Är min häst med föl?

Sv: Är min häst med föl?

Har du ridit på hästen lika regelbundet hela den tiden du haft henne? Om inte så har ju säkert mycket muskler försvinnit över ryggen och längs sidorna, vilket kan göra att hästarna ser ut att vara mer "bukiga".

Vi köpte ett litet shettis sto i september.
Nu i maj-juni har hon börjat magra jättemkt över ryggen men är fortfarande jätterund där nere å magen hänger typ...
På ryggen är hon så mager att revbenen syns:( Hon får samma foder som hon har fått hela tiden...
Finns det en möjlighet att hon är dräktig och isåfall hur kan man kolla det? och vad är annars felet? varför magrar hon över ryggen och är jättetjock å magen hänger där nere:confused:

Jag förstår inte varför du ställer denna fråga på ett forum då det är helt omöjligt att svara på det via Internet.

Du fick ett mkt seriöst svar från TantEster som skrev Citat:
Du bör omedelbart ta ut en veterinär för att kontrollera om stoet är dräktigt.

Du svarade med Citat: Kan vi inte själva på nåt sätt kolla om hon är dräktig?

Mitt svar till dig blir att utifrån din okunskap om hästar är du alltid skyldig enligt djurskyddslagen att först koncultera Veterinär.

Det framgår oxå från bukefalos regler att så ska ske.

Vad är ditt problem med att först kontakta kompetent expertis???

ett dräckig sto ska inte magra ut över ryggen! isannafall om hon har fått för lte foder eller kite motion.men i diit fall så är ditt sto inte dräcktig utan du ska ta kontakt med vet nu på en gång! själv så tycker jag att hon inte är med föl.( jag har själv ett sto som är dräcktig) men hon är kosntaterat dräckig. hon blev tjuvbetäckt. hon ska få i början av maj! när vet jag inte !MEN ta ut vet till dit sto.

jo med tanke på hästens rygg spå ska inte den magra ur utan den ska den vanliga form.att det syns på hennes mage så kan bara ha ätit mycket gräs. men vänta å se om hon blir värre så ta kontakt ned vet.

Ja det är jag med på. Jag vet också att hästar får en sådan mage av att äta gräs. Men den kan ju vara dräktig och ha fått för lite mat. Hur kan du vara så säker?

det ser man 3 månaden om hon skelle vara med föl. hon är mera envis kitlig på magen. magen växer ser större juvret med !

jo med tanke på hästens rygg spå ska inte den magra ur utan den ska den vanliga form.att det syns på hennes mage så kan bara ha ätit mycket gräs. men vänta å se om hon blir värre så ta kontakt ned vet.

Skitsnack,,,, Är man det minsta seriös så tar man först ut Veterinär innan man börjar med massa "humbugg"

mm det är sant ju.jag vet det själv! är en dräckig häst hemma redan.

mm det är sant ju.jag vet det själv! är en dräckig häst hemma redan.

Lyssna nu,,, alla som bara har en aning om dräktiga ston och avel kan lätt avläsa att du sitter här och ljuger,, eller ev. talar om dräktighet på kaniner för där passar din beskrivning bättre in.

Åter till TS och vad tråden hanlar om..

Som sagt Det absolut första du bör göra är att ta ut en Veterinär för att kontrollera ev. dräktighet. Inte först ställa frågan här på Bukefalos,,, du ser väl själv vilka "tokiga" svar du får...

Återkom efter att Veterinär har kontrollerat ditt sto så får vi höra svaret,, och ev, gå vidare.

ta ut veträner du!! för att vara på den säkra sidan!

Proteinbrist antagligen. Proteinbrist tar ett tag innan det syns. Dom flesta hästar med proteinbrist brukar falla ur framåt våren så det tar några månader. Hästen tar ju av sina muskler om den inte får tillräckligt i fodret. Bukiga blir dom för att magmusklerna inte orkar hålla uppe magen när dom är försvagade. Men ring en veterinär för säkerhets skull.

Senast ändrad:

En liten hint, _klara_ är ett troll (med många tidigare nick). Hon har inte ens någon häst utan fantiserar en väldans massa.

Vad gäller foderstaten - värden i framförallt hö sjunker med lagringstiden. Gäller inte i samma grad för ensilage.

Värdena ändras inte särskillt mycket och de ändringar som sker kräver u en ganska lång lagringstid.

Dessutom så är det inte energi och smpr som ändras.

Så har jag fått lära mig iaf

Lyssna nu,,, alla som bara har en aning om dräktiga ston och avel kan lätt avläsa att du sitter här och ljuger,, eller ev. talar om dräktighet på kaniner för där passar din beskrivning bättre in.

Åter till TS och vad tråden hanlar om..

Som sagt Det absolut första du bör göra är att ta ut en Veterinär för att kontrollera ev. dräktighet. Inte först ställa frågan här på Bukefalos,,, du ser väl själv vilka "tokiga" svar du får...

Återkom efter att Veterinär har kontrollerat ditt sto så får vi höra svaret,, och ev, gå vidare.

:banana::rofl::rofl::rofl: Hahahaha! Gjutet:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 039
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3