Är min ponny dräktig????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lorita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 857
L

lorita

Har en lite annorlunda fråga!!!
Jag har en New Forestponny som vi försökte betäcka med en flyingehingst hela förra sommaren. Hon tog sig inte och i slutet av sommaren konstaterades att hon hade bakterier i livmodern. Hon behandlades och betäcktes en sista gång. Vi visste att det inte var så stor chans att hon skulle ta sig och vet. konstaterade till vår besvikelse att hon inte tagit sig.:cry:

Sedan gav vi upp och jag har sedan dess ridit henne en del (hon är triangelmärkt så hon går inte så hårt) och bantat henne för fullt! Hon var så tjock efter förra sommaren så jag kämpade hela vintern och fick henne riktigt fin (inte smal men bättre). Flyttade henne i slutet av april till ett annat stall, där hon får gå ute året runt med massa islandshästar!

Där blev hon plötsligt jättetjock, fast de andra hästarna snarare gick ner i vikt. Sen en vecka tillbaka har hon börjat producera mjölk.
Hon är fortafarande tjock, och trots att det knappt finns något bete, går hon inte ner i vikt! Hon är aningens bukig (som en dräktig häst) och hon är alldeles mjuk och nersjunken som de blir innan fölning. Hon har inte fyllt på juvret, kanske lite grann, men det kommer mkt mjölk ur spenarna. Blev jätteorolig första dan jag såg att det kom mjölk ur spenarna och tog ut en vet. jag känner för att kolla. Nu är inte han van hästvet. utan jobbar med smådjur, men han trodde inte att hon var dräktig, utan chansade på att hon var skendräktig, trots att det är ovanligt!:confused:

Har fått höra på annat håll att de kan producera mjölk innan de går i brunst, har aldrig hört det förrän nu, men vet ej hur vanligt det är. Min har aldrig gjort det förut!

Nu till min fråga!
Vad tror ni? Tror ni att hon är dräktig, eller skendräktig, eller på väg in i brunst? Är det någon som varit med om samma sak? :crazy:
Finns det något säkert tecken man kan se om en häst är dräktig på?
Vill inte åka med henne till kliniken om hon nu skulle vara dräktig.

Sv: Är min ponny dräktig????

Ett säkert tecken att hästen är dräktig är att det ligger en liten häst därinne, när man känner rektalt. Det borde även en icke-häst-veterinär klara, inbillar jag mig.

Annars är det ju ännu svårare för oss att gissa via internet, än vad det var för veterinären som faktiskt såg hästen.
När var sista betäckningsdatum?

Vill ni inte kolla henne så får ni nog vänta och se.

Hästar kan t ex vara skendräktiga och producera mjölk eller så kan det vara svårt att se på ultraljudet ibland om hästen är dräktig, det hände en av mina vänner i år. Hans sto var konstaterat ej dräktig både på 30 och 60 dygn efter betäckningen förra året, så ibland "gömmer" sig fostren.

Rektaliserade inte veterinären henne? Ta ut en hästvet som rektaliserar eller UL:ar (sådär sent i dräktigheten - om det nu är en dräktighet - är väl iofs UL lite överkurs). Då får du svar.

Annars kan du ta blodprov avseende ett visst hormon som jag glömt vad det heter, som talar om om det finns levande foster.

Så visst finns det mer än en möjlighet att få reda på om hon är dräktig.

Kan inte så mkt om det där, men vad kul om hon vore dräktig ändå ! Vilken flyinge hingst betäckte ni med ?

vet. jag hade ut kollade henne rektalt, och kände inget, men sa att om fölet "ramlat ner" så känner man inte rektalt. Då måste man gå in vaginalt och det hade han inte grejer till.

Hon betäcktes med richfield först och sista gången akribori::::)

lorita skrev:
vet. jag hade ut kollade henne rektalt, och kände inget, men sa att om fölet "ramlat ner" så känner man inte rektalt. Då måste man gå in vaginalt och det hade han inte grejer till.

Vill med spänning följa denna utveckling :)

lorita skrev:

Jag har aldrig hört talas om en veterinär som dräktighetsundersöker vaginalt.
Och även om så vore, hade han inte grejer med sig? Hade han glömt händerna hemma????

Rectum sitter ovanför livmodern, så att fölet skulle "ramla ner" låter osannolikt.

Det är juli nu, så stoet borde rimligen vara högdräktigt om hon är dräktig. Kan man verkligen missa ett föl då???
Är veterinären superokunnig, eller är jag felinformerad nånstans?

Varför inte helt enkelt ta ut en hästkunnig veterinär och få svar på din fråga? Det måste ju ändå vara betydligt enklare än att be folk på ett internetforum gissa.
Det kan ju finnas poänger med att veta också; du vet om du ska fölvaka eller inte och du kan ge stoet rätt foder, åtminstone sista tiden ev hennes ev dräktighet.

Återigen: När var sista betäckningsdatum?

Senast ändrad:

CillaW skrev:
Jag har aldrig hört talas om en veterinär som dräktighetsundersöker vaginalt.
Och även om så vore, hade han inte grejer med sig? Hade han glömt händerna hemma????

Rectum sitter ovanför livmodern, så att fölet skulle "ramla ner" låter osannolikt.

Det är juli nu, så stoet borde rimligen vara högdräktigt om hon är dräktig. Kan man verkligen missa ett föl då???
Är veterinären superokunnig, eller är jag felinformerad nånstans?

Varför inte helt enkelt ta ut en hästkunnig veterinär och få svar på din fråga? Det måste ju ändå vara betydligt enklare än att be folk på ett internetforum gissa.
Det kan ju finnas poänger med att veta också; du vet om du ska fölvaka eller inte och du kan ge stoet rätt foder, åtminstone sista tiden ev hennes ev dräktighet.

Återigen: När var sista betäckningsdatum?

:bow: :bow:

En veterinär kan tydligen ändå inte se om den är dräktig eller ej. Min häst kollades två gånger på klinik och där va inget. 2 veckor efter när jag kom ut i stallet så låg där ett föl. :eek: Dan innan hade vi tävlat. Hur snällt kändes de mot hästen.

Men nu ska man väl inte döma alla över en kant men iaf.:smirk:

Osäker_ skrev:
En veterinär kan tydligen ändå inte se om den är dräktig eller ej. Min häst kollades två gånger på klinik och där va inget. 2 veckor efter när jag kom ut i stallet så låg där ett föl. :eek: Dan innan hade vi tävlat. Hur snällt kändes de mot hästen.

Men nu ska man väl inte döma alla över en kant men iaf.:smirk:

De flesta veterinärer kan avgöra om en häst är dräktig eller ej, antingen med ultraljud, manuell undersökning (beroende på var i dräktigheten stoet befinner sig) eller blodprov.
Sen sker det säkert en del missar, men jag tror det hör till undantagen och är ingen anledning att dra alla veterinärer över en kam.

Jag förstår inte varför trådskaparen inte vill ta reda på hur det verkligen ligger till.

Hade ett halvblodssto som var skendräktig en gång. Hon fick mjölk och hela köret.

MEN! Jag tycker du ska ta ut en *ähum* riktig veterinär eller helt enkelt riskera en resa till seminstation eller djursjukhus för ultraljud så du verkligen VET om hon är dräktig eller inte, för det är viktigt.

Självklart skulle jag kunna åka in till kliniken med min ponny och kolla ordentligt, för att få ett svar! Det var min första tanke då jag upptäckte mjölken! Men då min ponny halvt stressar ihjäl sig när man åker transport, vill jag inte riskera något, och jag fick stark avrådan, både av de hästkunniga människor som står i samma stall som jag (som dessutom känner min ponny) och av tre olika veterinärer! Så den risken tar jag inte!
Självklart skulle jag även kunna ta ut en "hästvet." som kollar henne, men jag tror inte de skulle hitta mer, eftersom den vet. jag hade ut, har jobbat med hästar tidigare och är väldigt kunnig! Som jag skrev trodde han inte att det var något, eftersom han inte kände något. Men han sa att han inte kunde känna tillräckligt djupt in för då var tarmar å annat (tror jag han sa) i vägen!
Jag säger inte att min vet. har fel eller att ni har det, för jag är inte själv tillräckligt kunnig för att kunna avgöra det. Jag kan bara lyssna och välja att tro på den jag tycker verkar kunnigast.

Jag har rådfrågat många i denna fråga, och det är ingen som tror att hon är dräktig, därför känner jag mig ganska lugn. Jag har haft 5 olika pers. som har tittat på henne, som har massa erfarenhet. Vilket inte jag har, då jag bara fött upp ett föl, där allt följde regelboken och var väldigt enkelt!

Hon blev konstaterad med Stafylokocker i livmodern den 4:e juli, och blev betäckt sista gången 2:a augusti.

Sedan vill jag klargöra att jag inte vänt mig till denna tråd för att få reda på om min ponny är dräktig utan för att få veta vad andra tror. Jag tycker det är intressant att höra vad andra säger och tror, så man kan få något kul tips eller lära sig något nytt. Sedan är det ju jättekul och få höra om det är någon som varit i en liknande situation och få höra vad som hände då!! Jag har full övervakning på min stackars lilla älskling och många som är mer kunniga än mig som kollar henne varje dag!!!

Du skrev att veterinären inte var så kunnig och att han bara hade tittat på hästen.

Nu är det plötsligt en hästkunnig veterinär som har undersökt hästen rektalt.
Det är ju en viss skillnad.

Om sista betäckningsdatum var 2/8 borde hon ju föla när som helst, om hon nu skulle vara dräktig. Men det du nu har berättat gör ju att sannolikheten verkar låg för det.

CillaW skrev:
Du skrev att veterinären inte var så kunnig och att han bara hade tittat på hästen.

Nu är det plötsligt en hästkunnig veterinär som har undersökt hästen rektalt.
Det är ju en viss skillnad.

Om sista betäckningsdatum var 2/8 borde hon ju föla när som helst, om hon nu skulle vara dräktig. Men det du nu har berättat gör ju att sannolikheten verkar låg för det.

Jag skrev kanske inte så tydligt i första inlägget!!! Men självklart är vet. jag tog ut kunnig och kollade rektalt, som jag fick fram i sista inlägget...Man får lite annat perspektiv då förstår jag när jag läst igenom vad jag skrev!!! :rofl:

Hon borde vara på gång när som helst ja, jag väntar med spänning! Har varit bortrest två dagar, då min mamma m fl vakat åt mig. Mor säger att juvret sakta men säkert växer, så jag ska titta på henne ikväll när jag kommer ut. Om hon har en bebis därinne kunde hon få ploppa ut den idag, så får jag en fin födelsedagspresent!!! :angel:

Jag har en veckas semester kvar så vi får hoppas att det händer något denna vecka, för jag får inte ut flera dagar, då måste jag hitta på något bra!!! *ler* nädå, det går säkert att lösa...jag och min mamma är ute olika tider plus alla andra som hjälper till nu, när allt blev såhär!!

Jag håller er som vill underrättade om vad som händer!!:confused:

Du har ingen möjlighet att få till några bilder, bara för att dämpa min nyfikenhet som själv går med sto med föl kvar. Vi var i samma sits där, misstänkte föl, tog ut vet som kollade och vips var blivande-mamma-perioden väldigt kort för oss att vänta :D

Om stoet är så¨långt gånget så om hon är dräktig borde du ju kunna känna sparkar förresten?

Det behöver inte alls vara så att man känner sparkar från stoet.
Är man dessutom ovan kan lika väl tarmrörelser vara föl och tvärtom, att man inte inser att stoet är dräktigt för att man tyder tecknen som något annat.

Jag letar desperat efter sparkar på mina ston men har aldrig fått några :crazy:

hej!!
förr förra våren köprte jag ett ponnysto av en hästhandlare. jag visste ingenting om hennes tidigare liv, och när sommaren kom (och med den en rejäl "gräsmage") fick hon precis som din ponny mjölk. juvret växte inte mycket men det var mjölk i det, jag tog henne direkt till klinik för ultraljud i tron om att det kanske inte var en gräsmage utan en fölunge därinne... väl hos veterinären fick jag dock veta att hon troligen aldrig haft föl och inte heller nu var dräktig. phu! då hon var anmäld tilll flera tävlingar under sommaren. mjölken hade kommit p.g.a. brunst och magen var en helt normal "betesmage" enligt veterinären... så den gången blev det inget föl. nu däremot har hon en frisk "liten" fölunge i hagen och är världens stoltaste mor!!

Hej!
Jag har en d-ponny som en gång blev skendräktig eller så kastade hon någon gång. Hon svällde oxå upp och jag kunde faktiskt mjölka henne. Antagligen var det något som var fel och därför kastade hon fölet. Det första tecknet jag ser på mitt sto om hon är dräktig eller inte är att hennes beteende ändras totalt, har du märkt något sådant? Min ponny är inte glad vid att åka transport så jag brukar låta henne stå kvar hos hingsten och ultraljudas efter 17 dagar och om jag sedan ändå är tveksam så ber jag vetrinären komma hem och ta blodprov. Detta tar ju några dagar så det är kanske inte lönt för dig. Jag är tveksam till om hon är med föl, men det är ju svårt att veta när man inte sett stoet.
Lycka Till !;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Alexandra_W
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 069
Senast: Toudi
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pendelparkering Stockholm
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn

Hund, Katt, Andra Djur