Är körningen varierande?

T

Tjalfe

Jag måste snart bestämma mej för om jag vill köpa en ponny/häst att rida på eller en riktigt liten ponny(A) att köra. har tidigare bara kört nån en staka gång ut på en skogstur med tidigare foder shettis. Jag är sugen att prova på och sattsa på körning då jag blivit rädd för ridning och vill klara mej med att ha shettisar(för plånbokens skull). Men jag är en tjej som tröttnar på saker väldigt fort om det inte är tillräckligt varierande. Kan man variera sin körning mycket? Eller tröttnar man lätt? Finns det gott om tränare som kan hjälpa en(i Skaraborg)?

Sv: Är körningen varierande?

Jag tycker att korning ar valdigt varierande. Min gamla ponny gar jag ut och gar med och sa kor jag henne ibland. Jag kor pa barna och aven lite i skogen.

Jag skull vilja påstå att körningen inte bara är varierande, shetlandsponnyn är även en väldigt mångsidig häst. Förutom att köra din ponny så kan du dra timmer i skogen, träna agility, tömköra, tolka på vintern och klövja mm. Kanske ge ridlektioner till barn eller ha ponnyridning? Möjligheterna är många med en så bra hästras.

Du kan ju både träna skogskörning, brukskörning, dressyr, precision, maraton och vanliga skogsturer så visst är det varierande! Jag tycker det finns tränare, kanske inte gott om dom men det finns :) Vart i Skaraborg bor du? Vartofta Rid & Körsällskap är en bra klubb med bra tränare och aktiviteter.

Ja dessutom älskar jag verkligen shetlandsponnyns psyke!
Tolka efter shettis är nått jag drömt om, blir ju svårt att hitta en ryttare som rider samtidigt men har sett dom som tolkat utan ryttare.
Ja och så kan man ju dra lite stockar också ja, hur pass mycket kan en shettis dra? Tänker isåfall skaffa mej en lite större modell som är över 1 meter.

Jag bor i norra Skaraborg, 3 mil norr om Mariestad.

Förlåt om du redan svarat på detta någonstans men...

Du har ju en fjording - kan du inte köra den? Då "slipper du" ju rida också...

eller är han inte inkörd kanske? Men det kanske du kan få hjälp med av någon?

/Jenny

Han är körd tidigare men det kommer ju bli ännu värre om han gör "som han brukar" när han har vagn efter sej. Alltså sticker. Därför ingen har vågat köra honom på länge. Har en som kanske är intresserad av honom, så kan kanske t.o.m blir så att han blir såld nu.

En shettis i god kondition och av större, grövre modell kan lätt dra två vuxna i vagn. Jag låter dem personligen inte dra så mycket dock, max 150 kg. Men de kan givetvis dra mer.

Ok - ja det håller jag med om... inget vidare om hästen sticker i körningen. Tänkte inte på den möjligheten men nu när du skrev det känner jag igen att du sagt det förut :o

Det kan nog vara skönt för dig om han blir såld faktiskt, så länge du vet att han får det bra. Du verkar ju väldigt fäst vid den lille rackaren...

Det är skitkul att köra shettisar - jag var grymt imponerad av hur starka och snabba de är! Min shire kan ju inte hålla samma travtempo som den lille ju...

Lycka till med körningen och jag hoppas att du hittar helt rätt!!! Det ska vara roligt att ha häst, oavsett vad man gör med den!

Det finns inte så många sådana hästar för under 20 000:-...:(

Jag håller just på att sälja min ridhäst (fjordkorsning) för att kunna satsa på körningen med shettisen:)
Tycker det känns både tråkigt och roligt, men man måste göra vissa val i livet och kan inte ha hur många hästar som helst.
Lycka till!

Nej vill inte ha unghäst. Är väldigt feg av mej och har dåligt med erfarenhet. Vill ha en lugn trygg läromästare.

Det finns lugna trygga unghästar ;) Fast jag kan väl förstå dig på ett sätt, men jag måste säga att jag har aldrig litat så mycket på någon häst som på dom man har haft sen föl, och sen är det så fantastiskt mycket roligare när det väl går bra och man känner att det är ens egen förtjänst! :)

Förutom att köra en A-ponny så kan man ju tömköra lite varstans,gå ut på promenader,löshoppa och ja körningen kan man variera.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London