Är min råtta förkyld?

S

susann

hej . jag undrar om någon vet vad det är med min 10 månader gammla råtta..
Hon är väldig slö och det kommer röd sekret eller va det nu heter från nosen och ögonen, så fryser hon och låter lite konstigt.
men hon äter och dricker som hon ska .
Jag har kollat lite och ja tror det är förkylning men jag vet inte, om det nu är det va ska jag göra då?

Sv: Är min råtta förkyld?

Det kan vara en vanlig förkylning, men det kan oxå vara mykoplasma. Har hon ansträngd andning och rosslar det när hon andas? Då bör du ta henne till vet rätt så snart.

Om det är en vanlig förkylning så flytta buren så den inte står i drag och avvakta ett par dagar. Blir hon inte bättre så ska du åka till vet med henne.

Nej jag har inte hört att hon gör det..
fast det låter lite dom en kaffebryggare om man lyssnar på hennes lungor o då lyssnar de jag på min andra råtta oxå för att höra nån skillnad men det låter ungefär lika fast den ena är frisk..
men om hon skulle ha den där sjukdommer ( kommer inte ihåg ve den hette) vad kan man göra åt den?
om jag tar henne till en vet o får medisin för de blir det bra sen, jag har hört att råttan oftast dör om den har den sjukdommen

Mykoplasma behandlas med antibiotika. Ofast används väl Vibramycil eller Baytril. eller en kombination av dom.

Här är lite info.
Mycoplasma ska alltid behandlas med antibiotika så snart du misstänker att sjukdomen drabbat din råtta. Risken är stor att sjukdomen blir kronisk och råttan insjuknar av och till resten av dess liv.

Det går ofta inte att bota en infekterad råtta, men i många fall kan råttan leva ett långt liv med tillfälliga hjälpmedel.

Sjukdomen är smittsam på många sätt, inkluderat den kontakt honan och ungarna har, men även ungarna som utvecklas i magen kan drabbas.

En del råttor visar inga symptom, men stress och bakterieinfektioner (ex sendai-virus) kan utlösa symptomen.
Många råttor kan lever ett normalt liv trots att sjukdomen angriper andningsorganen, men när det blir allvarligare kan råttan dö efter flera veckor eller månader.

Om hon har mycoplasma så är risken stor att den andra råttan oxå har det, även om hon verkar frisk. Lycka till med råttisarna :)

Hon dog igår natt tyvärr, men det var nog bäst för henne tror jag .

Senast ändrad av en moderator:

joo allt blev så plötligt på nåt sätt, för ett par dar sen spreng hon runt o lekta o va så glad sen så bara dog hon ::(

undrar om du kan hjälpa mej med en annan sak, har skrivit en ny fråga " ensam råtta" heter den.. kankse kan läsa den och om du kankse kan komma med några förslag?

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
530
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar