Är missbruk äftligt?

Humelibumlan

Trådstartare
Jo, en kanske korkad fråga men det slog mig som en undran, är det äftligt? Finns det nån "gen" som gör att vissa har lättare att dras in i ett missbruk än andra?

Säg en person vars nästan hela släkt har/haft problem med missbruk på olika sätt, att den personen själv börjar missbruka, beror det på arv eller miljö?

Sv: Är missbruk äftligt?

Det jag har hört är att om man har två föräldrar som missbrukar är risken för att barnet också blir missbrukare 70%. Detta hörde jag ang alkoholmissbruk, hur det är med annat missbruk vet jag inte.

Båda tror jag.

Man kan börja dricka för att man "inte känner till" annat, men också har jag hört att man har en ärftlig benägenhet för att utveckla ett beroende.

En läkare sa en gång till mamma att ett av hennes barn kommer att bli missbrukare pga att pappa var alkoholist. Jag har tre helsystrar och alla tre har druckit alkohol kraftigt under perioder, men gör inte det längre. Den äldsta av den har psykiska problem så hennes missbruk ä sömntabletter och lugnande..... Andra systern har druckit en del i perioder som sagt men nu som 21 åring dricker hon sällan. Sista syster har istället gått på narkotika, påstår att hon "provar på" men enligt mig är hon narkoman.

Jag själv föredrar alkoholfri öl :D

Jag läste mycket om det här för kanske 15 år sedan.
Då ansåg många (forskare) att själva orsaken till missbruket kunde komma oavsett bakgrund men att det var lättare för vissa att fastna.

Om det är genetiskt missbruk skulle det alltså vara lättare att bli missbrukare fast man kanske höll en lägre nivå på t.ex drickandet än vad det skulle vara om man inte hade de genetiska förutsättningarna.

Sedan tror jag att en uppväxt i missbrukar miljö kan göra att man inte vet vad som är "normalt" drickande, man har ju aldrig sett att det går att ta en öl, utan antingen dricker man och då mycket eller så avhåller man sig helt för att man har tyckt att det har varit otäckt/jobbigt/pinsamt när föräldrarna har tappat kontrollen.

Jag har båda exemplen i min närhet, släkter där det är normalt att verkligen supa på en tvåårings födelsedag:crazy: där det helt har blivit så att barnen när de blivit vuxna inte dricker alls och i samma släkt barn som dricker precis likadant som sina föräldrar och sitter och super med föräldrarna.

Det fanns då också en teori om att människor som förändrades mycket, t.ex en inbunden person blev öppen av att dricka hade lättare för att fastna i missbruk.

Jag har/har haft nära relation med människor vars pappor har dött av sitt alkohol missbruk och givetvis märks det på deras sätt att dricka:(
Det är som om de tänkte som en alkoholist fast de omöjligt kan vara det (i ena fallet pga låg ålder och i andra fallet för att det dricks sällan men då otroliga mängder) dvs det enda viktiga är att få dricka i obegränsad mängd.
Båda dessa går från trevliga ansvars fulla människor till att antingen bli aggresiva eller blödiga.

Man känner på något vis att dessa skulle om "rätt" förutsättning inföll hade haft ett väldigt kort steg från normal drickande till alkoholism.

Jag vet inga säkra fakta ang. detta med missbruk, men jag tror att det skulle kunna vara ärftligt.
Men å andra sidan tror jag mer på att det är beteende-relaterat och inte lika mkt genetiskt.
Vad jag har hört så går missbruk i vartannat led. (Det jag hörde gällde alkohol-beroende)
Tex om en man är missbrukare så löper hans barnbarn större risk att bli missbrukare.
Huruvida detta stämmer el ej har jag inget belägg för.
Jag tror det har att göra med hur mottaglig en person är för att fastna i ett beroende.
Många dricker, men inte lika många blir beroende.
Vissa har lättare för att bli beroende. Tror jag.

Sen glömde jag skriva att ett barn som kommer ur en missbrukarfamilj får 2 saker att ta ställning till i sitt liv.

1. Det är OK att missbruka, för det gjorde mina föräldrar.
2. Jag har sett baksidan. Inget jag vill gå igenom.

Det beror nog på hur vardagen ser ut, och hur man är som person.
Får man en bra start i livet där man kommer på 'rätt spår' från början eller om vägen är krokig med nederlag.
Trauman kan vara en inkörsport.
En dålig uppväxt kan absolut ses som ett trauma.

Innan har jag alltid tyckt att begreppet 'dålig uppväxt' inte kan stämma.
Men nu efter vad jag sett och har fått erfara i mitt yrke så kan jag definitivt se ett samband och att det ligger STOR sanning i detta.

Det sägs att både indianer och eskimåer är mindre "motståndskraftiga" mot alkohol men huruvida det stämmer eller ej vågar jag inte svara på.
Miljön har självklart en stor del i ett kommande missbruk men man är inte dömd till missbruk även om man växer upp i en missbrukarfamilj men man har antagligen större risk att bli missbrukare än om man växer upp under mer ordnade förhållanden.

Jo det stämmer, så även asiater. Beror på att de saknar de enzymer som effektivt bryter ner alkohol.

Nej jag vet, därav ". Men Adhd är ganska ärftligt och i de familjerna som i dag har adhd barn hade i flera generationer bakåt mkt missbruksproblem som man ju tyvärr ofta träffar på hos obehandlade adhd personer (själmedicinering)

Eftersom båda mina föräldrar är alkoholister, löper jag större risk att utveckla missbruk, både pga av sociala faktorer och genetiska. Jag tål t ex väldigt mycket alkohol utan att det märks speciellt mycket. Jag inser att jag haft väldig tur som inte utvecklat någon beroendeproblematik, utom möjligen när det gäller mat. Nu när vi ska få barn, har jag och min man bestämt oss för att inte dricka alkohol överhuvudtaget under barnets uppväxt. Inte för att det gör någon större skillnad i vårt liv, vi har druckit en flaska vin om året typ. Och under graviditet och amning så säger det ju sig själv att ingen alkohol förekommer. Av mina två syskon är en helnykterist redan och den andra dricker också väldigt sparsamt. Men vi är alla medvetna om vårt arv, och talar mycket om det. Ingen röker heller, men alla har problem med övervikt. Det kanske är där som våra problem märks.
Så svaret på frågan är nog ja, missbruk är "ärftligt", men man är absolut inte förutbestämd att bli missbrukare, utan det beror så mycket på sociala faktorer också. I våra släkter är ingen alkoholist på min pappas sida, men på min mammas finns fler, dolt under fina fasader.

Tillägg; det som t ex karaktäriserar en missbrukare är snabb behovstillfredsställelse. Sådana typiska missbrukardrag kan jag känna igen i min egen personlighet, och då vet jag ju vad det beror på. Om det är inlärda mönster, vilket jag tror att det är, eller genetiskt spelar inte så stor roll. Då får jag helt enkelt lugna ner mig och försöka intala mig själv att jorden inte går under om jag får vänta en timme eller två på det jag nu absolut måste ha i denna sekund.

Föräldrar som blir fulla när de har ansvar för sina barn tycker jag borde fråntas rätten att vara föräldrar. Finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter. Däremot var gränsen går är svår att säga? Men jag suttit på t ex kräftkalas när båda föräldrarna är fulla som ägg och barnen jätteledsna och trötta på dem. Sen råkade jag få den ena föräldern till bordet på ett bröllop, jag sa inte ett ord till honom på hela kvällen. Jag ångrar fortfarande att jag inte skällde ut honom efter noter. För det är det som är problemet, att vi alla blundar för alkoholproblemen i vårt samhälle. Detta apropå tidigare inlägg om en 2-årings kalas. Och argumentet att om man inte dricker alkohol hemma när barnen växer upp, blir de så nyfikna så de dricker ännu mera när de är större, är bara bullshit. Finns ingen forskning som stödjer det, det enda forskningen slår fast är; ju ökad tillgänglighet på alkohol=mer alkoholister och alkoholkonsumtion.

När jag sist läste psykologi hävdade en av föreläsarna att beroendebeteende var ärftligt. Hade man föräldrar som var beroende av alkohol, droger, spel osv. löpte man större risk att också utveckla ett beroendebeteende. Alltså kunde ett barn till en alkoholist t.ex. lika gärna bli spelberoende.

Ja, missbruk är ärftligt. Genen är isolerad och namngiven. Däremot behöver inte alla avkommor få genen. Det hoppar över ibland för att sedan återkomma i senare led.

Så för nån med genen är de lixom kört från början?

Det tror inte jag att det är. Jag tror att genen då gör att man är i riskzonen för att bli missbrukare, men att man inte behöver bli det. Jag tror att miljön kommer in och kan påverka utfallet så att säga.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 202
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV