Är körningen varierande?

Sv: Är körningen varierande?

Det var ju synd att jag inte visste detta tidigare. Vet en fjordhäst som var till salu. 110% trygg i allt, både riden och körd. Hästens prislapp var på 10.000. Den såldes snabbt.

Tycker också det var konstigt med priset. Men skulle tyvärr inte velat ha en fjording heller. Måste ju sälja min nuvarande fjording och jag vill inte ha en ny häst som påminner om honom. Jag vill ha nått mindre och "klenare".

Tjalfe,
Jag vet en minishettis på cirka 85 cm som är till salu i södra Skåne. Han är körd för körtränare i Flyinge. Valack, runt 10 år. Du kan ju höra av dig om intresse finns.

Men kommer man nånstans med en mini? Vill ju gärna ha lite fart och steg. Vad ska dom ha för den? Jag bor i norra skaraborg så det är ju en bit att åka.

Vill du ha fart och steg är kanske shetlandsponnyn ingen ideal ponny om man ska vara riktigt krass, även om det finns vissa undantag.

Nej men jag menar ju att jag vill ha så mycket fart och steg som möjligt med en SHETLANDSPONNY. och då borde jag kanske inte direkt sattsa på en mini utan på någon som är över 1meter.:d

Varför inte satsa på en shettiskorsning eller par? Är din plan att tävla seriöst så är enbet shettis inte det bästa då dom sällan hänger med över lättklasstempo, par däremot går jätte bra och även lite större ponny om du vill köra enbet. Men är siktet "bara" klubbtävlingar eller lättklass med enbet så kan du ju satsa på en stor shettis.

Siktet är nog som sagt bara klubbtävling och lätt klass. Har haft egen häst i 5 år men har aldrig tävlat. Tänkte bara prova på någon liten tävling någon gång ibland.
Börjar nog med att bara köpa en. Vet ju inte hur länge körintresset håller i sej. Dessutom har jag ju redan en shettis som inte går att köra, vill helst inte ha 3 stycken. Och jag älskar verkligen shettisar!!:love:

Ok, men satsa då som sagt på en som är så stor som möjligt, minst 1 meter. Sen ska dom vara ganska kompakta och ha mycket styrka och bra steg för att bli en bra köponny. Har du möjlighet så skaffa gärna en hingst, då får du det där lilla extra krutet som sällan finns hos ett sto eller en vallack :)

Hingst blir svårt. Har ett sto här hemma så det blir lite dumt;)

Men jag vill ju inte behöva ha dom gå i olika hagar:crazy:

Jag vet ett ruskigt snygg blivande valack, överväxt shettis med stam. Svart. Finns i Örnsköldsvik (eller vad det heter :p).

Nä då blir det ju ett problem, det går ju att ha dom brevid varandra med en ca 2 meter bred "kanal" mellan hagarna, då ser dom ju varandra även om dom går i olika hagar. Men det är klart att det är ju alltid lättare med en vallack, men jag tänkte eftersom du skrev att du ville ha lite mer fart och fläkt så skulle ju en hingst vara kanon, det är ju ofta lite mer "go" i dom än i ston och vallacker, speciellt när det gäller shettisar och kallblod.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London