Är min katt en "bondkatt"?

attempt

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vilken ras min katt är.
Hon är född här hemma hos mig, mamman till henne köpte jag av en familj på landet som i sin tur hade köpt sin "mammakatt" av en annan familj någonstans i stan.

Jag har ingen aning vem pappan till henne är, då mamman till henne sprang ute löst och var inte kastrerad/steriliserad.

Vore roligt om ni kunde hjälpa mig att se vilken ras hon tillhör genom bilder.

22692_1191418569.jpg

Pict0051.jpg

Pict0050.jpg

Sv: Är min katt en "bondkatt"?

Bondkatt är det gamla namnet på det som idag kallas huskatt, och ja, det ser ut som att det är en sån du har. Söt!

Som dom andra säger så är hon en jättesöt huskatt. Huskatt är benämningen på alla katter utan stamtavla. Så även om man har en katt där man vet att mamman och pappan är renrasiga så blir katten automatiskt en huskatt som den inte har blivit registrerad och fått en stamtavla.

Tack för era svar! :bow:

Hon är verkligen en "huskatt", hon ligger mest inne i min säng och myser med gossedjuren. Är katt med världens underbaraste personlighet.

Är skogskatt detsamma som hus/bondkatt?

Jättefin huskatt och urhäftig färg har hon också. Har själv två stycken trefärgade katter med en mamma som är 75% norsk skogkatt.

Som sagt, många tror att bara för att deras huskatt är långhårig så har den Norsk Skogkatt i sig. Det stämmer dock sällan.

Precis, så här kan en huskatt också se ut utan att ha det minsta Skogkatt i sig
isngen107.jpg

Iofs kan jag ju inte vara 100 på vad han har eller inte har i sig eftersom han är hittekatt, men vem släpper ut sin fertila renrasiga katt för att para sig och yngla av sig hej vilt?

Dom är blå med lite kopparfärgade stänk i. Han är 7 månader idag, så jag undrar om de ändrar mera?

Iofs kan jag ju inte vara 100 på vad han har eller inte har i sig eftersom han är hittekatt, men vem släpper ut sin fertila renrasiga katt för att para sig och yngla av sig hej vilt?

DET är iof inte helt ovanligt, tyvärr, risken finns ju även att dom rymmer. Men för att det finns ett gäng raskatter som springer lösa ute så betyder ju som sagt inte det att varenda katt som inte är svartvit och korthårig har raskatt nära i stammen:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 251
Senast: Enya
·
Hemmet Jag är född och uppvuxen i södra delen av Sverige. Här har jag jobb, man och övrig familj. Trots detta så längtar jag bort. Jag vill...
Svar
17
· Visningar
1 717
Senast: Flixon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka