Är min häst med föl?

Sv: Är min häst med föl?

Jaja, ursäkta mig! Nej, näringsvärdet sjunker endast marginellt i ett bra lagrat hö under säsongen, men med tanke på kunskapsnivån fö tänkte jag att det kanske till och med utfodrades med fjolårshö. Borde kanske ha förtydligat att jag avsåg en längre lagringstid.

Jaja, ursäkta mig! Nej, näringsvärdet sjunker endast marginellt i ett bra lagrat hö under säsongen, men med tanke på kunskapsnivån fö tänkte jag att det kanske till och med utfodrades med fjolårshö. Borde kanske ha förtydligat att jag avsåg en längre lagringstid.

Vad är det för fel på fjolårshö nu då?
Är höet lagrat utan att fått en hygieniskt dålig kvalite ändras inte värdena.
Jag vet inte vad du räknar som längre lagringstid, men 10 år är väl inga problem.

Vad är det för fel på fjolårshö nu då?
Är höet lagrat utan att fått en hygieniskt dålig kvalite ändras inte värdena.
Jag vet inte vad du räknar som längre lagringstid, men 10 år är väl inga problem.

Dito

tiotio

Vi köpte ett litet shettis sto i september.
Nu i maj-juni har hon börjat magra jättemkt över ryggen men är fortfarande jätterund där nere å magen hänger typ...
På ryggen är hon så mager att revbenen syns:( Hon får samma foder som hon har fått hela tiden...
Finns det en möjlighet att hon är dräktig och isåfall hur kan man kolla det? och vad är annars felet? varför magrar hon över ryggen och är jättetjock å magen hänger där nere:confused:
Jämför din häst med ett undernärt barn från.. t. ex. Afrika.

Uppblåst mage o mager.
Ge henne ngt kg lusern o ring Vet.

Jag tror det är omöjligt att lagra hö i 10 år utan att få betydande förluster av protein och energi. Om man inte har en kammare med konstant och nära noll luftfuktighet förståss.

Mögel och svampar konsumerar aminosyror och socker för sin tillväxt. Då blir det mindre kvar till hästen.

Förlusten över en säsong är nog försumbar om det inte blir kraftiga mögelangrepp. HH

Det är inget fel på fjolårshö så länge den hygieniska kvaliteten är god. Men man brukar räkna med lägre näringsvärden än i det ursprungliga fodret. Det är ju t ex därför fång-hästar ofta får fjolårshö (eller halm). Eller menar du/ni att det är de låga vitaminhalterna som eftersöks!? I såna fall har jag missuppfattat detta totalt!

DET vill jag gärna se källhänvisning på. Allt jag kunnat läsa mig till säger precis tvärtom. Att det INTE är några lagringsförluster vad gäller smrp och mj på varken hö eller silage, även om man överlagrar det (jag pratar om ett par år, inte tio).

Källa tack!

Jag tror det är omöjligt att lagra hö i 10 år utan att få betydande förluster av protein och energi. Om man inte har en kammare med konstant och nära noll luftfuktighet förståss.

Mögel och svampar konsumerar aminosyror och socker för sin tillväxt. Då blir det mindre kvar till hästen.

Förlusten över en säsong är nog försumbar om det inte blir kraftiga mögelangrepp. HH

Nej tio år tror inte jag heller, det blir svårt som du säger. Men ett eller två år - nemas prob;)

*KL*

Är detta en fodertråd???

Japp, och en intressant sådan. :)

Jag har då emellanåt i mitt arbete som avbytare fodrat med gammalt, rundbalat hö, coh inte verkar djuren ha vare sig minskat i vikt, eller gått ner i mjölk av det inte.

Vilken ton. Är vi i slagsmål eller?
Nej, jag har ingen källa, men har i alla tider hört rekommendationen att ge fjolårshö till fånghästar. Det är ett ganska välkänt "knep" och behöver kanske inte källhänvisas.

Jag har fö inte heller kunnat läsa mig till att fjolårshö är likvärdigt med årshö i någon studie - har du källa på det? Att det inte förlorar nämnvärt med näring under säsongen är inte direkt samma sak.

Sedan tror jag iofs att det mycket väl kan vara bättre med ett vällagrat fjolårshö till flertalet hästar just ur näringssynpunkt.

Jag har fö inte heller kunnat läsa mig till att fjolårshö är likvärdigt med årshö i någon studie - har du källa på det? Att det inte förlorar nämnvärt med näring under säsongen är inte direkt samma sak.

Vet du, det tycker jag faktiskt i praktiken är precis samma sak...

Jag har för mig att jag läst (pålitlig källa va :-) ) att det är nånting som bryts ner (inte näring, typ sockerarter eller något) under lagring så det passar bättre för fånghästar.

KL

Källa till lagringsduglighet..

Har Christina Plancks bok om Foder.
Sidan 20.

Det största raset är karotin.

Ska se om jag även hittar info på nätet.

När det gäller fånghästar..hmm..inte så bra på sånt men ska inte dom ha sent skördat hö?
Tidigt skördat fjolårshö måste ju bli sämre..
Fundering bara

AM

Tycker CP att höet förlorar i näringsvärde under lagring?! Det går helt mot t ex Hippocampus forskning.

Madick; det kan jag däremot tänka mig, men har inte sett någon källa.

Är du riktigt vaken nu ;);)

Skrev karotin...

Smrp och Energi ändras ju bara försumbart.
OM man har rätt lagring.

Inväntar nu svar på denna fråga från ett analysföretag också.

AM

Jag har diskuterat med min kollega som jobbar med rådgivning om bl.a. utfodring av får och nöt. Hon hävdar bestämt att rätt lagrat hö tappar ingen näring (smrp och MJ), däremot kan innehållet av vitaminer försämras.

Här vill vi ha skriftlig Källa i 5 kopior med karbonpapper mellan

Men det får ni inte :p:D.

Dessutom trodde jag att det var allmänt känt att det här med att fånghästar ska ha fjolårshö bara är en myt?

Men tydligen inte.

Jag har diskuterat med min kollega som jobbar med rådgivning om bl.a. utfodring av får och nöt. Hon hävdar bestämt att rätt lagrat hö tappar ingen näring (smrp och MJ), däremot kan innehållet av vitaminer försämras.

Tack, en som har samma åsikt som jag.:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 039
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023