Sv: Är missbruk äftligt?
Jag läste mycket om det här för kanske 15 år sedan.
Då ansåg många (forskare) att själva orsaken till missbruket kunde komma oavsett bakgrund men att det var lättare för vissa att fastna.
Om det är genetiskt missbruk skulle det alltså vara lättare att bli missbrukare fast man kanske höll en lägre nivå på t.ex drickandet än vad det skulle vara om man inte hade de genetiska förutsättningarna.
Sedan tror jag att en uppväxt i missbrukar miljö kan göra att man inte vet vad som är "normalt" drickande, man har ju aldrig sett att det går att ta
en öl, utan antingen dricker man och då mycket eller så avhåller man sig helt för att man har tyckt att det har varit otäckt/jobbigt/pinsamt när föräldrarna har tappat kontrollen.
Jag har båda exemplen i min närhet, släkter där det är normalt att verkligen supa på en tvåårings födelsedag
där det helt har blivit så att barnen när de blivit vuxna inte dricker alls och i samma släkt barn som dricker precis likadant som sina föräldrar och sitter och super med föräldrarna.
Det fanns då också en teori om att människor som förändrades mycket, t.ex en inbunden person blev öppen av att dricka hade lättare för att fastna i missbruk.
Jag har/har haft nära relation med människor vars pappor har dött av sitt alkohol missbruk och givetvis märks det på deras sätt att dricka
Det är som om de tänkte som en alkoholist fast de omöjligt kan vara det (i ena fallet pga låg ålder och i andra fallet för att det dricks sällan men då otroliga mängder) dvs det enda viktiga är att få dricka i obegränsad mängd.
Båda dessa går från trevliga ansvars fulla människor till att antingen bli aggresiva eller blödiga.
Man känner på något vis att dessa skulle om "rätt" förutsättning inföll hade haft ett väldigt kort steg från normal drickande till alkoholism.