Är något fel, eller är det bara tråkigt?

Y

ymazee

Hejsan!

Min kille är lite lustig, jag bygger upp honom nu inför kommande ridning då han hade stått massor innan jag fick honom. Jag tömkör honom och longerar honom. till saken, i tömkörning är han jättepigg och framåt, han skummar massor och tycker det är toppen! Klar och full focus från början till slut. Annat är det när han får longerlinan på sig. Han blir slö, han orkar inte lyfta på benen ordentligt, han vill inte springa, han är vaken och allärt (oftast) men verkar inte alls tycka att det är speciellt skoj. Han ville inte trava idag och jag blev orolig att något kanske var fel. Han travade med tömmarna sist. Jag driver på honom och försöker men han vill verkligen inte, fick upp honom i trav lite i båda varven, då jag springer i mitten, säger trav smackar med munnen och driver med pinsken, jag hoppar verkligen själv och håller takten med munnen och försöker. Skrika på honom och bli arg funkar inte. Sist jag gjorde det backade han och höll på att stegra, han fattade inte varför jag blev arg. Ville inte skapa något dumt beteende heller. Ibland bara stannar han utan anledning. Varje sak jag säger som kan tolkas som att han får stanna, då stannar han. Focus är 0 och ligger mest på att försöka få bort flugorna eller buffa på mig när jag ska byta håll. Jag är så bestämd jag kan vara, korrigerar honom massor och berömmer honom massor. Det jobbigaste är att han stannar om man säger "Bra" för då tror han att det är bra nog och att han kan sluta. Det brukar försvinna efter en stund dock, då jag fortsätter driva.

Så är det något fel på honom, eller är det så enkelt att han tycker att det är tråkigt? :confused:

Funderade lite på om han hade ont någon stans, men kunde inte se något skumt sådär direkt och borde han inte reagera så under tömkörningen med då? Sen blir man ju knäpp och börjar leta fel på hästen, varje gång han snubblade till blev jag rädd att han var halt. Minsta lilla skumma steg han tog blev jag jätterädd. Men efteråt var allt som vanligt igen...

Man kanske kan göra longeringen lite roligare? Tips på hur, någon?:confused:

Sv: Är något fel, eller är det bara tråkigt?

En liten undran bara: Varför longerar du? Räcker det inte med att tömköra?

jo visst tömköra räcker. men jag ville variera mig lite.. för hans skull också.. sen blev jag orolig bara. Tänk om det är något fel -.- Men tömkörning på volter och serpentiner funkar ju bra... Jag kanske överoroar mig...man är ju lite fjollig med sina små pluttisar...

Kan det vara så att han tycker det är tråkigt då?:crazy:

Jag brukar varva lite. Tömkör oftast & longerar någon gång då & då. Dom tycker helt klart de är tråkigare med longering. Jag brukar ha lite lätt inspänt samt ha lite bommar att kliva över så brukar de bli mer bjudning. Så de kan mycket väl vara tråkigt enligt honom att gå runt runt runt runt :p

Du kanske brukar variera tömkörningspassen mer så att de blir roligare? Prova att hitta på mer saker när du longerar, öka och minska tempot, byt gångart ofta, lär honom att byta varv på kommando. Longera över bommar, skicka honom sicksack mellan koner, mellan hinderstöd, över pressenningar. Varva med att be honom flytta framdel och bakdel, flytta rakt åt sidan, sänka och höja huvudet etc. Lär honom att backa på kommando ute på volten. Longera över små hinder (där kan du ju passa på att longera över små hinder som ser väldigt konstiga ut, bra miljöträning :D ). När ni kommit lite längre kan du ju även börja öva på öppna och framdelsvändningar när du longerar. Det finns massor du kan hitta på! Jag lovar att han kommer gilla longering om du verkligen gör det påhittigt, låt honom aldrig trava på varv efter varv utan hitta på saker.

Det låter som att din häst helt enkelt tycker det är tråkigt att bli longerad. Men, med risk för att låta hårdare än jag menar... jag tycker det är en lydnadsgrej att hästen faktiskt ska göra som du säger även om det är tråkigt. Så säg till honom att "nu får du jobba på fast det är jobbigt och tråkigt" du kanske behöver peta till honom med pisken en eller ett par gånger så att han förstår att det är allvar.
Sen tycker jag också att du kan försöka hitta på saker som han tycker bättre om, longera över bommar eller ett litet hinder t ex. Ta promenader i skogen och (om du vill) korta ridturer i skogen också.
Men som sagt, ibland får hästen finna sig i att den måste göra tråkiga saker... ;)

I min tanke flög det upp: Vart står du placerad?
När man tömkör så hamnar man aoutomatiskt bakom hästen, även om man är lite oerfaren.
Står du precis vid bogen? Om du står lite längre fram så fungerar du som bromsande, står du lite bakom bogen är du drivande, står du vid bogen är du "neutral". Kanske råkar du stå lite för långt fram?

Jag brukar varva lite. Tömkör oftast & longerar någon gång då & då. Dom tycker helt klart de är tråkigare med longering. Jag brukar ha lite lätt inspänt samt ha lite bommar att kliva över så brukar de bli mer bjudning. Så de kan mycket väl vara tråkigt enligt honom att gå runt runt runt runt :p

Jo, klart:P vem hade tyckt att det var så kul? jag hade inte velat bara springa runt, runt. hade ett hinder en gång, men han har inte riktigt greppat vad poängen är med att hoppa, till slut fick han kläm på det, men verkade inte som om han fattade varför han skulle göra det? Han gjorde det bara för att jag bad honom om det. Bommar gillar han dock =). Han är inte superduktig men verkar tycka att det är kul, bjuder mycket bra, skummar massor och är mycket uppmärksam såfort bommarna kommer fram. Tack!:bow:

Du kanske brukar variera tömkörningspassen mer så att de blir roligare? Prova att hitta på mer saker när du longerar, öka och minska tempot, byt gångart ofta, lär honom att byta varv på kommando. Longera över bommar, skicka honom sicksack mellan koner, mellan hinderstöd, över pressenningar. Varva med att be honom flytta framdel och bakdel, flytta rakt åt sidan, sänka och höja huvudet etc. Lär honom att backa på kommando ute på volten. Longera över små hinder (där kan du ju passa på att longera över små hinder som ser väldigt konstiga ut, bra miljöträning :D ). När ni kommit lite längre kan du ju även börja öva på öppna och framdelsvändningar när du longerar. Det finns massor du kan hitta på! Jag lovar att han kommer gilla longering om du verkligen gör det påhittigt, låt honom aldrig trava på varv efter varv utan hitta på saker.

Oj! Massa bra tips! tack! Tömkörningen har nog varit bra mycket roligare, han älskar det verkligen, och personligen tycker jag att det är roligare med:angel:, men man vill ju kunna göra båda. Han backar redan på kommando! =D Jag ska prova göra lite saker, det är just det, tömkörning känns så mycket lättare att hitta på roliga saker med, jag tycker ju själv det är roligare att tömköra med, men inbillar mig att det är bra med lite variation. Tack för hjälpten! jag ska absolut prova det!:bow:

Det låter som att din häst helt enkelt tycker det är tråkigt att bli longerad. Men, med risk för att låta hårdare än jag menar... jag tycker det är en lydnadsgrej att hästen faktiskt ska göra som du säger även om det är tråkigt. Så säg till honom att "nu får du jobba på fast det är jobbigt och tråkigt" du kanske behöver peta till honom med pisken en eller ett par gånger så att han förstår att det är allvar.
Sen tycker jag också att du kan försöka hitta på saker som han tycker bättre om, longera över bommar eller ett litet hinder t ex. Ta promenader i skogen och (om du vill) korta ridturer i skogen också.
Men som sagt, ibland får hästen finna sig i att den måste göra tråkiga saker... ;)

Jo, det där med lydnadsgrej håller jag med på och är ganska strikt med det också. därför tvingade jag honom att trava efter att jag sagt "trav" och det gjorde han ju med, men ingen focus, ingen energi, ingen vilja själv alls. Bara lunkade fram i någon slö arbetstrav. Jag vill ju inte ha en häst som gör som han vill bara för att jag inte kan få honom att göra som jag vill, minns att jag verkligen inte fick fram honom i trav även om jag petade på honom med spöet, då tog jag honom och sprang vid sidan av honom istället, mest för att han skulle trava om jag säger åt honom att göra det, vet inte om det är rätt det heller, men det kändes så hopplöst och jag ville inte ge mig innan han gjorde som jag sa. Men jag tyckte inte det var speciellt kul heller eftersom han verkade tycka att det mest är skit. Det är två helt skilda hästar beroende på om jag sätter på longerlinan eller tömmarna. Promenad i skogen är det snart dax för, väntar på ett bra väder bara =)

Tack så hemskt mycket för svaret!

I min tanke flög det upp: Vart står du placerad?
När man tömkör så hamnar man aoutomatiskt bakom hästen, även om man är lite oerfaren.
Står du precis vid bogen? Om du står lite längre fram så fungerar du som bromsande, står du lite bakom bogen är du drivande, står du vid bogen är du "neutral". Kanske råkar du stå lite för långt fram?

Tack!
Jo min tränare var där ute och korrigerade mig lite, jag har bara longerat hästar tidigare som tyckt att det har varit helt ok, eller t.o.m kul, då har man kunnat stå var som helst och de har gjort som man sa ändå eftersom viljan alltid fanns där. Hon sa att jag stod fel och att jag skulle stå om ett "V" med hästen, så jag flyttar mig hela tiden nu så att jag aldrig står fel och försöker tänka på det så mycket som möjligt! Innan kan jag mycket väl ses som bromsande, men nu tycker jag inte att jag borde göra det, men jag kan ju ha fel, är ju inte precis någon mästare på det :angel:

Tack för Tipset!

Oj! Massa bra tips! tack! Tömkörningen har nog varit bra mycket roligare, han älskar det verkligen, och personligen tycker jag att det är roligare med:angel:, men man vill ju kunna göra båda. Han backar redan på kommando! =D Jag ska prova göra lite saker, det är just det, tömkörning känns så mycket lättare att hitta på roliga saker med, jag tycker ju själv det är roligare att tömköra med, men inbillar mig att det är bra med lite variation. Tack för hjälpten! jag ska absolut prova det!:bow:

Det gör nog väääldigt mycket att du tycker att tömkörning är roligare (och longering kanske lite småtråkigt? ;) ), hästar märker sånt så otroligt lätt. Men du kommer nog också att tycka att det är roligare om ni hittar på mer saker :)

Jag tycker att det är jättebra att både tömköra och longera sin häst. Jag personligen tycker iaf att man har större möjligheter att jobba på hästens form vid tömkörning, stärka ryggmusklerna m.m. Man kan jobba mycket med samma saker som vid ridning, men utan att sitta på hästen vilket är skitbra emellanåt. Vid longering kan man jobba på sin och hästens kommunikation, sitt kroppspråk, förbättra hästens självförtroende, jobba med miljöträning, samling och få hästen mer uppmärksam på röstkommandon. Med andra ord kompletterar longering och tömkörning varandra på ett perfekt sätt :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 898
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar