Är min ponny tjock? *bilder*

ponnymamma

Trådstartare
Jag känner hans revben och han har en uträknad foderstat med 5 kilo hö och ett kilo kraft samt havrehalm.

Men jag tycker ändå att han är knubbig.:confused:
Min dotter rider honom 5 dagar i veckan och jag springer eller promenerar en mil med honom 2 dagar i veckan.

Vad tycker ni? Hur ska jag göra för att slimma till honom? Behövs det?

Dagsfärska bilder (han har vinterpäls redan nu och ska klippas nästa helg)

33601_438862264901_524144901_5303423_6932083_n.jpg

33704_438862449901_524144901_5303429_7302109_n.jpg

Sv: Är min ponny tjock? *bilder*

Jag tycker inte han ser "FÖR" tjock ut. Lite hull över vintern har jag föresten ingenting emot, dock skulle jag hålla lite koll på vikten så att han inte blir för mycket tjockare.
Hur gammal är h*n?

Jag är visserligen urkass på att bedöma hull efter bilder men jag tycker inte att han ser tjock ut. Häftigt att motionera honom en mil vid sidan om!

Däremot så undrar jag varför han får kraftfoder om du är rädd att han ska bli tjock? Om han äter massor av halmen hade jag minskat den lite. Halm innehåller bara tomma kalorier men kan vara bra ändå.

Han är 12 år. Har gått på kraftigt bete hela sommaren och ridits ca 3 dagar i veckan. Han behövde en paus efter en intensiv vår. Han bra kondition.

Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att hålla koll på vikten. Vill inte banta honom och vet inte riktigt hur han ska hinna motioneras mer...

Han får kraft, havrefritt musli, för att han ska få i sig sina mineraler. Han äter inte mineralpellets tyvärr.
Han står på halm för att han inte klarar torv med sina hovar. Spån äter han...

och Boris får liksom hänga med i svängarna. Jag har två åringar som jag går milssvängen med eftersom jag saknar möjligheter till lösdrift. Så då får Boris agera sällskap till ynglingarna :-)

Kanske kan byta ut 1 kg kraft och stället blanda ner mineralerna i en liten skvätt betfor om han äter det?

men betfor känns ju som rent tomma kalorier? Är det inte det?
Han får alltså musli som är vitamin och mineralberikad samt lite högre i protein eftersom mitt hö ligger lågt i protein.

Fasen, det är så svårt det här med foder.

KL

OM jag ska banta honom. Hur gör jag för att han inte ska få i sig för lite proteiner och mineraler?
Hur lång tid klarar han att ligga lågt i proteinintag?
Han rids alltså 5 dagar. En timma, ibland mer, åt gången. I form. En hoppträning i veckan. Mycket klättring. Kanske behöver han mer galoppjobb? Min dotter är bara 8 så fördelningen gångartsmässigt är: 30%, 60%, 10%.

men betfor känns ju som rent tomma kalorier? Är det inte det?
Han får alltså musli som är vitamin och mineralberikad samt lite högre i protein eftersom mitt hö ligger lågt i protein.

Fasen, det är så svårt det här med foder.

Du behöver ju inte ge mer än 100g torr betfor om du bara ska blanda i lite mineraler och det är inte mer än drygt 1MJ, dvs nästan ingen energi alls. Vitaminer behöver man sällan tillföra för hästen kan själv tillverka de som behövs.

Hur mycket protein behöver du lägga till? Kan du byta ut nåt kilo hö mot lucern för att få ihop det?

Nu har jag inga värden i huvudet. Men mina halvblod, f 2009, har fri tillgång hö och äter 2 kilo grön krafft musli och 3 L lusernhack. Samma hö.

Kanske kan ge Boris lusern istället. Har inte tänkt på det.

Lusern är säkert ett bättre alternativ.

Jag tycker fortfarande att den ser lagom ut, trevlig ponny!

Jag tycker det råder lite bantningshets på buke. Din häst skulle kunna omvandla lite fet till muskler, men JAG tycker att den skulle se tunn ut om du "slimmade" den mer..

KL

Tack!
Ja han är trevlig, en liten speciell sak som kan hoppa hus (nåja, torp).

Ja han är ju ingen sportponnytyp direkt. Frågan är bara hur jag ökar upp träningen. Tömköra kanske?

Hur känns han öven mankammen? också ok? Då du känner revbenen utan att behöva trycka bör ju allt vara ok hullmässigt. Att bedoma hull på en ponny med vinterpäls blir bara orättvist...

Den ser ok ut, men ta med honom på rundorna med 2 åringarna alla gångerna, du går ju säket med dem åtminstone 3 ggr i veckan?

I och med att betet försvinner kommer han säkert behöva mer hö att tugga på senare i vinter. Just för magmuskler tycker jag ofta att galoppjobb gör susen men det är ju inget att hetsa upp er för, när din dotter är mogen kommer hon att vilja galloppera mera :angel:

Han ser så jättetrevlig ut, ser trevligt ut uppställd vilar på alla benen och ser allmänt nöjd ut. Noja inte till er med vikten, den kommer nog att se annorlunda ut till våren redan...

Han är välmusklad över halsen och har inget fett att tala om över mankammen. Jag höll koll på detta eftersom det kan indikera på fång.

Jag ska försöka ta med honom oftare. Nu promenerar mina små bara 2 ggr i veckan eftersom båda är i en tillväxtfas. Men in i vinter blir det oftare. Deras hage är 3 ha så de har lite att vandra på.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 979
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 395
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 928
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka