Är missbruk äftligt?

Sv: Är missbruk äftligt?

Ja, missbruk är ärftligt. Genen är isolerad och namngiven. Däremot behöver inte alla avkommor få genen. Det hoppar över ibland för att sedan återkomma i senare led.

Då SKULLE det ju rent teoretiskt kunna stämma det jag hörde att alkoholism brukar falla i vartannat led.

Jag har lärt mig det där en gång och jag har för mig att det var tredje eller fjärde led. Men det vet man väl inte riktigt eftersom man inte haft forskningsmaterial tillräckligt lång tid för att kunna utröna det. Det enda beviset man haft tidigare har ju varit ett utvecklat missbruk och för ett utvecklat missbruk krävs exponering för drogen.

Både jag och min sambo är nyktra missbrukare. Jag har ingen i släkten som haft problem med missbruk, medans sambons biologiske fader hade (död) ett alkoholmissbruk.

Jag tror och hoppas att detta inte medför en ökad risk för missbruk gällandes våran dotter, och jag tror inte att det har så mycket med genetisk ärftlighet att göra. Däremot tror jag det har mer med "miljömässig ärftlighet" att göra. Nyktra missbrukare umgås ofta med likasinnade (dvs andra nyktra missbrukare), det pratats mycket om missbruket, och återfall är inte ovanligt. Även om man är nykter missbrukare, finns många av de värderingar och åsikter man hade som missbrukare kvar, tycker jag. Starka åsikter, mycket svart eller vitt, ökad tolerans mot våld, svordomar etc.

Vi kommer hursomhelst arbeta för att ge henne en uppväxt så långt ifrån droger och alkohol som möjligt, med sunda värderingar och förhoppningsvis lyckas "banka i henne lite moral".

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 202
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV