Sv: Är min häst med föl?
Vet du, det tycker jag faktiskt i praktiken är precis samma sak...
Jag förstår inte vad du menar?
Med säsongen menar jag installningsperioden - alltså höst till sommar. Läsåret... Fjolårshö kallar jag sedan hö som används under nästa installningsperiod, dvs hö som t ex är skördat sommaren 06 och fodras med under hösten 07 tom våren 08.
Jag har också "läst nånstans" att enklare sockerarter bryts ner varvid en del energi går förlorad. Källa har jag alltså inte, men vid tillfälle (dvs när jag har tid) ska jag se om jag hittar nåt i min litteratur. Skummade lite i Plancks bok men kunde inte hitta några uppgifter i en hast - kanske den som hade läst där kan ge en sidhänvisning? På Hippocampus läser jag följande;
"Vällagrat hö har vanligtvis små lagringsförluster och näringsinnehållet är i stort sett detsamma i slutet av vinterfodersäsongen som i början. "
Detta säger inget om fjolårshö utan om lagringsförluster under säsongen.
Vad jag kan förstå finns det inte så många studier om just fjolårshö. Förmodligen för att det helt enkelt inte är önskvärt att utfodra med ett äldre foder som måste kompletteras (åtminstone avs vitaminer och - efter vad jag tror -även näring) och där risken för bakt och mögel i de flesta fall får anses som ökad. Dessutom vill man ha plats på skullen för årets skörd!
Rundbalshö anses fö förkastligt (källa Muller) såvida det inte, som någon skrev, först skulltorkats och först därefter rullats. Där det rullas på fält fås så gott som alltid värmeutveckling i kärnan.