Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Sv: Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Höh, för våran unghund (1år) är att lyfta upp i famnen och bära nästan det värsta straffet man kan ge han. Han blir alldeles nere oavsett hur arg/frustread/uppjagad han var innan.

Jag har knappt ens nypt honom förutom när jag blivit riktigt förbannad på honom. Sen är han väl inte världens mest väluppfostrade vovve men det känns skönt för mig att från mina händer mest kommer klapp och kel. Sen kanske man hade kommit fram bättre till honom med ett nyp men jag väljer låta bli.

Sen tänkte jag ta upp diskussionen om den berömda "bliwpistolen" den är nog lika obehaglig för hunden som ett nyp eller omruskande men man själv slipper ha dåligt samvete för att man själv gjort hunden illa... Ett evigt dilemma för mig som använder bliwen. :crazy:

I mina ögon är det okej med lite vatten på hunden. Jag skulle hellre använda mig av det än att nypa tag ordentligt i hunden eller slänga den på rygg. Men på min hundar funkar det inte riktigt för hon tycker att det är skitkul när man sprutar vatten på henne..

Höh, för våran unghund (1år) är att lyfta upp i famnen och bära nästan det värsta straffet man kan ge han. Han blir alldeles nere oavsett hur arg/frustread/uppjagad han var innan.

Jag har knappt ens nypt honom förutom när jag blivit riktigt förbannad på honom. Sen är han väl inte världens mest väluppfostrade vovve men det känns skönt för mig att från mina händer mest kommer klapp och kel. Sen kanske man hade kommit fram bättre till honom med ett nyp men jag väljer låta bli.

Sen tänkte jag ta upp diskussionen om den berömda "bliwpistolen" den är nog lika obehaglig för hunden som ett nyp eller omruskande men man själv slipper ha dåligt samvete för att man själv gjort hunden illa... Ett evigt dilemma för mig som använder bliwen. :crazy:

Nej det funkar inte på våran jakt tik heller det är våran "vavva korsning" jag använder mig av den tekninken på, olika raser olika sätt;)

I mina ögon är det okej med lite vatten på hunden. Jag skulle hellre använda mig av det än att nypa tag ordentligt i hunden eller slänga den på rygg. Men på min hundar funkar det inte riktigt för hon tycker att det är skitkul när man sprutar vatten på henne..

Nej men märk väl att det är skillnad att slänga/ kasta en hund i backen och att få hunden att själv kasta i ryggläge underkastelse, som för övrigt är en metod som endast borde tillämpas i allvarliga situationer, som när hunden hugger någon, inte i uppfostrings syfte. Om en hund biter någon skulle i alla fall inte jag skvätta vatten på hunden.

Jag tror att alla i denna tråden är överäns om att det INTE är ok att sparka och slå sin hund, det som många tycker olika om är hurvida det är ok att lägga kull en hund på rygg dvs i underläge när den har bitit någon eller tydligt indikerat att det kan komma ett bett, ett överdrivet vaktande, morrand i vissa fall tillsammans med utfall eller ett bett som följd.
Då tycker jag det är rätt att göra det, och som jag skrivit tidigare det påmminer mkt om ett sätt som tiken redan korrigerat valparna med när dom är hårdhänta.
:bow:

Ibland har man inget val. Ibland måste man, sedan är det stor skillnad på enstaka situationer och att använda det som vana och metod.

Jag är vare sig stolt, lycklig eller olämplig som hundägare för att jag har tvingats ta till hårdare tag i specifika situationer. Men jag är glad att jag gjorde det för det har fört mig och hundarna ner till en utgångspunkt som vi har kunnat jobba vidare, med positiva metoder, ifrån.

Jag förstår inte riktigt problemet!

Varför skulle "nej" vara svårare för hunden att förstå än "sitt"?

/Swat

Det ligger en stor skillnad i hur sitt och nej lärs in. Sitt lär du hunden konsekvent och på ett sätt vanligtvis, till en början kanske på hemmaplan och sedan utvecklas det på andra ställen så som på bk, i parken etc. Och sällan förväntar man sig att hunden SKA kunna sitt på bk bara för att den kan det hemma. Inlärningsprocessen behöver kanske ske igen för att få till ett optimalt sitt på alla platser oavsett störningar. Samma gäller andra lydnadskommandon.

Nej däremot tränar man inte in på annat vis än att skapa ett obehag. Obehaget kan variera från stund till stund och situationerna varierar kraftigt. Hunden biter på något = nej. Hunden skäller = nej. Hunden hoppar = nej.
Det är sällan någon som sätter sig ned och tränar in ordet nej. Inte som med sitt, ligg, stanna etc.
Därför menas det nog att hunden har svårare att lära sig betydelsen av nej. Speciellt OM det inte tajmas in korrekt, vilket chansen är större att det blir fel jämfört med sitt där du oftast i början gör det i kontrollerade former med korrekt tajmad belöning.

<snip>
Nej däremot tränar man inte in på annat vis än att skapa ett obehag.<snip>

Det ar ganska forlegade metoder att trana nej, eller i mitt fall "leave it".

Jag tranade in det ungefar pa samma satt som 'sitt' ... med godis. En godis framfor pa golvet, "leave it" och gomma godisen tills hon tittade upp pa mig, da fick hon en annan godis. Platt latt och hogst positive inlarning ... min tjej blir jatte glad nar jag sager "leave it" (i alla fall om jag hinner med att saga det innan hon fatt fnatt och redan var i gang och skulle "corrigera" en annan hund som harom dagen :crazy:) fortfarande och jag har inte gett godis for det pa ett par ar.:p

Det ar ganska forlegade metoder att trana nej, eller i mitt fall "leave it".

Jag tranade in det ungefar pa samma satt som 'sitt' ... med godis. En godis framfor pa golvet, "leave it" och gomma godisen tills hon tittade upp pa mig, da fick hon en annan godis. Platt latt och hogst positive inlarning ... min tjej blir jatte glad nar jag sager "leave it" (i alla fall om jag hinner med att saga det innan hon fatt fnatt och redan var i gang och skulle "corrigera" en annan hund som harom dagen :crazy:) fortfarande och jag har inte gett godis for det pa ett par ar.:p

Jag medger att jag var lite för snabb när jag skrev det ;) Jag vet att det finns andra metoder, jag använder liknande som du. Men många tränar inte in nej idag ändå, det handlar mycket om att hunden "per automatik" lär sig nej genom att den hittar på dumheter och får ett obehag som tack.

Fast - ursäkta mej lite nu - men vad svamlar du om?!? ;)

Kan inte hundar lära sej ett Nej-kommando? För att de inte kommunicerar med ord!!?

Det borde ju även innebära att hundar inte heller kan lära sej sitt, hit, kom, gå och lägg dej, apport eller vad som helst som innefattar verbal komunikation?

För mej är ett nej-kommando precis som vilket annat kommando som helst!
Nej betyder för mina hundar: Avbryt det du gör och ta kontakt med föraren för ny instruktion.
Mina "nej" åtfölj alltid av ett nytt kommando för att hunden skall slippa klura ut själv vad det är jag vill/inte vill vad den skall göra. Men självklart förstår de verbala kommandon!!

/Swat

Jag är fullständigt införstådd med att du kan förmedla NEJ, men jag tror inte så många andra är det. För dem är nej ett flytande kommando som hunden inte har någon aning om vad det egentligen betyder för att det används i olika sammanhang. Självklart förstår de kommandon som sit, ligg men just nej som används här och där har många hundar svårt att förstå. ENLIGT min erfarenhet.

Fast jag maste saga att aven om min ar ovanligt lydig, so tycker jag not att de flesta hundar man moter pa klubbar och i tranings sammanhang kan "nej" langt innan de kan de vanliga enkla tranings momenten.
Att ifragasatta vad de som inte tranar sina hundar overhuvud taget gor ar ju en helt annan sak, de har sa klart inte tranat in "nej" heller.

Ja det stämmer nog alldeles utmärkt, har oxå hört det av många olika det verkar vara en gammal metod, men eftersom jag inte provat detta vet jag inte om det funkar , utan ist lyfter jag upp valpen om den börjat kissa eller bajsa inne och tar ut den så har den gjort klart det ute och detta har varit väldigt effektivt. När man lyfter upp den så slutar den automatiskt att kissa/ bajsa.

På -60 talet förekom det då:cry:. Vi visste inte bättre.

*KL*

Helt ärligt så gillar min vovve hårda lekar, där man tar i.
Men jag skulle ALDRIG skada min hund medvetet
Det enda jag gör när min hund är för hetsig och inte lyssnar är att lägga henne mjukt på sidan, hålla löst över nacken tills hon är helt lugn och då tar jag bort handen och oftast så ligger hon kvar där lugn o vi myser lite som belöning.

Jag tycker det låter som att du har en väldigt sund syn på hundträning!
All eloge till dig som inte tagit åt dig av vad folk tycker om DITT sätt att träna hund:bow:
Vad människor ofta glömmer är att en hund lever i "nuet". Alltså, om hunden gör något dess människa tycker är fel så kan du inte bestraffa den hur långt senare som helst, oftast bestraffar/korrigerar du då fel beteende. Korrigeringar skall ske omdelbart som hunden utför det den inte får.
Sen anser jag att det ytterst sällan behövs fysisk korrigering. Visst kan det variera från hund till hund också.
Här hemma har vi en liten flock på fyra olika individer, tre olika raser. Det är ytterst sällan som jag behöver avbryta något med en fysisk korrigering.
Senast jag gjorde det var jag tvungen då två av dem rök ihop (vilket inte hör till vanligheterna), sög då tag i huskyn vrålade det räcker! till den andra, sen var det över. Då tog jag alltså bara tag i henne och drog undan henne, mer behövdes inte för att hon skulle gå lugnt vid min sida (vilket hon aldrig gör annars) tillbaka till bilen. Mitt adrenalin pumpade runt rätt rejält och jag var störtförbannad och inte så lite skakad. Det kände huskyn av och räckte gott och väl som bestraffning för henne...

Annars är jag också sådan som avbryter felbeteende för att sedan omdelbart belöna RÄTT beteende.

Så länge din metod funkar på din hund tycker jag inte alls du ska ta åt dig från andra människor som tror sig veta bättre.

Ja precis som frågan i rubriken lyder är man mesig bara för att man tycker att det inte är nödvändigt att vara fysiskt hård på sin hund?

Mesig... nej, det tycker jag inte. Jag tycker personligen inte om att vara fysiskt hård - antar du menar straffa hunden fysiskt. Men jag är däremot tämligen krävande. Vill ha kontroll på hunden, och att den ska lyda vid tillsägelse. Ser däremot rätt sällan orsak att vara fysisk för att få väluppfostrade lydiga hundar...

Jag har dessutom stora bruksraser och är liten själv, skulle jag börja dra omkull vissa av dem och bråka hade jag förmodligen förlorat rätt snabbt. Gammelschäfer RIP var 10 kg lättare än jag, och dessutom betydligt mer vältränad och musklad än lata matte. Nu var han snäll och som sagt ytterst väluppfostrad - men rent fysiskt hade jag inte haft en chans.

Lillfjollan skulle jag kunna brotta ned, men det finns betydligt enklare sätt att träna och förebygga oönskade beteenden. Så varför liksom...

Jag har en DSG på 6 månader och vi har kört ett ganska mjukt spår på henne, lugnt men bestämt men absolut inte hårt då jag anser att det inte behövs på våran hund. Men jag möter ofta (nästan dagligen) folk som ifrågasätter min syn på hunduppfostran och tycker jag är "mesig" på hunden och att jag daltar med henne. Hon får absolut inte göra som hon vill, vi har tydliga regler här hemma. Men när hon gör fel gör jag en korrigering och berömmer så fort hon gör rätt. Lägger inte så stor vikt vid det hon gjorde fel så fort hon upphört med betendet.

Det klart att man måste sätta gränser, men för att göra det behövs sällan en massa bråk. Lär in "loss", lär in "akta", lär in "plats" och vad det nu är mer som behövs. Var tydlig och klar med vad som förväntas av hunden.

Det är ok att fräsa ifrån åt en hund och bli arg - men det ska också gå över snabbt. Tror att detta med att "inte dalta" hänger ihop med ledarskapsfixeringen som går över styr både här och där. Så fort hunden gör något fel så anses det plötsligt att den utmanar, och den läras sin plats i hierarkin - istället för att ägaren lär den önskat beteende från början.

Men jag känner folk som fyar och skäller på hunden i flera minuter efter att dom avslutat det oönskade betendet, vad vill man få ut av det?

Jag gissar att dessa människor blir väldigt upprörda och vill får utlopp för sin egen frustration. Man intalar sig att man "sätter hunden på plats" men det handlar egentligen om rädslan att förlora kontrollen. Finns säkert många orsaker, brister i enkel hundkunskap i många fall. Samma beteende ju kan ses inom hästvärlden också.

Jag ser liksom ingen anledning att slänga hunden på rygg så fort hon gör något fel. Eller att ta tag i pälsen/huden och dra så hårt så hon skriker rakt ut när hon drar i kopplet.

Välta omkull ser jag ingen orsak alls till, vid något tillfälle - om det inte handlar om att rent fysiskt skydda mig själv från skada. Jag förstår inte riktigt var den där metoder kommer ifrån från början. Det är både krångligt, tungt, och opraktiskt - när det som sagt nästan alltid finns mycket enklare sätt som ger samma resultat. För att inte tala om hur hundarna upplever det att vältas omkull...

Dra i pälsen har jag aldrig sett någon göra - är det vanligt? Ta tag i nackskinnet har jag gjort själv ett par gånger med slynglar och slyngletter som flyger runt och har stängt av hjärnan. Däremot är det väl rätt givet att hunden inte ska skrika rakt ut...

Sedan måste man ju (igen) faktiskt lära hunden att exempelvis gå i koppel innan man kan bli arg på den för att den inte vet hur den ska bete sig.

Det tog ett tag innan hon blev rumsren och jag fick rådet att trycka ned nosen i kisset?!?! :confused::eek: Finns det ens någon som gör så nu? Sjukaste råd jag fått.

Det hoppas jag verkligen inte att någon gör. Vad ska det visa valpen? Här är ditt kiss?

Ledsen för svamligt inlägg men jag blir bara så trött på att det verkar finnas så många som anser att du måste vara hård och nästan elak mot hunden annars är du mesig och låter hunden "ta över".

Som sagt, det är mycket prat om flockledare och annat nu. Detsamma finns inom häst. Behöver inte vara fel att diskutera ledarskap, men det blir väldigt konstigt då hunden faktiskt många gånger misstolkas och missförstås - vilket den sedan straffas för. Eller den får inte lära sig vilka regler som gäller, och anses dominant när den tar egna initiativ.

:bow::bow:
"En hund gör aldrig fel, det är du som förare som utsatt den för en situation den inte är mogen för"
Herding Dogs Progressive training av Vergil-Holland

Nog för att jag drämt en o annan BC i backen när de tuggat ull utan orsak, men som sagt, det har berott på att jag utsatt den för situationer den inte varit mogen/tränad för.
En av mina första hundar svarade upp mot mig, då en unghund som inte förstod att den gjort fel, vem vill bli anfallen av en 26 kgs muskel o tandmaskin som slåss för sitt liv o sin integritet?

Han var avkomma efter Twinckle Mackie, vars avkomma knappast finns kvar idag pga de var extremt hårda, svårfostrade kroppsvallare. Bättre boskapsvallare kan man knappast hitta idag.

måste bara tillägga nu när jag satt och läste i tråden att jag tycker att inte våga vara "fysiskt hård " mot en hund som visar agressivitet mot ägaren är mesigt om nått.. Det kan få väldiga konsekvenser..

En kompis till mig skaffade sig en rottweiler valp. Den gjorde precis som den ville, hon daltade med den till och från. En dag morrade den aggressivt mot henne när hon skulle ta dens matskål.. Hon ryggade tillbaka och vågade inte göra något alls.. Hon tänkte att det går väl över.. I brist på kunskap.. Nej det gick inte över, hunden fortsatte ta över.. tillslut fick hon sälja den..

Och som sagt, man ska inte slå hundar! elelr andra djur heller för den delen.. Men i ett sådant läge, hur gör tiken mot valparna för att lära dom rangordningen i flocken eller hur gör andra hundar för att visa vem som bestämmer.. Dom nyper tag i örat eller om det måste brotta ner motståndaren och stå över dennne tills den andra ser sig besegrad.. Jag ser inget som helst fel att göra det ( När det väl behövs)..
Det är inget man gör när man lär hunden vad nej betyder.. Eller när hunden är ivrig och inte kan koppla av..

Man gör det endast när hunden visar agrressivitet eller utmanar dig som ägare om vem som bestämmer, eller om hunden kan NEJ kommando, och trotsar detta genom att sticka iväg eller liknande.. Det är viktigt att hunden förstår innebörden av NEJ eftersom det en dag kan vara livsavgörande.. Sticka över bilvägen efter en hare tex.. Har man inte lärt hunden att Nej får konsekvenser så kanske just den dagen är haren mer frestande än din godis..

Vill också påpeka att "brotta ner en hund" gör man inte på ett agressivt sätt, man ska vara lugn själv och inte utgöra hot. Man tar hunden i nacken lägger den ner. hunden kanske forstätter morra, då håller man kvar sitt tag. när hunden väl slutat släpper man försiktigt och hunden ska ligga kvar. Slicka sig om munnen då har den gett upp eller att den lägger ner sitt huvud.

Att nypa tag i örat och säga nej gör man i situtioner då hunden är "olydig".. Den vet att du precis sagt NEJ åt att ta din mat från borden, ändå när du kollar bort så försöker den ta.. Då kan man nypa i örat och fya.. Man berättar vad först vad som gäller, förutsatt att hunden kan nej. Sedan ger man hunden en chans antingen låta bli maten eller trotsa.. upp till den själv.

Och Man ska vara glad om man har en hund man inte behöver ta tag i aldrig någonsin.. Visa hundar kräver det, andra inte.

Senast ändrad:

Varför skall man ta ifrån en hund dess matskål?
Om man tror att hundar tar över så saknar man grundläggande kunskap om hundar.

Varför skall man ta ifrån en hund dess matskål?
Om man tror att hundar tar över så saknar man grundläggande kunskap om hundar.

för att hon skulle diska den kanske.. hunden stod brevid och morrade..
vadå tror hundar tar över? Vet du om att hundar är flockdjur och behöver en ledare? Är ingen ledare eller tar för sig den rollen så gör hunden det tillslut. Eller så gör den inte det.. Beror på vad för hund och vad för ras..

eerijka skrev:
Vill också påpeka att "brotta ner en hund" gör man inte på ett agressivt sätt, man ska vara lugn själv och inte utgöra hot. Man tar hunden i nacken lägger den ner. hunden kanske forstätter morra, då håller man kvar sitt tag. när hunden väl slutat släpper man försiktigt och hunden ska ligga kvar. Slicka sig om munnen då har den gett upp eller att den lägger ner sitt huvud.

Hur tror du att det tolkas från hundens perspektiv när du brottar ner hunden och håller fast i nacken? Du skriver att man inte ska utgöra ett hot, men hur tror du hunden upplever scenariot?

I vissa (värsta?) fall svarar hunden tillbaka på sådan utmanande behandling, det är sådär skapligt kul om man har en något sånär stor eller ettrig hund.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 641
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 852
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka