Är min ponny tjock? *bilder*

Sv: Är min ponny tjock? *bilder*

Jag är visserligen urkass på att bedöma hull efter bilder men jag tycker inte att han ser tjock ut. Häftigt att motionera honom en mil vid sidan om!

Däremot så undrar jag varför han får kraftfoder om du är rädd att han ska bli tjock? Om han äter massor av halmen hade jag minskat den lite. Halm innehåller bara tomma kalorier men kan vara bra ändå.

det är inga tomma kalorier, det är 3-5 mj per kilo, varför tror du man räknar med det i foderstaten när man räknar på en energin?

Fast tomma kalorier brukar man säga om näringsinnehållet är lågt jämfört med energimängden. Som socker för människor t ex. Det innehåller ju inget som är kroppen till nytta förutom energi.

Jag tycker inte han är för tjock, däremot knubbig. Ingenting jag hade oroat mig över så länge han inte går upp i vikt.

jag tycker han ser fin och välmående ut. Om det var min häst skulle jag inte oroa mig över vikten :)

Ja han är ju ingen sportponnytyp direkt. Frågan är bara hur jag ökar upp träningen. Tömköra kanske?

Tömköra är helt klart något du kan syssla med då du också kan kräva lite styrka istället för bara kondis.. Kanske få honom inkörd tom?

Du har inga bilder när hästen arbetar?
Det kan bli stor skillnad rent bildmässigt. Min häst kan se rund ut i hagen, men så fort han börjar arbeta så drar han upp magen och ser ut att ha tappat många kilo :)

Rent fodermässigt hade jag försökt begränsat halmen och ge lusern ist för musli.
Det finns ju halvpellets att ströa med om du inte vill använda spån, halm eller torv. Sen finns det ett nytt strö, hampaströ. Jag tyckte det verkade trevligt, ljust och lättmockat.

Nej hade ingen bra bild.
Men så här ser han ut under ryttare. Hur är det med halmpellets och hampaströ OM han skulle få för sig att äta det?

31615_386251799505_749409505_4142775_3304183_n.jpg

Jag har funderat på att köra in honom men backat varje gång eftersom han sparkas när han blir sur samt mot spöt.

Fast tomma kalorier brukar man säga om näringsinnehållet är lågt jämfört med energimängden. Som socker för människor t ex. Det innehåller ju inget som är kroppen till nytta förutom energi.

ja just det och det ger man inte en lättfödd ponny

Andra har redan förklarat vad jag menar med tomma kalorier.

Jag förstår hur du tänker med att man inte ska ge det till lättfödda hästar. Men om du ger ett foder där du redan har nått behovet av proteiner så kan man fylla på med halm för att ge tillräckligt med grovfoder. Jag gjorde så med min lättfödda ponny när hon skulle banta. Då hade hon höga insulinhalter och det var bra med halm eftersom det inte innehåller mest fibrer och mindre socker.

Halm är dessutom inte supergott så det räcker lite längre vilket ger kortare tid utan mat. Men jag gav inte så mkt, tror det var 1,5 kg.

Det är ju alltid så svårt att bedöma hull på bilder. Vinterpälsen kan luras och likaså kan det spela ator roll hur den står och hur ljuset faller.

Men eftersom vi bara har bilderna o gå på, får man ju göra sin bedömning utifrån vad man ser på dom om du tycker att bilderna är rättvisa.

I så fall tycker jag nog också att han har några kilon för mycket framförallt på bakdelen. Hade varit intressant att se manfria sidan av halsen.

Men det hade ju varit trevligare att om man kunde inrikta sig på att träna och bygga muskler av det istället för att inrikta sig på regelrätt bantning. För jag tycke rinte att det är mycket för mycket.

ja just det och det ger man inte en lättfödd ponny

Jag tycker att det är hundra gånger bättre att ge en lättfödd ponny 1dl betfor med mineraler blandat i en 1kg krafft med mineraler.
Ser inte alls den där decililitern som tomma kalorier om det får ponnyn att äta mineralerna.

Jag tycker att det är hundra gånger bättre att ge en lättfödd ponny 1dl betfor med mineraler blandat i en 1kg krafft med mineraler.
Ser inte alls den där decililitern som tomma kalorier om det får ponnyn att äta mineralerna.

halm var det hon skrev, inte betfor

dubbelt....

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 979
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 395
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka