försökt med alla möjliga dyra medel som ofta hjälpt lite men stora otäcka exemsår, en häst som kliar sig och som knappt har varit ridbar på sommaren samt alla täcken..... som inte håller. Men denna sommar har något för mig ofattbart hänt, visst har hon kliat och surat men inte ett exemsår på hela sommaren det enda medel jag använt flitigt är Helosan samt att jag droppat Horsol några gånger mellan öronen, hon har till och med varit ute mera än tidigare dock i en nerbetad hage (vilket har gällt i flera år) och tyvärr till stor del utan sällskap hon har även haft exemtäcke på dygnet runt.

Hade en intressant diskussion med en veterinär och när han hörde min historia bara kunde förklara det med att fodret är något bättre anpassat till exemhästar o ponnysar i stallet där jag nu står och att de blir utfodrade fler gånger per dag kan ha betydelse.

Känner mig så glad och förbryllad, vill veta vad som gott rätt så jag kan ge min underbara häst en lika fin sommar nästa år
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Är en gräshage det enda som kan ge en häst livskvalitet? Hur gör vi då med alla fånghästar som inte kan gå på gräs. Skjuter allesammans? Om hästen slipper exemet av den enkla åtgärden så måste det vara den allra bästa lösningen som finns och jag gratuelerar både häst och ägare till detta. Det lidande som exem kan orsaka är så svårt så man i vissa fall bör fundera allvarligt på om det är djurskyddsmässigtförsvarbart att behålla hästen.

Ja du, jag skulle avliva dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp