Är jag ute och cyklar?

S

steffani

Blev helt mållös när jag kom upp till hagen idag. Jag har en egen (ettåring) och en annan ettåring på foder. Dessa två flyttades för två veckor sedan på bete. Meningen var att de två skulle gå i en hage själva (för att bli vana vid omgivningen enligt önskemål från hon som äger betet) i två veckor och sedan skulle de flyttas in i en befintlig flock. Men idag när jag kommer upp för att titta till hästarna så står en okänd häst i hagen, med skor runt om. Han passar på att sparka min foderhäst medan jag är där. Men nu till frågan. Ska inte betets ägare informera mig om att det ska släppas in en ny häst i hagen där bara mina två står? Jag ser det som en självklarhet, så jag är mållös och vet inte riktigt vad jag ska säga till betes ägare när jag ska ta och ringa henne. Är jag helt ute och cyklar? Hur hade ni gjort?

Sv: Är jag ute och cyklar?

Jag hade blivit skitarg! Det hör väl till normal hyfs att man informerar innan hopsläpp och att såvida inget annat överenskommit så drar man skorna.

Tycker defenetivt att du ska meddelas om en okänd häst ska släppas ihop med dina. Det kan trotts allt gå illa och vem står för ev veterinärkostnader då? Förmodligen du eftersom det är dina hästar. Dålig stil!

De två veckorna de skulle gå ensamma har nu gått.
Då har alltså betesägaren släppt in en häst som ska lära känna dessa två, tills de går in i den nya flocken.

Jag tycker det är helt rätt gjort, och du visste ju om att de bara skulle vara i egen hage i två veckor.

Vad är problemet?

Fast hos oss informeras samtliga hästägare alltid NÄR ihopsläpp ska ske, så att samtliga kan vara närvarande om de vill.
Att bara släppa in en ny häst och sedan gå(?) vem vet hur länge de var övervakade?
Jag vill iaf vara med när mina släpps ihop med nya hästar, och det ville säkert TS med.

Jag håller med dig.
Tanken att sätta in en häst som får lära känna dom är god, men då ska TS bli informerad om det också...

Och ta av skorna bak. Lite respektlöst att slänga in hästen utan att fråga och med skor dessutom.

TS det kan inte vara så att hästen smitit in i hagen?

Jag hade ringt stallägaren och sagt att det står en okänd häst i hagen och undrat om h*n vet något om det.

Sen skulle jag sagt att hädan efter vill jag veta om och när det ska släppas in nya hästar hos mina hästar.

Jag förstår hur ni tänker, om det är så att hästarna står inackorderade "i ett vanligt stall".

Jag tar emot massor av beteshästar och betäckningsston.
Menar ni att även jag ska ringa varje hästägare dagligen, för att tala om att jag släpper in en ny häst, eller byter hage på hästarna?

Jag fattar av TS att hon släppt hästarna till ett BETE, där markägaren var snäll och lät hennes två gå själva i två veckor.
Nu har veckorna gått, och det är dags att introducera dom med flera hästar.

Hade TS sagt till att hon absolut ville vara med då?

Jo det ska jag berätta för dig. Problemet är att denna häst ingår inte i den flock mina två skulle gå ihop med sedan. Utan det är en helt okänd häst. Betets ägare brukar hyra ut betesplatser på somrarna, men min egen erfarenhet sedan tidigare är att alla hästägare ska få en möjlighet att vara med vid ihopsläpp. Så därför blev jag lite ställd igår när jag upptäckte detta. Ägaren går inte att få tag i. Lyckligtvis verkar de gå bra ihop hästarna.

Jag uppfattade det som ett "mindre" bete. I ditt fall anser jag absolut inte att du behöver det, då skulle du ju få prata i tele hela dagarna.

Inte kul när sånt händer men svårt att unvika ibland pga av missförstånd och olika syn på saken.

Har varit med om samma sak så stallägaren förmedlade ett bete och det skulle komma en ny häst men dessa personer sa inte till när de åkte och lämnade hästen på betet och när jag kom dit så stod det en ny häst i hagen och min häst hade ett djupt sparksår på frambenet. De var på väg därifrån utan att meddela att de släpp dit en ny häst och att min häst var sparkad. Var inte alls glad, då vår häst fick väldigt ont och det tog flera veckor innan skadan läkte.

Lättast är nog bara att säga till betesägaren att du vill veta när det kommer nya hästar till betet och hoppas att denne meddelar det.

Jag förstår inte riktigt problemet.. hästarna ska ju ändå gå tillsammans med alla andra, så det är väl egentligen bra att dem får lära känna någon häst ifrån flocken först.
Jag jobbar på ett inackorderings/tränings/ridskole/avels stall.. tillsammans finns det ca 70st hästar på gården, och runt 30st olika ägare. Man kan inte hålla på och ringa runt såfort en liten ändring görs, det är rent utav omöjligt! för då skulle man bara få sitta vid telefonen ..
Jag tycker att det var snällt utav ägaren att överhuvudtaget låta dina två gå själva några veckor, för det blir trotts allt extra jobb ändå, och mark som blir upptrampad..

Klart hon ska informera.
Fråga framförallt.
Sedan släpper man väl inte en häst i en ny flock som är skodd bak.
Nog tar man väl ändå av skorna då för att undvika skador.

Jag hade blivit skitarg om det varit mina hästar

Klart hon ska informera.
Fråga framförallt.
Sedan släpper man väl inte en häst i en ny flock som är skodd bak.
Nog tar man väl ändå av skorna då för att undvika skador.

Jag hade blivit skitarg om det varit mina hästar

Fast jag fattar inte varför det ska vara SÅ mycket farligare med en spark av en skodd häst?
Blir hästen automatiskt mycket snärtigare att sparka om den har skor?

Jag blir aldrig kontaktad av betesægaren om nya hæstar har aldrig fallit mig in att jag behøver veta det.
Under sommaren kan det komma och gå flera hæstar i hagen, det ser jag som en sjælvklarhet då det ær ett bete som tar imot "sommargæster".

Att denna personen tar in nya hæstar i en annan hage innan de slæpps i den større flocken ær væl inget minus eller?
Ska hon fråga alla som har sin hæst på bete dær varje gång det kommer en eller som i detta fallet fler ny/a hæst/ar som ska in i flocken om det ær ok?

Jag förstår inte riktigt problemet.. hästarna ska ju ändå gå tillsammans med alla andra, så det är väl egentligen bra att dem får lära känna någon häst ifrån flocken först.

Men det var ju just det som var grejen. Hästen som betesägaren släppt ihop med är INTE en häst som sedan ska ingå i flocken!

Att man gör hopsläpp till den slutgiltiga flocken säger väl sig självt men man ska inte (utan information före) behöva få sin häst ihopsläppt med andra hästar som den sen inte ska gå tillsammans med. Finns ingen anledning att utsätta sig för skaderisken.

Fast ärligt, hur stor är egentligen skaderisken när hästar går i stora hagar med fri tillgång på gräs?
Jag gör hundratals ihopsläpp per år, och hittills så har väl det värsta varit lite avskrapat hår.

I stallet jag står så informeras alla om när nya hästar kommer så att man kan vara där (eller be nån kompis) om det händer nåt. Jag har tidigare varit med om att staket rivits i mörkret, smart att sätta ut en ny häst sent på kvällen. En enda häst stod kvar, min , men de andra fick dom leta reda på.

Efter det så har vi krävt att åtminstone få veta att det kommer ny häst.

kl
Vi har också beteshästar som kommer och går hela sommaren. Jag informerar ägarna om detta när de kommer och att jag i normalfallet inte meddelar varje hopsläpp. Har däremot ägaren särskilda önskemål om att få vara med så har jag så klart hört av mig, men de flesta litar på att det går bra. Självklart övervakas hopsläppen och skulle någon bli skadad så informeras ägaren omedelbart.

Skor eller inte är ju också en fråga.... En av våra innackorderade vallacker fick uppfostra unghingstarna några sommrar med skor runt om. Den hade sån auktoritet att han bara behövde vifta på svansen och de andra for i väg, men sparkade aldrig. Hade däremot en åring, sto, som blev så illa sparkad i våras av en barfotahäst att den fick tas bort. Hela bröstmuskeln sparkades av mellan frambenen på den och veterinären fick in hela underarmen rakt in i bålen.... Så det kan gå illa ändå.

Fast ärligt, hur stor är egentligen skaderisken när hästar går i stora hagar med fri tillgång på gräs?
Jag gör hundratals ihopsläpp per år, och hittills så har väl det värsta varit lite avskrapat hår.

Ja, här var uppenbarligen risken överhängande eftersom den äldre hästen sparkade på en ettåring...

Pesonligen anser jag att skaderisken är allra minst just under betestiden, dels p.g.a. att ytorna oftast är större och gräset räcker till alla men också för att många har oskott bak. På ett mindre bete som det här är det dock inte säkert att ytan är speciellt mkt större än en ordinär vinterhage.

Men varje hopsläpp är dock en potentiell skaderisk och därför skulle jag inte acceptera ett hopsläpp med en häst som min häst inte ens ska gå tillsammans med efteråt. Däremot är det självklart att det blir hopsläpp med hästarna som ska gå tillsammans.

Sedan ställer jag mig frågan hur den äldre hästen riktigt är funtad, ettåringar kan på sin höjd bli nypta men vanligtvis endast hotade om de inte upppför sig men jag har inte varit med om att någon av de äldre hästarna har sparkat ut mot en ettåring för att träffa?!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 297
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar