Är min häst med föl?

Sv: Är min häst med föl?

Jag har diskuterat med min kollega som jobbar med rådgivning om bl.a. utfodring av får och nöt. Hon hävdar bestämt att rätt lagrat hö tappar ingen näring (smrp och MJ), däremot kan innehållet av vitaminer försämras.

Hur många klarar av rätt lagring när vi har fuktiga vintrar?

Ytterlagren kan vara svårt att klara, men rundbalshö, eller hö i mitten av skullen borde gå fint.

Hur många klarar av rätt lagring när vi har fuktiga vintrar?

Hö torkat i skulltork och sedan täckt med halm och ytterst en pressenning brukar klara sig bra, t.o.m. här hos oss där vi har haft JÄTTEfuktiga vintrar sista åren.

Har man däremot inte höet täckt så möglar yttersta balarna/lagret i rundbalar, säkert som amen i kyrkan.

Men det som är dåligt plockar man ju bort, man ger ju hästarna bara det som är fräscht och alltså inte har lagringsförluster, så jag förstår inte riktigt problemet?:confused:

Åh, men det är ju precis min åsikt också. Som stödjer sig på den tillgänliga forskning som finns.

(f ö tycker jag att hö som är så fellagrat att det tappar näringsvärde inte är tjänlig hästföda - men DET är en annan diskussion ;))

Vet du, det tycker jag faktiskt i praktiken är precis samma sak...

Jag förstår inte vad du menar?
Med säsongen menar jag installningsperioden - alltså höst till sommar. Läsåret... Fjolårshö kallar jag sedan hö som används under nästa installningsperiod, dvs hö som t ex är skördat sommaren 06 och fodras med under hösten 07 tom våren 08.

Jag har också "läst nånstans" att enklare sockerarter bryts ner varvid en del energi går förlorad. Källa har jag alltså inte, men vid tillfälle (dvs när jag har tid) ska jag se om jag hittar nåt i min litteratur. Skummade lite i Plancks bok men kunde inte hitta några uppgifter i en hast - kanske den som hade läst där kan ge en sidhänvisning? På Hippocampus läser jag följande;

"Vällagrat hö har vanligtvis små lagringsförluster och näringsinnehållet är i stort sett detsamma i slutet av vinterfodersäsongen som i början. "

Detta säger inget om fjolårshö utan om lagringsförluster under säsongen.

Vad jag kan förstå finns det inte så många studier om just fjolårshö. Förmodligen för att det helt enkelt inte är önskvärt att utfodra med ett äldre foder som måste kompletteras (åtminstone avs vitaminer och - efter vad jag tror -även näring) och där risken för bakt och mögel i de flesta fall får anses som ökad. Dessutom vill man ha plats på skullen för årets skörd!

Rundbalshö anses fö förkastligt (källa Muller) såvida det inte, som någon skrev, först skulltorkats och först därefter rullats. Där det rullas på fält fås så gott som alltid värmeutveckling i kärnan.

Jag tycker att det är vanskligt att gå ut med råd om utfodring av fånghästar när det inte finns någon studie som visar att fjolårshö skulle vara bättre. Fång är ju faktiskt ett livshotande tillstånd, och oavsett om det är tradition eller egen erfarenhet är en bred rekommendation på ett internetforum lite farligt då man inte vet hur kritiskt läsaren granskar.

Rundbalshö anses fö förkastligt (källa Muller) såvida det inte, som någon skrev, först skulltorkats och först därefter rullats. Där det rullas på fält fås så gott som alltid värmeutveckling i kärnan.

Fast det beror nog mera på att folk vill ha stenhårda rundbalar som snabbt ska under tak.

Vi gör tvärtom.
Lösa balar som står ute och luftar flera dagar efter pressning.
Är det regn på ingång så tar man in i logarna och låter allt vara öppet.
Balarna står med brett mellanrum

Det sistnämnda skaffar ju massa extra jobb då bal-j****na blir ovala.

Men dom är fina att fodra med. Ingen värmeutveckling.

AM

Kan inte den där rekommendationen med fjolårshö till fånghästar vara för att man inte vill rubba tarmfloran?

Sen är väl flertalet fånghästar överviktiga- inte lika gott med fjolårshö o hästen kanske inte slukar den då minskade mängden- om den ska bantas.

delvis knapplån

Jag vet inte om jag skulle vilja ge fjolårshö till min fånghäst. Jag tror inte att hon blir bättre i sin mage av det.

Ett bra fånghö måste väl vara ett med ganska mkt proteiner, låg halt av lättlösliga kolhydrater och lagom med fibrer? Vilket antagligen är lite av en utmaning för en vallodlare.

Jag har förstått det som att i ett hö minskar andelen lättlösliga kolhydrater så länge det torkar (pga respiration och hydrolys). Men att det sedan upphör när det väl är torrt. Om dessa sedan ska minska under lagringstiden måste det vara mhja mikroorganismer så som det står om tidigare i tråden.

Kan inte den där rekommendationen med fjolårshö till fånghästar vara för att man inte vill rubba tarmfloran?

Men i något skede måste du ju ändå byta till nya skörden?

Man fasar ju förstås in den sakta och försiktigt, men spelar det någon roll om det är under sommaren (eftersom fånghästar väl sällan går på "heltidsbete" utan utfodras med hö även då) eller senare under höst/vinter?:confused:

Men det är klart, i ett akut skede om den får fång under sommaren och man DÅ inte vill störa magen ytterligare med även ett nytt hö, då finns det ju viss logik i det.:idea:
Men inte i förebyggande syfte som jag ser det?

*KL*

Och nu blev det plötsligt en fång tråd.:eek:

Hur lång tid kommer det ta innan det blir en sex tråd? :o

Lutar mig tebax och väntar med spänning.:p

Hur lång tid kommer det ta innan det blir en sex tråd?

Trådstarten handlade ju om huruvida hästen var med föl eller ej, och vi vet väl alla hur små söta föl blir till eller hur?:o

Men hur gör en liten shettis när den betäcker ett fullstort sto...

vips hästsextråd

Kl

Skickade frågan till en av dom större företagen som analyserar grovfoder.

Skrev att jag undrade hur mycket Smrp och Energi sjönk i värdena under några år..

Detta kom till svar:

------------------
Att avgöra hur mycket ett hö sjunker i näringsvärde är nästan omöjligt, vad som är klarlagt är vitamininnehållet (där karoten ingår) som minskar drastiskt.
När det gäller smältbart protein och energi så händer det inte så mycket så snabbt framför allt inte på proteininnehållet, men om fodret suger åt sig fukt så kan fodret börja mögla och då kan näringsinnehållet minska regält. Däremot är mineralerna stabila.
-------------------

Inget nytt alltså :D

AM

kl

Jag undrar var ts har tagit vägen och hur det är med stoet som ev var dräktigt? Det känns som om vi har lämnat ämnet för länge sedan.

Trådstarten handlade ju om huruvida hästen var med föl eller ej, och vi vet väl alla hur små söta föl blir till eller hur?:o

Ja men precis, och vissa utsvävningar kan man ju tänka sig men nu är det alldeles för långt borta från ursprungstråden.
Åter till den, skapa gärna en tråd om detta ämne under foder.

Boj/moderator

TILL ALLA !

Trådskaparen verkar inte ett dugg intresserad av denna tråd längre, trådskaparen är mer intresserad av tråden sommarrean tydligen...så vi kanske ska lägga ned ?

Jag tycker att det är vanskligt att gå ut med råd om utfodring av fånghästar när det inte finns någon studie som visar att fjolårshö skulle vara bättre. Fång är ju faktiskt ett livshotande tillstånd, och oavsett om det är tradition eller egen erfarenhet är en bred rekommendation på ett internetforum lite farligt då man inte vet hur kritiskt läsaren granskar.

Men jag har väl ändå inte gått ut med några rekommendationer här? Jag undrade om det kunde vara så att ts fodrade med ett hö av sämre kvalitet och att detta skulle kunna bidra till viktminskningen. Inte en fånghäst i sikte...

Nafayette: tack för att du gjorde dig besväret! Då är det alltså mer en lagringsfråga än en åldersdito! Bra att veta, jag var helt säker på att det var större näringsförluster. :o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 039
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka