Är jag ute och cyklar?

Sv: Är jag ute och cyklar?

Jag tycker det beror lite på storleken på verksamheten där du lämnat hästarna på bete. Som en del redan har skrivit så på anläggningar med väldigt många hästar kan man nog inte förvänta sig att någon skall utföra det administrativa arbetet det innebär att kontakta alla berörda hästägare vid förändringar i hagarna. Jag hade dock som ansvarig i det läget valt att informera hästägarna om att det fungerar så för..

..jag tycker verkligen normalt att man som hästägare skall bli kontaktad om ens häst skall släppas ihop med andra så man har en chans att närvara om man vill det.

Jag var med om en grej för några år sedan då jag hade mina hästar just på bete och när jag kom dit en dag var hästarna borta. Då hade hon flyttat dem till ett annat bete flera kilometer bort, ja lastat och kört dem helt utan min vetskap. De hade släppt ihop hennes egna 3 med mina 2 och så 3 helt nya främmande hästar som hon hade tagit emot också. Det vi hade sagt var hennes 3 och mina 2 i hagen vid hennes gård och att de kanske skulle flytta senare under sommaren om "inte betet räckte". Det var fortfarande rent av frodigt i den gamla hagen varför jag inte förväntade mig någon flytt. Till råga på allt hade min då 2-åriga grabb sprängt staketet första kvällen när det blev race då han alltid bara gått med vitt elstängsel (som det var i första hagen) och här var det bara metalltråd. Då ingen bor inom synhåll från den hagen var alla ute till slut.. Jag var verkligen, verkligen inte glad över att inte ha fått information om något av detta.

Sen dess ser jag till att detta är ett tydligt krav från min sida i alla liknande situationer. Jag vill veta om min häst byter hage eller hag-kompis och därmed basta. Går de inte med på det (har aldrig hänt mig) så skulle jag leta vidare. (mina hästar kommer aldrig stå på någon jätteanläggning nej)

I din specifika situation skulle jag vänligt men bestämt säga att du vill ha information om när de släpps med andra i framtiden och hoppas att den ansvarige respekterar det.

Det här med skor eller inte råder det delade uppfattningar om har jag hört, sen kan man köra vidare mot frågan om brodd i eller ej på vintern och vips så har man ett krig! ;) Mitt enda råd där är att i varje ny stall- betes-situation ta reda på hur det fungerar där för att slippa obehagliga överaskningar.

Lycka till och hoppas inte foderhästen gjorde sig illa!

Ja nu har det hänt. Foderhästen blev sparkad på ena frambenet av den nya valacken (med skor) för en vecka sedan så nu står han på boxvila. Betesägaren har inte beklagat det som hänt en gång. Hon är helt galen. Visst, mycket saker kan hända på bete, men man behöver ju inte be om det. Detta är ett litet bete och alltså inget stort med en massa hästar. Vi har flera ggr kommit med olika önskemål, tex att ingen av mina hästar får lämnas ensamma (de är ej vana att gå själva). Hon lovar det, men vad gör människan? Jo hon tar ut och in hästar ur hagen precis som hon vill. Foderhästen hade nästan panik en dag när han var ensam i hagen när vi kom upp. Genomsvettig och helt stirrig. Men hon tyckte bara det var bra att han fick springa av sig. Detta var innan han blev skadad. Efter att ha pratat med andra om hur denna människa beter sig så hade jag mer eller mindre bestämt mig för att flytta dem till annat bete. Detta var innan skadan. Men nu måste ju min ena stå inne, så just nu är allt helt rörigt. Hästmänniskor är ju kända för att vara ett släkte för sig, men hon slår allt jag träffat på ihop. Nu håller hon på och säger att hon mår dåligt av att se min foderhäst stå på boxvila. Han kan få transportsjukan och dö säger hon. Men hästen måste stå inne enligt veterinär. Heljobbigt. Jag har god lust att säga henne sanningens ord, men då skulle hon säkert sparka ut hästarna och det går ju inte som det är nu. Någon som varit med om något liknande med en betes/stallägare from hell? och vad har ni gjort i såna fall?

Nej du är defintivt inte ute och cyklar.
Det finns två scenarion.
Det ena är när man hyr in sig och avtal sker om vem som har ansvaret för hagvistelse. I normala fall är det hästägaren om skrivet avtal finns, vilket det alltid ska göra. För att kunna ta det ansvaret måste givetvis hästägaren informeras om alla ändringar i hagar och hagkompisar och också godkänna detta. Hur kan han eller hon annars ta ansvar för sin häst, och ska han eller hon bara stå skadan om stall- eller betesägaren släpper in kreti och pleti med varandra?

I det andra fallet tar stallägaren/haginnehavaren risken för vistelse i hage. Då kan väl den personen göra som han eller hon tycker, och får också betala för de skador som kan uppstå. Det ska då stå i avtalet.

För att få flytta runt någon annans egendom måste man ha tillstånd. En häst räknas som privat egendom och den får inte andra göra vad de vill med. de får heller inte utsätta den hästen för någon risk för skada i onödan.

Jag har haft inackorderingsstall och av respekt mot mig själv och andra har jag alltid valt det förstnämnda. Jag skulle inte bli glad om jag inte fick vara med när nya hästar damp ner i hagen. Det kan behövas en del folk för att sära en grupp som inte kommer överens. Vem vet vad som kan hända. Hästar kan spränga staket och mot varandra kan de vara riktigt ohyfsade. Har redan förlorat en häst den vägen, så det räcker....

Givetvis ska man i allmänhet informera. Så himla jobbigt att dra iväg ett mail, smsa eller ringa kan det väl inte vara? Hur många hundra hästar har ni dessa som inte kan göra det och hur ofta byter de då hagkompisar med varandra?

Har man tid att ta hand om hästar har man tid att ta hand om hästägare också.

- oj - såg inte sista inlägget förrän jag redan lagt in mitt! ja, precis det var det jag var orolig för och därför som alla måste vara med.... jösses. ja - stämma henne? det är det enda du kan göra nu när det redan är för sent. flytta i alla fall när det går, så fort som möjligt...
lycka till och ta hand om pållen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle i ditt fall söka ett nytt bete ändå. Det finns fler beten med möjlighet till boxar. Och i värsta fall kanske det finns någon mindre lösdrift som ni kan skärma av och göra om till utebox.

Hon låter inte trevlig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 297
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar