Är min hund en "karlhund"?

Norrlänning

Trådstartare
Ja som rubriken lyder - är min hund en hund som mer gillar karlar än mej/tjejer?

När vi skaffade honom så hade jag en annan sambo än vad jag har nu, men samma sak utspelar sej.
Det är mina karlar som hunden följer överallt, ligger oftast på dennes sida av sängen.
Sitter och tigger av.
Ligger nedanför soffan där han sitter.
Sitter vid dörren och väntar på att han ska komma hem.
Vankar lite oroligt när husse går ut ur huset och hunden inte få följa med.

Men, det är jag som bestämmer.
Mig han lyssnar på, speciellt när det verkligen gäller.
Tigger inte av mej.
Visst han blir glad när jag kommer hem oxå men troligen inte lika mycket.
Tror heller inte han väntar ofta på mej vid dörren om husse är hemma.

Så var han alltså även med min förra sambo.

Kan hundar vara så, gilla ett kön mer än det andra.
Eller är det jag som är "felet"?
Båda karlarna är ganska lik i sättet med hund.
Inga direkta krav, ge gärna godis i tid och otid.
Helt tvärt om mej, jag vill ha regler.
Gillar inte tiggande hundar.
Ska dom mysa i soffan så ska dom "fråga", inte hoppa upp själv.

Ha ju hört talas om enmanshundar men detta är ju karlhund:)

Nån med liknande erfarenhet?

Sv: Är min hund en "karlhund"?

Jag tror det handlar om vilka gränser man sätter. Min hund är likadan med husse, min chef, och några killar till. De sätter få gränser, ger godis i överflöd, låter henn traska efter dem, hoppa, stressa. Då gör hon allt detta.

Mig hälsar hon lugnare på, får inte stress-följa efter på jobbet osv, och då gör hon heller inte det.

Min rottis har avgudat alla mina pojkvänner. Förrutom den första som hade bra pli på honom så lyder han dock mig bäst. Att exet blev lekfarbror kan jag förstå han var precis som de som Gabbi beskriver han lekte jämt och ständigt med hunden.

Men den nuvarande? Han ägnar kanske 60 sekunder om dan åt hunden. I 45 av dessa sekunder så handlar det om "usch, nä, fy gå bort" för att hunden har trampat honom på hans fötter (mycket långa sådana) dregglat på honom eller slickat på något.
Någon gång ibland kan han han klia eller klappa hunden (efter noga ha tränat honom till att sitta stil och inte slicka/slemma) ett par sekunder. Då och då håller han i kopplet på promenaderna vi går
En handfull gånger på ett år har han hällt upp foder till dom och pinkat dom.
Det är allt. Vilket i sig är rätt stort eftersom han inte gillar hundar och dessutom var rädd för rottweilers.

Men rottisen avgudar honom. Ligger särbon och sover i sovrummet så sitter han utanför och gnäller tills jag släpper in honom. Sitter han vid datorn ligger rottisen vid hans fötter trots att jag är i köket. Likadant gällande om särbon tittar på tv.

Hunden kanske tror att din sambo inte klarar sig själv, bäst att ta hand om liksom.:D
Till skillnad från dig, som inte behöver nån "hjälp".

Fast det stämmer inte riktigt på denna herre.
Hos mina föräldrar tex, så är det min far han "gillar" mest, trots att det är mor då som skämmer bort honom och inte har gränser.

:D Är din sambo inte särskilt intresserad av hundar?
60 sek på en hel dag:D

Kanske din hund gett sej fan på att han ska få din sambo att gilla honom så han gör allt för att uppmärksamma vilken fin hund han är:D

:D Kanske ligger det liite i det.

För jag är väl den som borde räknas som "roligast", det är oftast jag som tar med han ut, låter följa med på jobbet, i yngre dar följa med på ridturer.
Oftast jag som serverar mat.

Jag tror att det kan vara så.

Vår hund var en "mans-hund" eller hur man nu ska säga.
Om styvfar eller någon annan man sa t.ex. "sitt" så åkte arslet ner fortare än man hann säga flaska.

Jag och min mamma fick däremot jobba ganska hårt med hunden för att få honom att lyda, trots att vi känt honom längre. Och andra kvinnor lyssnade han inte på alls. Vi kunde tycka att det var lite orättvist. :)

Nope han tycker inte om hundar, och han har faktiskt varit rejält rädd för rottweilers efter en otrevlig barndomsincident. Mina hundar tycker han är rätt okey att dela liv med nu när de blivit personer och inte bara hundar. Fast rottweilern är hans favorit, honom tycker han om.

Du tror inte att det där var en fråga om pondus? Könsroller spelar in, män ger i större utsträckning order medan kvinnor oftare ber om saker. Och har man då en hund som är lite mer ifrågasättande så...

I just MITT fall kunde man nog misstänka det. Jag var säkert lite osäker mot hunden och dessutom rätt ung, tonåring.

Men mamma hade/har mer pondus än styvfar, ett tydligt kroppsspråk och vet hur man hanterar hundar, även "besvärliga". Han kunde "halvfjanta sig" och ändå få hunden att lyda.

Jag vet inte! Det är en intressant frågeställning i alla fall.
Tonläge kan ju också spela roll. Visst lyssnar en del hundar bättre på "basröst"?

Jag gissar att det är så att dina karlar bestämmer mer än du gör. Det behöver inte vara så stor skillnad i maktfördelningen att du och din sambo märker det, men hunden kan mycket väl känna av det ändå.

Dvs hunden ser din karl som flockledaren, du är nr 2 och hunden är lägst i rang. Det har inget och göra med hur mycket man gosar med hunden eller tränar med den, eller för den delen skämmer bort den. Den som är högst i rang är den man måste fjäska mest för.

Fast som jag skrev först så lyder han bäst mej.
Det hände vid en hundinsident (hundbråk) att sambon inte kunde få isär hundarna.
Jag ropade på hunden med skarp röst och han kom då till mej.
Det va det jag nämnde att när det gäller "liv eller död" så lyssnar han på mej och inte karln.
Om hunden tänker dra iväg efter en katt/räv så är det jag som kan stoppa honom.
Karlarna som han "umgås" med då är olika i hur dom behandlar hunden men det jag kan komma på som är gemensamt är att det är rätt så lugna som personer.
Fast det är ju iof jag och mamma oxå...

Den enda skillnaden mellan mej och sambon är att det är jag som bestämmer över hur hunden (hundarna) sköts och vilka regler som gäller även om det inte följs slaviskt. Men efter tydlig viktuppgång fick jag sambon att förstå en till nackdel med att ge gotta för ofta.

Jag är den som kräver lydnad och sambon får nog hyfsad lydnad just för att han har pondus i sej själv, men som sagt när det gäller räcker den inte till.

Hunden ifråga är verkligen ingen som testar, utan väldigt lugn och försiktig.

Ja jag funderar på det med, om hunden tycker sambon är ledare.
Men varför lyssnar han sämre på honom isf...

Jag är absolut heller ingen som är ute och tränar, utan det är vardagsdressyr eller va det kallas. Ligga i sin korg, inte tigga, stanna på mattan när han kommer utifrån...småsaker.

Klurigt:)

Måste han lyssna på sambon? Vad händer om han inte lyssnar på sambon? blir det någon konsekvens/belöning?

Sambon tjatar tills han lyder eller låter det va beroende på vad det gäller.
Är jag med ser jag till att han lyder ev kommando.

Berätta gärna hur du menar:)
Alltså vad du kom fram till.

Menar du att hunden tycker det är viktigare att lyda mej för att jag alltid (näst intill) kräver lydnad?
Vad "vinner" han på det?
Han får inge mer godis av mej:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 384
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka