Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Sv: Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Hur tror du att det tolkas från hundens perspektiv när du brottar ner hunden och håller fast i nacken? Du skriver att man inte ska utgöra ett hot, men hur tror du hunden upplever scenariot?

I vissa (värsta?) fall svarar hunden tillbaka på sådan utmanande behandling, det är sådär skapligt kul om man har en något sånär stor eller ettrig hund.

Det tolkas att jag bestämmer och är starkare plus att jag inte är rädd för hunden.. Och när jag säger "man ska inte utgöra hot " då menar jag att man inte ska vara arg och framgå som att man ska skada hunden..Det är då det kan bli att hunden vill försvara sig. Man ska vara lugn o sansad.

Har man en hund som redan blivit några år och börjar betee sig agressivt såklart en sån här grej kan få hunden ännu mer agressiv och se sig som att den blir utmanad, och göra motstånd..Men då, ännu en gång är det viktigt att inte ge sig och bli rädd för hunden när den visar sånt beteende.. En unghund som börjar testa msåte tidigt veta sin plats om den visar några tendenser till agressivitet / testa sin plats i flocken..

Tycker det du svarade på mitt inlägg lät mycket sunt! Tyvärr har jag sett flera stycken som tar tag i pälsen på hunden och DRAR tills den skrikser rakt ut för att få hunden att i sin tur sluta dra i kopplet. Känner till någon/några som använder sig av den metoden med ursäkten att hunden är ju så "hård" så det behövs..

simba_112: Tack! Jag har varit med om att folk har skällt på hunden i förebyggande syfte?! Hur tänker man då undrar jag :S Som du skrev så lever ju hunden i nuet och kan ju omöjligt förstå vad den gjort fel om den inte ens gjort något fel.
Jag har också skilt hundar som rykt ihop åt genom att ta tag i hunden för att dra undan den, hellre det än ett slagsmål!

Förstår inte alls hur du tänker kring hunduppfostran :S jag har en hund som i situationer som hon är obekväm i eller osäker i kan morra. Skulle jag då slänga henne på rygg så fort en sådan situation uppstår så tror jag att jag snart skulle ha en aggressiv hund.. Jag anser att det är upp till mig som ägare att inse vad min hund klarar av och inte klarar av och se till att inte utsätta henne för situationer som hon inte kan hantera. Om det är situationer som hon måste klara av får jag se till att vi tränar på det som hon upplever obehagligt med hjälp av positiv förstärkning.

Jag ser verkligen ingen poäng med att nypa tag i örat på hunden när den varit "olydig". Och fya en hund tror jag aldrig att jag gjort i hela mitt liv. När min hund gör "fel" antingen pga jag inte visat tydligt vad jag vill eller var det nu beror på så korrigerar jag hunden, jag straffar den inte. Jag visar bara att sådär ska man inte göra vi gör såhär istället och berömmer när hunden gör rätt.

Vi alla har olika åsikter ang hunduppfostran uppenbarligen och så kommer det alltid vara.. Tycker så länge man själv inte gör illa sin hund genom att slå, sparka eller köra nån slags psykisk misshandel så är det upp till ägare själv att avgöra hur man uppfostrar sin hund..

Och så länge hunden man har fungerar som den ska och man inte har några problem så finns det väl inte så mycket att tjaffsa om.. Vissa hundar passar med den uppfostringstekniken andra måste behöver en annan.

Uppfostringsteknik? Behöver man kasta omkull sin hund så har väl något redan gått väldigt snett?

Jag skulle mer kalla det värdelös problemlösning.

Men vad räknas som att göra illa hunden då? Både fysiskt och psykiskt vart går gränsen? Jag startade denna tråd för att jag känner att råden och förslagen som jag fått när det kommer till uppfostran av min hund vore att just skada hunden. Och bara för att jag inte vill vara fysisk hård på min hund eller dra den i öronen så pratar folk istället om att jag är mesig som inte kan "sätta hunden på plats".

Jag tror ärligt talat att det är få hundar som man behöver dra i pälsen eller öronen för att dom ska förstå vad man vill. Och för det är jag mesig anser vissa.

Kan tillägga att jag inte är hård öth på min hund då hon är en väldigt mjuk individ. Jag kan vara bestämd men inte hård.

Uppfostringsteknik? Behöver man kasta omkull sin hund så har väl något redan gått väldigt snett?

Jag skulle mer kalla det värdelös problemlösning.

Det är din åsikt, fortfarande.. Värdelös problemlösning är när man försöker med något och det ej fungerar..

i mitt fall fungerade detta. Ska jag tycka det är dåligt för att det fungerade eller vadå? Tror du seriöst min hund har lidit av detta eller vart vill du komma ..

Men anledningen till den här o andra aktuellatrådar är ju att en person gör stor mediacirkus av att sparka hänga o psykiskt misshandla hundar.
PL

Ja det var delvis därför jag startade tråden pga folk tyckte jag var konstig som ifrågasatte metoden att sparka och hänga hundar..
Men även för att folk tycker att jag är en mesig hundägare som inte vill korrigera min hund hårt och fysiskt.

Men vad räknas som att göra illa hunden då? Både fysiskt och psykiskt vart går gränsen? Jag startade denna tråd för att jag känner att råden och förslagen som jag fått när det kommer till uppfostran av min hund vore att just skada hunden. Och bara för att jag inte vill vara fysisk hård på min hund eller dra den i öronen så pratar folk istället om att jag är mesig som inte kan "sätta hunden på plats".

Jag tror ärligt talat att det är få hundar som man behöver dra i pälsen eller öronen för att dom ska förstå vad man vill. Och för det är jag mesig anser vissa.

Kan tillägga att jag inte är hård öth på min hund då hon är en väldigt mjuk individ. Jag kan vara bestämd men inte hård.

Att göra en hund illa räknas till att slå den med slag, sparkar, Kasta hårda föremål mot hunden, slänga den osv. att göra en hund psykiskt illa är att lämna en valp ensam i ett rum ylandes, eller skälla på en hund som är nervös eller rädd tex. det är helt fel.

och återigen, man ska inte lägga hundar på "rygg" titt som tätt så fort dom gjort fel.. Har gjort det en gång på min hund då han morrade åt syrran i köket.. Hon gjorde inget "snabbt ryck tag släng på rygg" utan tog runt nacken la hunden ner på SIDAN och hållde fast tils han slutade morra. . Inget ont bara jag bestämmer här. Du ska inte morra åt mig. Du är lägre. Han slutade och nu är det frid och fröjd, han är sju år. har inte morrat åt oss en enda gång sedan dess..

Ja det var delvis därför jag startade tråden pga folk tyckte jag var konstig som ifrågasatte metoden att sparka och hänga hundar..
Men även för att folk tycker att jag är en mesig hundägare som inte vill korrigera min hund hårt och fysiskt.

vem sparkar och hänger hundar?? är det någon som anser att man får göra det eller vadå,, hänger inte med..

Beror väl uppenbarligen på hur man ser på det hela. Jag tror inte att man kommer någonstans med att lägga hunden på rygg lika lite som jag tror att hunden är ute efter att "ta över". Jag kan aldrig tänka mig att hunden ligger hemma hela dagarna i sin bädd och smider onda planer på hur den ska ta över ledarskapet.

Men tråden handlar ju egentligen inte bara om ifall man ska lägga hunden på rygg eller inte. Jag har inte tänket att jag minsann ska sätta min hund på plats och visa vem som bestämmer för jag tror inte att det fungerar så med hundar. Jag tror att du behöver visa hunden att den ska följa dig men det tror jag inte att du gör genom att vara hård eller dum mot den jag tror att man gör det genom att agera lungt och säkert i i situationer och på så vis visa hunden att du kan hantera situationen och att den slipper. För det så tycker folk att jag är mesig i min hunduppfostran eftersom att jag inte vill sätta min hund på plats eller trycka ned nosen i kisset..

så länge hunden fungerar normalt kan man ju säga att din hunduppfostran fungerar.

att min hund morrade åt lillsyrran som ung var agressivitet och dominans. Väl hon lade han på sidan (ej slängde ner han på ryggen) så har han ju inte fortsatt med det :P han är sju år nu. aldrig gjort så igen!

Och att en hund ligger i sin bädd och smider planer att ta över, det var inte det jag srkev.. jag skrev att när hunden är valp vill den veta sin plats i flocken.. Är man en familj med barn kan hunden mkt väl tro att den står över barnen eftersom dom oftast inte bestämmer något över hunden alls.. Det var detta som hände med min syrra. när hon väl lade han på sidan när han morrade, så visade hon honom att "jag är itne rädd för dig, du behöver inte morra" han förstod uppenbarligen budskapet. Han har sin plats, det vet han nu..

Känns lite onödigt att diskutera din morrande hund även i denna tråd men svarar ändå. Vi har en hund som bott i min familj i snart 11 år och hon har redan från dag 1 morrat på min lillebror. Inte för att hon ville "stå över" honom i flocken utan för att hon var osäker på mindre barn.
Hon hade innan kom till oss vid ett års ålder bott i minst fyra olika hem. Vi la henne aldrig på rygg eller korrigerade henne fysiskt eller öht för att få henne att sluta morra på min lillebror, vi ignorerade det hela helt enkelt. Mest troligen så morrade hon för att hon ville att han skulle hålla avstånd.

Nu är min lillebror 19 snart 20 år och inget barn längre och vår hund morrar inte på honom längre. Visst kan hon "morra" ibland men då beror det på att hon "pratar" med oss.

Men hallå du skrev i tråden att du laggt ut filmer där man SPARKAR hundar och folk sagt åt dig att du är mesig för att du inte tycker det är rätt.
DET är en jäkla skillnad på hur du skrev här!???

Ja den gränsen ska man ha innan man skaffar ett djur!

Kroppslig korregering behöver inte alls vara fel om den används rätt när det krävs.
Vi har kroppslig kontakt när vi berömmer eller bara kelar med hunden så varför skulle inte det funka i omvänt syfte.

Nej just hundar har ALDRIG kroppslig kontakt när dom "korrigerar" varandra.

Va bra att både du och hunden är mjukisar då kommer det säkert bli jätte bra för er, men det är långt i från alla hundar som är det.

Folk tyckte väl mer att det som visades på filmen inte var en spark men tråden behöver ju inte urarta till en tråd om CM, vilket var personen på filmen i fråga som jag lade ut på min Facebook..

Varför denna otrevlig ton om man får fråga? Har jag skrivit något som gjort dig upprörd?

Folk tyckte väl mer att det som visades på filmen inte var en spark men tråden behöver ju inte urarta till en tråd om CM, vilket var personen på filmen i fråga som jag lade ut på min Facebook..

Varför denna otrevlig ton om man får fråga? Har jag skrivit något som gjort dig upprörd?

Nej då min ton är inte otrevlig, varför tror du det? Jag reagerar med utropstecken och stora bokstäver när det är något jag reagerar över, jag kan inte hålla med dig heller och att jämföra en hund som är en riktig mjukis och metoder att anväda, mot en hund som inte är det går ju inte, jag har haft båda sorterna och skulle inte kunna sitta här och skriva att bara för att jag inte behövt korrigerat kroppsligt eller behövt ta ur ett vaktande beteende på en hund på 12 år så ska inte ni andra göra det heller.

Det är inte det jag menar heller. Självklart är alla hundar olika individer! Men jag personligen har sett så många som verkar se det som ett mål att deras hund ska komma krypandes och lägga sig på rygg så fort dem tittar på dem. Okej överdriven förklaring. Men det är ändå ingen relation jag vill ha med min hund. Och i min värld så kanske man inte behöver dra hunden i pälsen när den drar. Om man dessutom upprepade gånger under en promenad får ta tag i pälsen på hunden så kanske man ska förstå att metoden inte fungerar eftersom att hunden ändå fortsätter med det felaktiga beteendet.

Klart att man ibland kan ta tag i hunden men det är skillnad på att ta tag och ta tag enligt mig.
Jag har sett folk som tagit i jättehårt och skrikit åt hunden och jag vet inte allt vad det är med motiveringen att hunden är ju så hård. När jag sedan frågat om hunden verkligen förstått vad den gjort fel så kan dom inte svara på det. Jag har sett folk korrigera eller snarare straffa/hämnas på hundarna med så mycket ilska och irritation. Jag skulle inte kalla det djurplågeri men det känns helt klart onödigt.

Sen är det inte så att jag aldrig tar i min hund, hoppar hon tex upp på bordet med framtassarna kan jag putta ned henne osv.

Angående vaktande betenden så har jag inte så stor erfarenhet av det, om du syftade på det jag skrev om min familjs hund så är det inte ett vaktande beteende som hon hade. Men det kanske bara var taget ur luften?

Men det känns rätt lönlöst att sitta och diskutera i denna tråd när det finns en tråd som handlar om nästan samma sak.

Visst e det så! Men jag har inte uppfattat det som att någon som använt medtoden lägg kull på rygg är hård och elak på hunden utan har använt det i vissa situationer när hunden visat ett vaktande eller aggresivt beteende och det har funkat inte någon har talat om att slänga hundar i backen eller använda det som uppfostrings taktik.

Sen att många envisas med att det inte funkar eller är rätt metod det är ju ganska frustrerande när dom som skrivit vet att det funkat både själv och för andra, sen funkar inte alla metoder på alla hundar och alla är ju överäns om att det bästa är att inte ens behöva.

Ja det är inte lönlöst att diskutera när det fins flertalet liknande trådar men jäkla tjatit att hela tiden berätta och argumentera samma sak!;)

Jag har inte syftat på din familjs hund vart uppfattar du det så?

Senast ändrad:

Men saken är ju den att det finns metoder som absolut fungerar, men huruvida det påverkar hunden i sig negativt spelar en stor roll. Hur påverkar det hunden i sig att alfarullas, vad ger det för signaler, hur uppfattar hunden denna rullning. Jag kan köpa att en alfarullning kan fungerar såtillvida att man får önskat resultat, men det kan man även få med ex el, stackel osv.

Där i ligger skillnaden, så att det är frustrerande för några att andra inte alls gillar metoden har jag lite svårt att förstå. Det är väl inte bara metoden i sig som diskuteras utan hela paket före, under, efter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 641
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 852
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka