är min 4gångare ändå en 5gångare?

Is

Trådstartare
ni som brukar vara här på Buke vet nog vid det här laget att jag har skaffat en 7 årig islänning utan stamtavla och som inte var riden mer än några få gånger. Jag började rida han i slutet av sommaren och har jobbat med töltsättningen sedan dess vilket hittills känns som det går ganska bra då han är naturtöltare.

Idag när vi var ute så var Snorri väldigt pigg efter att ha haft jul-ledigt i en vecka. Vi tölttränade som vanligt vilket gick bättre än vanligt då han va så mycket framåt, men efter att ha töltat en bit låter jag han gå över från tölt till ökad trav så att han skulle få sträcka ut. Traven gick fortare och fortare och jag förväntade mig att han skulle gå över till galopp men galoppen uteblev tills jag började hålla in honom förstå då gick han över till ganska kortgalopp.
Från början var det helt klart trav inga frågetäcken där, han har väldigt tydlig trav och det är nog hans starkaste gångart men efterhand som han ökade så "flöt traven ihop liksom" och man kunde inte längre rida lätt. Han har aldrig gjort något liknande förut och hans trav brukar alltid vara väldigt ren somsagt. Kan det vara möjligt att han själv har börjat plockafram passen så att det var därför traven flöt ihop? är det ens möjligt att gå från ökad trav till pass utan en markant brytning? Jag tror inte att han någonsin gick över helt till pass men det kändes ändå lite passacktigt.
Jag menar om det där var trav så borde han gå på ponnytrav! om det bara var väldigt ökag trav, varför började han då galoppera när jag höll in han? Han har normala fall inga problem att trava sakta.
Det kanske borde nämnas att Snorri har lätt för att bli passaktig i tölten om han inte ligger på gränsen till att gå över till trav och att jag red på en väldigt isigväg som är litelite lätt nedåtlutande utan kurvor, alltså ganska bra Tölt-förhållanden.

Bild på snorri när han tumkörs så ni kan få se hans kroppsbyggnad om det kan hjälpa till när man ska lista ut om han är 4 eller 5 gångare.
17214396.jpg

Sv: är min 4gångare ändå en 5gångare?

Det kan nog ha varit trav du kände, har märkt det mååååånga ggr på många hästar.

Det kanske var väldigt fyrtaktig trav.:p

hur fort gick det? gick det i samma fart som kort galopp eller snabb galopp?

varför har han ingen stamtavla?

han kan vara 5gångare trots att han aldrig kan ridas eller tränas i pass, det krävs rätt mkt för att de skall på allvar kunna ridas i pass.

min häst är 5 gångare man jag tvivlar på att han kommer bli en bra passhäst.

Det låter ju väldigt konstigt. Från trav till pass, :crazy: det har inte mina hästar gjort. Det måste ju bli totalförändring. Nej, jag tror din häst ökade traven rejält, kanske bara sänkte ryggen och skjöt på. När du sedan höll in honom så klarade han inte samlingen, utan bröt upp i galopp.

Snorri, roligt namn. Inte många som heter så. Mammas häst gör;)

Min förra foderhäst som gick bort nu i november var sådan, han kunde ibland bara "skjuta frammåt". Alltså, han sänkte ryggen, ökade farten som tusan och bara sprang på utan att jobba. Saktaed man ner bröt han upp i galopp. Traven behövde inte kännas som trav.

Senast ändrad:

Det går att gå från trav till pass/grisepass, jag provred ett sto en gång som hade sjukt mkt pass i sig, på henne räckte det med att jag fördelade vikten eller satte mig ner i traven för att hon skulle slå över.

ja, det är en sak. Men då gick det långsammare va? och ts kände traven ordentligt vad jag kunde utläsa, det brukar ju betyda bra trav. Jag vet inte jag...:crazy:

nej som sagt kan de helt klart växla mellan alla gångarterna i alla farter men går det för fort kan de hellre ta halvsnabb pass istället för trav och saktar man ner kan de sen gå över i trav igen och går det för fort kan de slå över i galopp kort eller snabb och sen kan de gå ner i pass igen i olika hastigheter m.m

min hästs kompis är exakt så:)

varför har han ingen stamtavla?

han kan vara 5gångare trots att han aldrig kan ridas eller tränas i pass, det krävs rätt mkt för att de skall på allvar kunna ridas i pass.

min häst är 5 gångare man jag tvivlar på att han kommer bli en bra passhäst.

Ja alltså Det gick lite fortare en kort kortgalopp men det var inte lika fort som snabb SNABBgalopp utan någonting därimellan.

Hon som köpte Snorri innan mig köpte han oreggad från uppfödaren, uppfödaren skickade med namnen på föräldrarna och deras stamtavlor pappan skulle vara vara hans egna hingst som inte hadde blivit bedömd än.
SÅ när hon som då hade köpt snorri skulle till och regga han var hon juh tvungen att ta DNA prover på föräldrarna och proverna visade att värken den uppgivna mamman eller den uppgivna pappan stämde, jag har varit i kontackt med uppfödaren men han slingrar sig bara och säger saker som "ja jag ska kolla upp det där så ringer jag sedan" och sedan går det inte att få tag på karln på ett par månader eller så där.

Personligen tror jag lite som du att Snorri kan ha pass i sig men att han inte har det som kräfs för att bli än bra passhäst.

Det är ganska vanligt med "fyra och en halv gångare" dvs fyrgångare som blir passtaktiga i tölten tex. men som inte har någon riktig flygande pass. Det kan mycket väl vara så att han gick över i pass(grisepass) när traven gick för fort. Det gör ofta min "fyra och en halv gångare".
Men om man tittar på hans kropp så har han ju ett ganska sluttande kors, vilket ofta fengångare har för att kunna ta i så i den "flygande passen" men han har samtidigt en kort kropp och femgångare har oftast längre kropp. Jätte sötis är han :)

Måste bara lite OT fråga vad det har med saken att göra?
En häst med helt otränad pass behöver ju inte ha "tävlingsfärdig" pass redan första gången om du tänkte på hastigheten.

Måste bara lite OT fråga vad det har med saken att göra?
En häst med helt otränad pass behöver ju inte ha "tävlingsfärdig" pass redan första gången om du tänkte på hastigheten.

nej jag frågade så för jag ville ta reda på;
om hästen gick i travsnabb fart så var det troligen trav hon kände men om den gick i galoppfart så var det troligen passtaktigt eftersom hästarna oftast inte kan trava så pass fort om de inte är extremt vältränade.
då är det oftare passtakt, alltså ganska snabb pass men tillräkligt sakta för att det inte är flygande pass men snabbare än trav...hänger du med?

Min kusins häst gick från fyrgångare till femgångare när hon började träna tölten. Han hade bara visat trav hela sin uppväxt, men så kom tölten med lite träning... Och så även passen! Och då menar jag riktig pass -han har aldrig visat en tillstymmelse till grisepass.

Nog kan de förvåna alltid, våra pållar! :)

Ja, nu fattar jag.
Men vissa segproppar (typ min häst i början) går i grisepass i travfart innan de fått upp ångan ;)

En mycket otränad häst kan visst gå i extremt snabb trav (gaedinga trav). T ex min egen häst.

Jag tror inte att din häst gick i pass. Låter mer som gaedingatrav i mina öron.

Nä, långsammare gick det inte, hon bibehöll samma tempo bara växlade gångart som om det vore en självklarhet att gå från trav till "pass"

har ochså varit med om en liknande gångart.
hästen flöt fram i snabb travtölt helt utan rollar som kändes riktigt bekväm.
inte markbunden passtölt utan med fart och lätt i framdelen.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 652
Senast: Stergo
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 620
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar